Hands-on: Remember Me – Capcom heeft haar strategie enkele jaren terug flink omgegooid door zich op zowel bestaande franchises als volledig nieuwe IP’s te richten. Het resultaat mag daar zijn met bijvoorbeeld Dragon’s Dogma en Asura’s Wrath, maar ook Remember Me valt onder deze strategiewijziging. Remember Me is een titel die al geruime tijd in ontwikkeling is bij de Franse studio Dontnod Entertainment en wij konden aan de slag met een uitgebreide previewversie. Of deze speelsessie ons beviel ga je nu lezen.

Neo-Paris in 2084

De toekomst is voor iedereen een groot vraagteken en dat geeft ontwikkelaars de ultieme vrijheid om creatief om te springen met allerlei ideeën. In Remember Me is het idee dat er in het jaar 2084 grote bedrijven aan de macht staan en dat is niet anders in het futuristische Parijs dat in die tijd Neo-Paris heet. Hier staan bedrijven die de mogelijkheid bieden om herinneringen te kopen, aan te passen en meer aan de macht en dat kan een uiterst gevaarlijke, doch dominantie positie voor dergelijke partijen opleveren.

Het overgrote deel van de bevolking heeft er niet veel moeite mee, maar er zijn ook kleine groeperingen die strijden tegen deze grote bedrijven. Nilin is het hoofdpersonage en zij is een memory hunter. Dit betekent dat zij de unieke mogelijkheid heeft om herinneringen te stelen en te manipuleren. In het oog van de bedrijven is zij een groot gevaar en er wordt dan ook alles aan gedaan om deze zogenaamde memory hunters te arresteren en te cleanen, waardoor ze na afloop een inwoner zijn zonder enige herinnering, met als gevolg dat ze overbodig zijn en vernietigd worden.

Nilin ontsnapt ternauwernood aan het cleanen

De game begint op het punt dat je je als Nilin bevindt in één van de ‘fabrieken’ van deze herinnering bedrijven, met als doel dat ze jouw geheugen cleanen. Toch gaat dat niet helemaal vlekkeloos, want hoewel het cleanen op zich geslaagd is, weet Nilin nog bepaalde dingen. Het gevolg is dat ze naar een andere afdeling wordt gestuurd voor vernietiging, maar vlak voordat ze haar dood tegemoet stapt, breekt ene Edge in op haar radiosignaal – of zoiets – die haar vertelt dat ze kan ontsnappen. Luttele seconden later gaat er een poort open en Nilin ontsnapt.

Dit is het begin van het avontuur, want hoewel Nilin in de diepste krochten van Neo-Paris belandt en het hier moet opnemen tegen corrupte en volslagen doorgedraaide mensen, werkt ze zich langzaam maar zeker op naar de hogere lagen in de stad om op zoek te gaan naar andere mensen uit het verzet. Vanaf daar zal ze het gaan opnemen tegen de bedrijven die met de herinneringen rommelen en dat belooft een uiterst interessant avontuur te worden met daarin een mengelmoes aan gameplay elementen die misschien niet al te origineel zijn, maar zich wel goed weten te manifesteren binnen de setting.

Sociale en economische lagen

We noemden zojuist al even de krochten van Neo-Paris en dat is het laagste van het laagste. Het lijkt op een gemiddelde sloppenwijk in Mexico City en hier leven dan ook meer corrupte mensen die hun geheugen volledig kwijt zijn en nergens voor terugdeinzen. Gaandeweg zul je je naar hogere lagen begeven, want de laag boven de krochten lijkt op een vismarkt in een achterbuurt van Hong Kong. Hier hangt nog steeds een ietwat dreigende sfeer, maar het is niet meer zo dat mensen je random aanvallen. Weer een laag hoger bevindt zich het welvarende gedeelte van de stad, waar mensen netjes gekleed zijn, de stad onderhouden en een soort cyberpolitie de vrede bewaart.

Gaandeweg zul je als Nilin heen en weer reizen tussen de verschillende lagen in Neo-Paris en dat schotelt ons een vrij unieke variatie aan omgevingen voor. Wel is het zo dat het avontuur een nogal lineaire bedoening is, waardoor je aan de hand van het verhaal door Neo-Paris wordt gestuurd. Dat is geen slechte zaak hoor, want in een opzet als deze werkt de vrij strakke lineaire opzet prima. De game heeft immers genoeg variatie wat betreft omgevingen om in te spelen en rond te kijken, zodat je keer op keer benieuwd bent naar het volgende dat gaat komen.

Herkenbare gameplay

Het verhaal is van cruciaal belang in deze game, want daar draait het volledig om in een titel als deze. Dit element wordt ondersteund door traditionele gameplay. Hier is een fijne afwisseling in te vinden die varieert van klimmen en klauteren zoals we dat kennen uit games als Uncharted en Tomb Raider. Ook kent de game de nodige momenten waarop je moet vechten tegen de corrupte mensen alsook de cyberpolitie en zo nu en dan krijg je te maken met een eindbaas. De game leunt vooral op deze twee aspecten en het verhaal zorgt ervoor dat je na het begin blijft spelen. In de vier uur die we hebben kunnen spelen was er geen moment waarop we ons verveelden en dat is dankzij de fijne balans in de gameplay, het verhaal en de toffe omgevingen.

Unieke features

Toch geeft een game als deze met een originele insteek met betrekking tot herinneringen voldoende interessante mogelijkheden en één hiervan is het manipuleren van deze herinneringen. Vrij snel krijgt Nilin te maken met een premiejager die op het punt staat haar te doden in opdracht van de grote bedrijven, maar voordat ze gedood wordt, krijgt ze de kans om de herinneringen van de premiejager aan te passen. Op dergelijke momenten krijg je een cutscene te zien die je kunt vooruit -en achteruitspoelen. Terwijl je dit doet, zijn er momenten waarop de controller gaat trillen, wat erop duidt dat er iets aan te passen valt in de betreffende scene.

Als je de juiste aanpassingen verricht, dan zal de scene anders aflopen dan de persoon in kwestie zich herinnert en dat had in het geval van de premiejager het resultaat dat ze zich bedacht en het verzet ging ondersteunen. Dit aanpassen van herinneringen schijnt een relatief belangrijke rol te gaan spelen en los van het feit dat het een toffe feature is, hebben we daar tot op heden nog niet veel van gezien, dus dat valt nog even afwachten. Een andere interessante en unieke feature – los van de leuke benamingen die ze je geven, denk aan Errorist – is de mogelijkheid om zelf combo’s in elkaar te sleutelen.

Pressens

Gaandeweg unlock je nieuwe slots die je zelf kunt invullen voor combo’s. In totaal kun je vier verschillende combo reeksen opzetten en de indeling hiervan is volledig naar eigen wens. Hierbij krijg je de mogelijkheid om dubbel zo effectieve opties in te zetten, want bijna elke move heeft zowel effect op een vijand als op jezelf. Zo kun je een bepaalde reeks opzetten die je health toekent, je speciale kracht qua afkoeltijd inkort en meer. Op deze manier denk je ook goed na over het vechten in plaats van dat je hersenloos aan het button bashen bent. Bovendien kun je een combo reeks zo aanpassen die toch niet helemaal werkt zoals je wilt. Dit is een vrij unieke manier om je eigen vechtsysteem te ontwikkelen, die het vechten ook nog eens wat meer diepgang geeft en dat is iets wat vrij uniek is voor een game als deze.

Voorlopige conclusie:

Remember Me weet zich vooral te onderscheiden door dergelijke unieke features en het verhaal belooft een interessante ontwikkeling te kennen tijdens het spelen. In dat opzicht valt Remember Me ook aan te merken als een game die wellicht tot de meest originele games van 2013 behoort en innovatie moedigen we altijd aan. Tel hierbij de toffe en bijzondere setting op: een futuristisch Parijs met hierbij nog enkele herkenbare plekken als de Eiffeltoren, Le Sacre Coeur, de Notre Dame en meer. Remember Me is bijzonder en erg interessant; deze ogenschijnlijke topper in de gaten houden dus!