Het is geen raadsel dat de meeste FPS games van tegenwoordig zich focussen op een specifieke oorlog, dan wel fictief of berust of feiten. DICE wil deze ‘sleur’ doorbreken door het accent op iets compleet anders te leggen.

DICE’s Karl Troeddson liet tijdens de GDC weten dat Battlefield 4 veel ‘menselijker, dramatisch en geloofwaardig’ gaat zijn, in vergelijking met de explosies, grove actie en onmogelijke heldendaden die we gewend zijn van andere games in dat genre. Natuurlijk is het wel aanwezig in de game, maar de oorlog en geopolitiek is slechts het ‘decor’ van de eigenlijke boodschap die centraal staat in de shooter.

“That will be there in the background, but that’s not what this game is about.”

Voor het eerst in de Battlefield franchise zal er ook gebruik gemaakt worden van elementen die jouw voortgang in de game linken aan dat van anderen en aan andere gedeeltes in de game. Het wordt daardoor in mindere mate een ‘Lone wolf’ ervaring, maar het is nog nèt geen coöp aangezien je nog steeds alleen speelt.

“…we want people to think “that was intense, almost to the point where I didn’t want to see it”. I believe that it’s this focus on the dramatic and human elements that will set us apart.”

“We’re not just an FPS game where you shoot as many people as possible – it’s about the interaction between the characters.”