In februari op de PlayStation Meeting in New York onthulde Sony de PlayStation 4 en dan met name de controller en specificaties. Hier werd het goede nieuws naar buiten gebracht dat de console 8GB aan GDDR5 RAM zal bevatten en dat deed vele ontwikkelaars erg positief stemmen. Echter wisten maar zeer weinig ontwikkelaars van deze hoeveelheid, zo ‘blijkt’ uit een interview dat VideoGamer had met Steward Gilray, CEO van Just Add Water.

Gilray werkt met zijn studio aan een onaangekondigde PlayStation 4 game en hij kon vertellen dat third party ontwikkelaars in de eerste instantie was verteld dat de PlayStation 4 4GB Ram zou bevatten en dat daardoor de verrassing des te groter was toen Mark Cerny op het podium stond te vertellen dat het het dubbele zou zijn.

“We were told [PS4] was 4GB originally,”[…]”and we first knew it had 8GBs when Mark said at the event’s stage, ‘And it has 8GB of memory.’ We’d had kits at that point for a good while.”

“It’s a fantastic amount of memory,”[…]”especially DDR5 memory, because it’s so fast you don’t have to have everything there at once. You can swap it in and out instantly, effectively. But when they said 8GB it was like, ‘Ooookay.'”

Gilray heeft dan ook het vermoeden dat er slechts een paar first party ontwikkelaars ervan op de hoogte waren dat de console niet 4 maar 8GB RAM zou bevatten vlak voor de aanvang van het evenement. Dit suggereert dat de PlayStation 4 nog niet zo gek lang 8GB aan RAM heeft, aangezien de gelekte Orbis documenten van een klein jaar terug aangaven dat de console ‘slechts’ 4GB zou bevatten.

Mogelijk dat Sony pas op het laatste moment besloten heeft om voor 8GB te gaan en afgaande op de reacties uit de industrie lijkt dat een bijzonder wijze beslissing te zijn geweest.