Op de Game Developers Conference dat momenteel aan de gang is in San Francisco hield Sony een presentatie over de PlayStation 4. Hoewel de presentatie voornamelijk gericht is op ontwikkelaars zijn hier de nodige interessante details uit naar voren gekomen. Het beslaat een behoorlijke variatie aan onderwerpen en voor jou gemak hieronder een opsomming van de belangrijkste punten.

  • Remote Play streaming wordt gedaan door de hardware, ontwikkelaars hoeven hier geen tijd en werk in te steken.
  • De PlayStation app voor iOS en Android zal je in staat stellen om games aan te schaffen en deze downloads te activeren van waar dan ook ter wereld. Als je dan thuiskomt kun je er meteen mee aan de slag ook al is het nog niet volledig geïnstalleerd.
  • De PlayStation Camera kan gebruikt worden voor van alles. Van walkthrougs tot killcam ‘taunts’, login en stemherkenning.
  • De lichtsensor op de DualShock 4 wordt herkent door de camera en dat heeft verschillende toepassingen. Een voorbeeld is dat als vrienden op de bank zitten te gamen en ze wisselen van plek, dan zullen de verdelingen in split-screen ook wisselen.
  • De lichtsensor op de controller reflecteert ook welke speler je bent. Speler 1 is blauw (zoals het kruisje), speler 2 is rood (rondje), speler 3 is groen (driehoekje) en speler 4 is roze (vierkantje).
  • Je PSN vriendenlijst zal meer dan 100 man kunnen bevatten – maximale aantal onbekend.
  • Het touchpad op de DualShock 4 controller heeft een resolutie van 1920 x 1900
  • De face buttons (vierkantje, rondje etc) bevatten geen drukgevoeligheid meer, omdat geen enkele ontwikkelaar dit gebruikte.
  • De face buttons, L1 en R1 knoppen zijn digitaal op de DualShock 4.
  • De DualShock 4 controller kan opgeladen worden op het moment dat de PlayStation 4 uit staat of in standby staat.
  • De daadwerkelijke grootte van de interne hardeschijf is nog niet bekend, maar deze zal heel erg groot zijn.
  • De ontwikkelomgeving van de PlayStation 4 is Windows 7 met tools volledig geïntegreerd in Visual Studio 2010 en 2012. Hierdoor kan een PlayStation 4 code (game in ontwikkelstatus) debugged worden exact als een pc code.
  • De PlayStation Camera heeft een speciale poort die gepatenteerd is door Sony. Het werkt dus niet via een standaard USB kabel en bijgevolg werkt deze ook niet op je pc.
  • De echte namen van spelers worden getoond in games waar het zinnig is (multiplayer matches, high scores, records en meer). Dit is overigens vrijwillig en kan door je PlayStation Network account te linken aan je Facebook account. Het PlayStation Network zal je echte naam dan automatisch weergeven. Dit kan ook weer uitgezet worden.

Erg interessant allemaal en dit komt voor uit een presentatie die nu nog niet beschikbaar is als video. Als deze hele presentatie later nog op het web verschijnt, dan zullen we deze ook plaatsen.