DLC Special: Assassin’s Creed III – De Tirannie van Koning Washington: De Verlossing – Het derde en tevens laatste deel in het drieluik De Tirannie van Koning Washington is inmiddels verschenen en dit deel knoopt alle losse eindjes aan elkaar en het verhaal dat parallel liep aan het verhaal van Assassin’s Creed III komt hiermee ten einde. Vanzelfsprekend waren we na het spelen van de eerste twee delen erg benieuwd naar de manier waarop het geheel tot een conclusie kwam en onze bevindingen ga je nu lezen.

De piramide

Net zoals bij onze DLC Special over het tweede deel in dit DLC drieluik raden we je aan om deze twee alinea’s over te slaan als je niet tegen spoilers aan wilt lopen. Maakt je dat niet zo veel uit? Lees dan snel verder. In het tweede deel vaar je op het laatste moment met Ratonhnhaké:ton richting New York, want Washington bevindt zich daar op dat moment. Al zijn handlangers heb je inmiddels gedood en het is dus tijd om Washington even met zijn neus op de feiten te drukken en mede te delen dat het gebruik van de appel een ernstig negatieve invloed op hem en zijn beleid heeft.

Deze content gaat op het punt verder waar het tweede deel stopte en al snel doemt er een enorme piramide op aan de horizon. Dit is het paleis van George Washington, waar je zijn laatste momenten in deze parallelle geschiedenis gaat beleven. Het verhaal zullen we niet in detail gaan uitleggen, want daar is het spelen van de content immers uitnodigend genoeg voor. Wat we vooral tof vinden is dat Ubisoft ook in dit derde deel weer alles open trekt om een dijk van een uitbreiding neer te zetten en dat komt op een drietal segmenten neer.

Waan je een beer en sla iedereen in puin

In de eerste uitbreiding kreeg je de mogelijkheid om je als wolf ongezien te verplaatsen en je dierlijke instincten werden in het tweede deel uitgebreid met de mogelijkheid om je vliegend over korte afstanden te verplaatsen. Ook in dit derde deel krijg je al vrij snel na het opstarten weer de kans om op zielentocht te gaan en dat levert je – bij succesvol afronden – de berenkracht op. Deze vaardigheid heeft vooral te maken met de dierlijke kracht die een beer kent en dat betekent dat je als een beer enorm hard op de grond kunt meppen, waardoor vijanden in de naaste omgeving direct de dood vinden.

Ook kun je deze kracht gebruiken om objecten te slopen, zodat je je weg kunt vervolgen. Deze dierenkracht komt in combinatie met de andere twee vooral in dit derde deel goed tot zijn recht, aangezien je in de verschillende missies de krachten samen moet aanwenden, wat de gameplay aanzienlijk verandert. Je bent dan ook meer bezig met de dierenkrachten dan met de klassieke assassin aanpak, zoals goed tentoon werd gespreid in de oorspronkelijke game.

Varen en Thomas Jefferson ontmoeten

Goed, de kracht van de beer is één van de nieuwe gameplay elementen, maar zoals we eerder al stelden: er zijn drie segmenten die het geheel erg interessant maken. Zo begint dit deel op zee en krijg je weer een goede zeeslag voorgeschoteld. Je vaart min of meer een hinderlaag in en als je het varen in het derde deel tof vond, dan zul je hier weer helemaal in op gaan. Samen met het ontmoeten van Thomas Jefferson, die je op het vaste land van missies voorziet, weet deze uitbreiding qua gameplay veruit de meeste variatie te brengen en dat is best knap te noemen voor een verhaallijn die je in een uur of drie uitgespeeld hebt.

Standaard zijmissies

Qua lengte is ook deze derde uitbreiding weer een uurtje of drie als het gaat om het verhaal, maar vanzelfsprekend kun je na het voltooien hiervan weer aan de slag met zijmissies. Hier maakt Ubisoft het zich gemakkelijk door je hetzelfde voor te schotelen als in de voorgaande twee delen. De zijmissies beperken zich tot het uitdelen van eten aan wat figuren, animusfragmenten zoeken, konvooien overvallen, mensen redden van het vuurpeloton, enzovoort. Weinig spannends dus, maar het verlengt de speelduur met nog iets van anderhalf uur, wat het totaal brengt op een uurtje of vijf aan nieuwe gameplay.

Conclusie:

Het derde en laatste deel in het drieluik is op het gebied van gameplay de meest gevarieerde en het verhaal wordt op een toffe en onverwachte manier afgesloten, die logischerwijs dus voor de verandering eens niet voorspelbaar is. De speelduur is misschien niet al te lang, maar als je er nog niet aan begonnen bent, dan ben je wel gelijk een uur of 15 bezig en dat voor een kleine €20. Geen slechte aankoop dus, als je het zo bekijkt. Dat is het overigens sowieso niet, want het is een uiterst fijn trio aan uitbreidingen geworden, met dit laatste deel als hoogtepunt.