De meeste DLC voor Call of Duty games bestond tot op heden uit nieuwe of gereviseerde maps en anders de zogeheten Call Signs en Emblems om je profiel op te leuken. Eens moet de eerste keer zijn voor iets anders en dus kwam de vorige Black Ops 2 downloadbare content uit met iets nieuws – een wapen.

De Peacekeeper SMG bleek erg populair als bijkomstigheid in de ‘Revolution DLC’, maar was wellicht een beetje overpowered als voortvloeisel uit het feit dat mensen betalen voor een wapen. Waarom zou je het gebruiken, noch ervoor betalen, wanneer het niet beter is dan andere wapens?

Met de aankondiging van het tweede DLC pakket onder de noemer ‘Uprising’, verwachtten heel wat gamers ook een nieuw downloadbaar wapen als toevoeging aan de vier multiplayer maps en de zombie map. Dit was niet het geval, zo bleek toen de eerste feiten boven kwamen drijven. Ook na de officiële aankondiging leek het de harde waarheid te zijn dat we het moeten doen zonder nieuw wapen.

Vorig jaar, toen Mark Rubin de vraag werd gesteld waarom Modern Warfare 3 geen wapen DLC had zoals Battlefield 3, antwoordde hij hierop “dat het probleem hoofdzakelijk bij het RAM geheugen ligt”.

“the main issue is RAM. All of the weapons, characters, models, textures, and geo have to live in RAM. There is only 512 [MB] on the consoles. The problem then is adding weapons adds memory, and there isn’t much or any left.”

“[it] just means their [Battlefield’s] maps, character models, weapon models, etc are smaller. We both have the exact same amount of available RAM.”

“It’s not size of the map. It’s texture space, unique models etc. So more/larger textures on small map = more mem[ory] than fewer/smaller textures on a larger map,”

Via Twitter verschafte Treyarch ons nog even de duidelijkheid dat de Peacekeeper SMG een eenmalige deal was en dat er hierna geen wapen DLC zal verschijnen. Het kan zo zijn geweest dat Black Ops 2 nog wat ruimte over had om mee te beginnen, maar dit uiteindelijk toch niet bleek te hebben of in ieder geval: niet genoeg.

Dit betekent dus ook geen nieuwe wapens door middel van de microtransacties, zoals velen van jullie ons al lieten weten en wat eigenlijk ook heel logisch leek.