Er was eerst nogal een grote onduidelijkheid over het schademodel van Gran Turismo 5. Prologue kende er geen, en ook op de beelden die we van Gran Turismo 5 hadden was weinig schade te zien. Toch bevestigde Polyphony Digital dat er een schademodel in de game zou komen te zitten, en de eerste beelden verschenen. Er doken toen ook een hoop geruchten op dat lang niet alle van de 950 auto’s schade zullen kennen, echter heeft IGN deze geruchten vandaag ontkracht. Nadat de website de demo van de game had gespeeld op de Tokyo GameShow hebben ze ook met een van de Sony mensen daar kunnen praten.

GTPlanet: As you can see, although do not become detached, they do, to quote IGN editor Greg Miller, show “deformation

damage — scratches and stuff”. Greg was also able to reaffirm that all cars will experience mechanical

damage. While this is refreshing

news, the question still remains: is Polyphony Digital restricted from showing “full”

damage on street cars due to manufacturer licensing issues, or would it simply take too long

to implement such severe deformation on GT5’s diverse catalog of nearly 1,000 vehicles?

We zijn dus nog niet helemaal gerustgesteld, het is nu bekend dat elke auto machinale schade krijgt, echter zie je hier niks van. Het is dus niet bekend of elke auto ook visuele schade krijgt, iets wat toch iets leuker is het voor het oog dan machine problemen.