Mark Cerny’s project “Knack” was de eerste PlayStation 4 game die gedemonstreerd werd bij de PlayStation Meeting in februari jongstleden. De vraag is, waarom? Met name omdat je ook de populaire first person shooters direct in de schijnwerpers kan zetten?

Sony Computer Entertainment President, Shuhei Yoshida, geeft een verduidelijkend antwoord: “we wilden niet dat alle PS4 games first person shooters of actie-avontuur games worden en zagen dan ook graag een ander genre eens in de schijnwerpers staan”, in plaats van de standaard: “dure blockbuster games”.

“We weten dat de consument deze blockbusters geweldig vinden, maar het zijn niet de enige games waar je veel plezier van kan hebben”, zo gaat Yoshida verder. Ook bevestigd de SCE President dat de PS4 al vanaf 2008 in de maak is, dus zelfs voor ze begonnen aan de vita, alhoewel aan beide projecten wel gelijktijdig gewerkt werd.

Volgens een artikel in het Edge Magazine komt het concept van “Knack” bij Mark Cerny zelf vandaan. “Wat dachten jullie van een Crash Bandicoot voor de PlayStation 4?”, vroeg Mark, voordat hij de concept versie van Knack liet zien. Hoewel dit zeker geen echte Crash Bandicoot is, zijn er wel een aantal overeenkomsten te vinden.

Knack komt gelijktijdig met de PS4 uit en voor degene die dit wezentje alweer vergeten zijn is de trailer van de game hieronder nog een keer te bekijken.