In februari op de PlayStation Meeting in New York onthulde Sony de PlayStation 4 en dan met name de controller en specificaties. Hier werd het goede nieuws naar buiten gebracht dat de console 8GB aan GDDR5 RAM zal bevatten en dat deed vele ontwikkelaars erg positief stemmen. Echter wisten maar zeer weinig ontwikkelaars van deze hoeveelheid, zo ‘blijkt’ uit een interview dat VideoGamer had met Steward Gilray, CEO van Just Add Water.
Gilray werkt met zijn studio aan een onaangekondigde PlayStation 4 game en hij kon vertellen dat third party ontwikkelaars in de eerste instantie was verteld dat de PlayStation 4 4GB Ram zou bevatten en dat daardoor de verrassing des te groter was toen Mark Cerny op het podium stond te vertellen dat het het dubbele zou zijn.
“We were told [PS4] was 4GB originally,”[…]”and we first knew it had 8GBs when Mark said at the event’s stage, ‘And it has 8GB of memory.’ We’d had kits at that point for a good while.”
“It’s a fantastic amount of memory,”[…]”especially DDR5 memory, because it’s so fast you don’t have to have everything there at once. You can swap it in and out instantly, effectively. But when they said 8GB it was like, ‘Ooookay.'”
Gilray heeft dan ook het vermoeden dat er slechts een paar first party ontwikkelaars ervan op de hoogte waren dat de console niet 4 maar 8GB RAM zou bevatten vlak voor de aanvang van het evenement. Dit suggereert dat de PlayStation 4 nog niet zo gek lang 8GB aan RAM heeft, aangezien de gelekte Orbis documenten van een klein jaar terug aangaven dat de console ‘slechts’ 4GB zou bevatten.
Mogelijk dat Sony pas op het laatste moment besloten heeft om voor 8GB te gaan en afgaande op de reacties uit de industrie lijkt dat een bijzonder wijze beslissing te zijn geweest.
Op deze manier heeft Sony dan mooi iedereen verrast. 8GB DDR5 RAM is echt heel veel, vooral voor een console. (PS3 heeft maar 512MB RAM!) En daarnaast is dit type RAM ook echt heel erg snel. 😉
zal het upgradable zijn door jezelf met ram modules waardoor die nog sneller zou gaan werken 😛
@PattyS3:
nog te bedenken dat de 512mb ram was opgespitst in 2x 256mb ram. een voor besturingsysteem en een voor de games.
Het enige wat me boeit is wat ze ermee doen.
Fatsoenlijke AI bijvoorbeeld lijkt me wel wat, of leuk publiek bij Fifa/PES.
Wordt awesome!
@217.100.176.xxx: Zou heel vet zijn, maar dit zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
Het mooiste zou zijn dat microsoft hierdoor de nieuwe xbox slechts 4GB geeft en dat de PlayStation het platform is om games voor te kopen. Ik verwacht alleen dat microsoft de specificaties minimaal gaat evenaren aangezien de console nog niet is aangekondigd.
Typisch Sony. Prachtig dit
er staat wel 8 maar dit is maar 6 omdat ze hebben gezegt dat 2 gb voor het besturingssysteem is
@94.210.7.xxx: Bron?
Jullie beurt microsoft.
Sheesh Sony, jullie gaan lekker. *applaus*
@94.210.7.xxx:
Nog is 6 GB RAM veel voor alleen de games.
Als we 4 GB RAM zouden hebben, zou er 2-3 GB overblijven voor de games dat is 2-3 keer minder dan wat nu beschikbaar word gesteld voor de ps4.
Ik denk niet dat het besturingssysteem 2 GB gaat innemen, maximaal 1,5 GB en ik denk eerder aan gewoon 1 GB RAM. De ps3 besturingssysteem gebruikte maar maximaal 256 MB RAM.
@217.100.176.xxx:
Zou je hoogstwaarschijnlijk niets aan hebben 😛
Wat een onzin.. Dus al dat demos wat getoond is door de ontwikkelaars wisten het ook niet?
@insanespartan Het klopt dat de PlayStation 3 2x256MB geheugen heeft. Echter, de helft is ‘langzaam’ DDR (hetzelfde als de x360 512MB DDR totaal) en de andere helft snel XDR. Éen helft is niet compleet gereserveerd voor het besturingssysteem. Het heeft meer te maken met snelle benodigde data en GPU geheugen.
Het feit dat het ‘ingewikkeld’ is voor “luie” ontwikkelaars om optimaal op de CELL processor en zijn 6 vrije SPE’s te programmeren en deze twee-deling in het geheugen, is dat veel multiplatform games iets beter op de x360 draaiden. Wordt er slim en goed geprogrammeerd is er meer uit de PlayStation 3 te halen, enkele pareltjes daarvan kennen jullie al (te beginnen met de Uncharted reeks).
gelezen dat de xdoos ook het zelde doet dus kwa games geen voorkeurs behandeling meer beiden zijn even sterk . bron NGgaming.nl
@tyger1: De xbox heeft enkel dezelfde CPU maar aangezien alle gelekte data van vgleaks correct was (met deze verandering niet inbegrepen) kan dit betekenen dat de PlayStation 4 50% meer ruwe GPU kracht heeft (Teraflops als eenheid). Verder gebruikt de x360 DDR3 voor het werkgeheugen en wordt deze ook voor televisie gebruikt. Dus de PlayStation 4 zal betere games moeten krijgen, al was het maar dat de framerate wat hoger is.
Paar reacties hier over de x720 dat het geheugen daar hopelijk kleiner op is….
Daar moet je helemaal niet blij mee zijn, als de x720 de helft gaat krijgen zal dat denk ik betekenen dat games die op beide consoles uitkomen gematched zullen worden aan de kleinste.
Uitgevers zullen denk ik geen halve games uitbrengen op de x720 en volledige games op de PlayStation 4 (denk aan grotere maps, grotere textures etc)
@84.86.34..xxx: Tja, lang leve de exclusives he.
@84.86.34..xxx: Maar jawel 😛 PlayStation 4 als hoofdplatform en dan mag de doos het doen met een port 😀