Afgelopen vrijdag ‘onthulde‘ 2K Games de game The Bureau: XCOM Declassified en hiermee kwam een einde aan een stroom geruchten dat de game, welke in de eerste instantie XCOM heette, was geannuleerd. De game is al jaren in de maak en nu eindelijk lijkt het einde in zicht, want met de her-aankondiging werd ook gelijk de boxart onthuld en de releasedatum bekend gemaakt.

Heeft de game dan een remake over ondergaan? Ja. Een soort van althans. Toch moeten we deze ‘nieuwe’ game niet als een reboot zien, maar als een evolutie op het geheel wat de game XCOM voorheen was. De basis die 2K in 2010 toonde is waar de ontwikkelaar op verder is gegaan en keer op keer werd de game verder uitgebreid met nieuwe features en mogelijkheden.

De game mag dan wel enigszins afwijken ten opzichte van de originele insteek die het had toen de game in ontwikkeling ging, maar dat neemt niet weg dat de klassieke vibe en opzet die men ooit wilde bereiken aanwezig zal blijven in de titel. Nu de release niet gek ver van ons af is zal het niet lang meer duren alvorens we meer van The Bureau: XCOM Declassified gaan zien.

“The game has not restarted over and over again,”[…]”If you look back at the game we showed in 2010, you’ll see some of the same enemies, you can see some of the same teammates. This really is an evolution.”

“If you remember in 2011, we had already introduced the Battle Focus mode. At the time, we called it Tag Mode, a fully third-person mode where you were pulling back from the battlefield. You would stop time, survey the field, look at your team and enemies, and plan and execute. We’ve been evolving that idea ever since.”

“Both Enemy Unknown and our game absolutely live in the same universe. You’ll see some of the same weapons, same enemies. But we are origin story. We’re happening way before the events of that game.”