Het gaat slechter met Capcom dan je misschien zou denken. Het bedrijf heeft namelijk een verlies geleden van ¥7.2 miljard ($73.3 miljoen)  door het annuleren van iedere game buiten hun eigen ontwikkelstudio, in de hoop dat de toekomst winstgevender zal zijn. Om welke games het precies gaat wil Capcom niet zeggen.

De uitgever van Devil May Cry en Resident Evil verwachtte een nogal hoge winst van ¥6.5 miljard ($66.2 miljoen), maar uiteindelijk hebben ze niet eens de helft van dat doel gehaald; een schamele ¥2.9 biljoen ($29.5 miljoen).

In een presentatie aan (waarschijnlijk niet al te blije) investeerders vertelde de uitgever dat de reden van het stoppen samen te werken met andere studio’s is dat ze vinden dat de games van overzeese ontwikkelaars te weinig kwaliteit boden. Zou dit een steek onder water kunnen zijn naar Ninja Theory en Slant Six?

Ondanks dat de laatste DmC aardige cijfers in de wacht heeft gesleept en ook van ons een goede beoordeling heeft gekregen, zoals te lezen is in onze review, heeft de game niet aan de verkoopverwachtingen van Capcom voldaan. Er zijn maar 1,1 miljoen exemplaren verkocht tegenover een verwachting van 2 miljoen. Resident Evil 6 heeft een soortgelijk lot ondergaan, met een verwacht aantal exemplaren van 7 miljoen en het daadwerkelijk behaalde aantal van 4,9 miljoen.

Capcom erkent dat het bedrijf “te laat heeft gereageerd op de verschuiving naar digitale media”, en nu dus aan het oogsten is wat het zelf gezaaid heeft. Gelukkig heeft Capcom wel een plan bedacht om zichzelf uit de penarie te helpen, een driestappenplan welteverstaan. Het plan bestaat uit: strategieën versterken op het digitale vlak, de kwaliteit van games verhogen door games weer “binnenshuis” te ontwikkelen en het verbeteren van de coördinatie tussen marketing- en ontwikkelingsdivisies.

Aan het eind van het fiscale jaar 2014 hoopt het bedrijf een winst te vergaren van ¥6.8 miljard ($69.1 miljoen). Wij wensen Capcom natuurlijk niets minder dan het beste met hun hernieuwde visie.