De PlayStation 3 kende behoorlijk dure hardware, met name de Cell processor was erg duur en dit pakt Sony met de PlayStation 4 anders aan. De kans is dan ook erg groot dat de PlayStation 4 in verhouding tot de PlayStation 3 bij de lancering een stuk goedkoper zal zijn. Iets wat eigenlijk ook wel een must is in de huidige economie en dat wordt mede mogelijk gemaakt door de keuze voor goedkopere hardware.

De PlayStation 4 zal voornamelijk bestaan uit hardware van andere fabrikanten in plaats van zelf ontwikkelde hardware. Dit is voor de productie van de console qua kosten van belang en de voornaamste reden hiervoor is dat Sony vreest voor een kleine installed base. De PlayStation 3 is ten opzichte van de installed base de helft van het succes dat de PlayStation 2 had en dat heeft onder andere te maken met het feit dat de console bij de lancering peperduur was.

Sony wil koste wat kost de volgende generatie winnen, aldus Zombie Studios onlangs, en hierdoor is het van belang om met een console te komen die betaalbaar is. Op deze manier zal men sneller het apparaat in huis halen, wat de installed base motiveert in groei. Dit is een logische beredenering die uit de mond komt van Ben Cousins. Hij is voormalig EA executive en ex-Battlefield producer die tegenwoordig werkt voor Scattered Entertainment.

“I think the problem with the console model and certainly with the previous generation was that it needed the ultra-hardcore, the kids, and those kind of mid-core or whatever you it call it, mainstream gamers, to a buy a console in order to make a profit because it just needed massive volume.”

“It was interesting to see PS4 clearly go for what looks like cheaper hardware than last time around,”[…]”so maybe that’s a kind of defensive move against their expectation that they’re not going to have the same install base, or maybe they just want to hit profitability quicker because of Sony’s less stable financial state at the moment.”

Vervolgens werd gesuggereerd of dat de keuze voor ‘goedkopere hardware’ te maken heeft met de huidige financiële situatie van Sony. Hierop antwoordde Cousins dat dit inderdaad een verband zou kunnen hebben dat Sony op safe speelt door wel het beste aan te bieden, maar zich ervan bewust te zijn dat de installed base lager kan uitvallen dan bij de huidige en vorige generatie het geval is en was.

“Exactly, so that was interesting. That feels like they’re kind of acknowledging the threat and they’re kind of doing the best they can to kind of defend against it.

“But I do still feel like…and maybe it’s a selection bias, but most of the people I talk to and whose work I read are kind of in agreement…that this time around console install bases will be smaller. And probably will be focused more on that core audience. It’s certainly not going to be kids and casual gamers buying consoles any more I don’t think, they’re going to be all on mobile.”

Een interessante opinie, wat denk jij? Je kan het hieronder kwijt.