We hoeven niemand meer te vertellen dat de PlayStation 4 voor ontwikkelaars vele malen toegankelijker is dan de PlayStation 3 dat was en dat levert sinds de aankondiging van de console een continue stroom aan positieve berichten op. De architectuur van de PlayStation 4 is aanzienlijk minder complex en dat betekent dat ontwikkelaars er nauwelijks tot geen moeite mee zullen hebben.
Ook Ubisoft is erg verrast met hoe de console in elkaar steekt, want in een interview met CVG gaf Yannis Mallat (CEO Ubisoft Montreal) aan dat het ontwikkelen voor de PlayStation 4 een aangename verrassing was.
“PlayStation 4 really comes as a pleasant surprise because indeed it’s a very familiar architecture,”
“I think it’s paying off for us deciding to develop on high-end PCs early. It’s a less complex transition.”
Om een nog beter beeld te schetsen kon Mallat een interessante anekdote achterlaten over hoe de ervaringen zijn geweest vanaf de PlayStation 2 tot aan de PlayStation 4. Dit geeft nog maar eens aan hoe drastisch Sony het roer om heeft gegooid met de PlayStation 4 om ontwikkelaars tegemoet te komen.
“From what we can talk about, which is the PlayStation 4, it’s been a radical change from those guys,”
“I’ll tell you an anecdote: When I was the producer on Prince of Persia: Sands of Time we managed to get our hands on a very good programmer who’s still on the Assassin’s Creed core team.”
“One day on his desk he had a black book all written in Japanese, and I was like, ‘what is that?’ It was the documentation support for coding for PS2. ‘That’s why I wanted to have Japanese lessons,’ he said – to understand and make the most out of the machine.
“That day I understood how complex it was to develop on PlayStation 2. So we were eager to find out what the PlayStation 3 would be in terms of architecture, and it was pretty much the same but more complex.”
Mooie ommekeer voor de ontwikkelaars 😀
mooi voor de ontwikkelaar slecht voor ons want dan koop je een console waar ze met een jaar het max uit kunnen halen en dus met 3 jaar al met nieuwe console komen ze kunnen beter de specs omhoog gooien en de console duurder maken dan gata het langer mee want elke 3 jaar 400 euro is 1200 na 9 jaar en is het duurder dan een keer 600 euro en het 10 jaar lang hebben
vraag me toch af of het ook mogelijk zal zijn om games te maken via de ps4 zelf, als het toch een pc architechtuur heeft waarom niet 🙂
@94.210.7.xxx: Nu kunnen ze nog veel meer halen zonder bottlenecks na verloop van tijd hoor. Nu is er ook nog eens tijd om te gaan innoveren in gameplay want de grafische engines zijn er al bij de meeste studio’s. Je zal hier juist voordeel uit halen want na 3 ga je horen dat alle kracht benut wordt maar dan krijg je zoiets als met naughty dog na uncharted 2.
ps4 gaat 5 jaar mee lang zat!!!!
@94.210.7.xxx: Nee, denk niet dat dat invloed heeft op de levensduur en de tijd waarna alle kracht benut kan worden.
Het voordeel blijft namelijk hoe je het ook bekijkt, dat alle PS4’s dezelfde hardware zullen hebben, en dat er dus aan nieuwe technologieën gewerkt kan worden om meer kracht er uit te halen. Dit gebeurde bij de PS3 ook natuurlijk (in zekere zin), maar met de architectuur van de PS4 zou dit juist nog veel beter gedaan kunnen worden. 🙂
@94.210.7.xxx:
Jij hebt een vreemde logica, en je benadert het negatief en verkeerd in mijn ogen.. Jij wilt liever de 1e drie jaar slechte ports spelen zoals het op de ps3 het geval was. Van mij mogen ze vanaf dag 1 het maximale eruit halen, daarom geef je toch een paar honderd euro uit? Niet om 6 jaar te wachten voordat de ontwikkelaars de de debiele ps3 door hebben.
Hopelijk levert dat betere gameplay en mooiere graphics voor een lagere prijs op. Immers zijn de kosten voor ontwikkeling lager. Hopelijk zijn de ps4’s ook gunstig geprijsd zodat er binnen korte tijd een grote base is.
Nice.
😀 mooi voor Game Ontwikkelaren die kunnen eindelijk de Game goed afwerken en minder bugs fouten in game
Mooi dat ontwikkelaars dit zien,PS4 krijgt zeker veel betere support.
Win win situatie. Ontwikkelaars kunnen 10x meer met de PS4 en wij kunnen genieten van afgewerkte top titels
Ookal benutten de ontwikkelaars de max van ps4 in een korte tijd.. het kan altijd mooier doormiddel van het tweaken van de engine of een totaal nieuwe engine ontwikkelen. Dus om bang te zijn om al na 2a3 jaar op de max te zitten van ps4 hoeft absoluut niet
POP sands of time beste voorbeeld everrr…….