Review: Far Cry 3: Blood Dragon – Het was 1 april en daar was opeens de trailer van Far Cry 3: Blood Dragon. Onze eerste gedachte was: ja, Ubisoft, leuke grap, maar hier trappen wij niet in. Het bleek echter totaal geen grap te zijn en zo hebben we ons de afgelopen week kunnen wanen in een geweldige hommage aan de jaren 80´. Het heeft helemaal niets te maken met Far Cry 3, maar is dat erg? Nee, want het is hele toffe game geworden, waarin de one-liners van het hoofdpersonage om onze oren vlogen terwijl we op actievolle wijze alles stijlvol naar het hiernamaals knalden.

We stellen aan jullie voor: Rex ´Power´ Colt.

Rex is een cybercommando en een ontzettende droogkloot, welke fantastisch wordt vertolkt door Michael Biehn. Een beetje filmkenner moet zeker weten wie dit is. De acteur speelde in grote films die verschenen in de jaren 80´. Zo had hij een grote rol in The Terminator en Aliens. Films die een flinke stempel hebben achtergelaten in dat tijdperk, maar we gaan even verder over de held uit de game. Rex komt erachter dat een ex-cybercommando uit zijn eenheid, kolonel Sloan, rogue is gegaan en over de wereld wilt heersen met een leger aan cyborgs, welke bij elkaar Omega Force heten. Jij moet hem stoppen, want na een apocalyps wil Sloan voor nog een apocalyps zorgen. Het is kort gezegd een flinterdun verhaal met een typische actieheld, maar dat maakt niet uit, want de game zelf zorgt ervoor dat je jezelf hier geen moment aan stoort. Reden hiervoor is dat de game één en al fun is.

Het begint allemaal bij de opening-scene die oogt alsof het uit een game van de jaren 80´komt. Je ziet de pixels duidelijk en er is amper iets geanimeerd wat volledig bij de game past. Vanuit een helikopter moet je gelijk een basis overhoop knallen met een gathlingun. Explosies en one-liners gegarandeerd, maar al snel mag je te voet het eiland op om het leven van de cyborgs die er de dienst uitmaken zuur te gaan maken. Je hebt net als in Far Cry 3 een open wereld, maar voordat je deze mag verkennen volgen er eerst wat tutorials. Hier heeft Rex een schijthekel aan en laat dit ook weten met veel gesteun en gezucht. Dit werkt al op de lachspieren en zeker wanneer je duidelijk merkt dat de game zichzelf niet serieus neemt. Eigenlijk neemt het de vaak meest voor de hand liggende en vervelende tutorials prachtig op de hak. Zo geeft de game op een gegeven moment ook het volgende aan in beeld: ‘Wil je springen? Spring dan!’

Gameplay leent veel van Far Cry 3

Bij de tutorial merkten we wel dat de basis van de gameplay veel overeen komt met die van Far Cry 3. Zo kun je naar vijanden toe sluipen en ze met een mêlee actie vlug doden en dit aan elkaar rijgen door snel op de linker analoge stick te drukken om zo richting andere vijanden te gaan. Dit geldt ook voor aanvallen van boven of vanuit het water. Je gezondheid herstellen gaat ook bijna hetzelfde alleen steekt Rex dan een spuit in zijn cyborgarm. Het is dus bekend terrein wat ook ter sprake komt bij het schieten. Dit werkt net zo vlot als in Far Cry 3 en het schieten met de boog (ditmaal met fel blauw gekleurde pijlen), welke ook in deze game, zit werkt perfect. De gunplay is misschien wel leuker dan in Far Cry 3 en dat komt door het gave en brede arsenaal aan wapens, welke een heel tof sciencefiction sausje hebben gekregen.

Qua arsenaal moet je denken aan een pistool, sluipschuttersgeweer, shotgun, gathling gun, machinegeweer, granaten, mijnen en C4 wat in Blood Dragon C400 heet. Gewoon C4, maar dan met een ‘grappige’ benaming. Klinkt allemaal vrij standaard, maar het is juist de stijl van game die het schieten met de wapens zo gaaf maakt. Denk dan aan geluid en de effecten die ze produceren. Zo hoor je lasergeluiden en het contrast tussen het donkere landschap en de felle rode of groene laserstralen zorgen voor een heel tof geheel. Het is duidelijk afgekeken van films zoals TRON en dat pakt erg positief uit, de stijl is immers echt heel fraai. Daarbij hoor je op actievolle momenten de jaren 80´met synthesizer´s volgepompte soundtrack opkomen wat de ervaring compleet maakt. Het helpt ook wel dat de exploderende hoofden met rondvliegend cyborvloeistof veel voldoening geven.

Roep de hulp in van een Blood Dragon

Het mag duidelijk zijn dat de game als shooter prima in orde is. Je kunt elk wapen upgraden en dit doe je door verschillende basissen genaamd Garrison´s over te nemen van de cyborgs. Vergelijkbaar met de kampen uit Far Cry 3 inderdaad en ook hier kun je verschillende tactieken gebruiken. Je kunt stiekem het kamp in sluipen om iedereen met je boog stilletjes af te maken en het alarm uit de schakelen of vol knallend de Garrison in rennen. Er is echter nog een tactiek. Elke basis wordt namelijk bescherm met een soort schild, welke je kunt uitschakelen. Hiermee kun je dan wat extra hulp inroepen. Wat is deze hulp dan? Nou, een Blood Dragon – ja, een heuse draak. Deze lopen over het eiland, welke jij kunt lokken met de cyberhearts welke je uit de cyborgs kunt trekken. Gooi een cyberheart in de Garrison en kijk van een afstand hoe de Blood Dragon tekeer gaat. Ontiegelijk vermakelijk en zo bespaar jij tevens munitie.

Soms laat de AI wel wat te wensen over, want de cyborg´s lopen weleens erg graag in je crosshair of blijven een beetje dom achter een muurtje zitten. Dit komt ook wel doordat je als je wat verder bent over veel krachtigere wapens beschikt, waardoor het iets te makkelijk wordt. Sterkere vijanden bieden gelukkig wat meer uitdaging en verder is het geen ramp. Naast de draken loopt er nog meer wild rond, maar dit is niet echt spectaculair, want dit zijn de dieren die we kennen uit Far Cry 3, maar dan met een andere kleur en huid om zo bij de wereld van deze game te passen. Na het overnemen van een Garrison kun je een Predator´s Path´s afleggen waar je op dieren of bepaalde cyborgs moet jagen. Daarnaast kun je tevens gegijzelde wetenschappers redden. Dit allemaal om je wapens te kunnen upgraden en dollars te verdienen wat zeer nuttig is.

Open wereld, activiteiten, explosies en allemaal in 80´s sci-fi stijl

Zo heb je de sluipschuttersgeweer genaamd de Cobracon (leuke link naar G.I. Joe) die explosieve kogels kan afvuren. Met één schot kun je een jeep met cyborgs opblazen en we kunnen je vertellen dat dit nooit gaat vervelen. Voor sommige upgrades moet je bepaalde collectibles vinden op het eiland, zoals videobanden of TV´s. Het zorgt ervoor dat je wat meer gaat exploreren. Zo zijn er grotten waar je in kunt of een kamp aan cyborgs waar je mee moet afrekenen. Hierdoor is er naast de zeven hoofdmissies genoeg te doen en is er aardig wat variatie in deze activiteiten. Kort samengevat heb je dus een open wereld voor je, waarin je Garrison´s kunt overnemen en constant je wapens kunt upgraden en waar de missies bestaan uit het redden van mensen of het overhoop knallen van cyborgs.

Blood Dragon heeft dus wel wat overeenkomsten met Far Cry 3 qua opzet, maar door de grafische stijl voelt het heel eigen aan en bevat het echt de vibe van de films uit de jaren 80. Er is een groot contrast aanwezig in kleuren, maar het is wel gebalanceerd. Zo zijn bepaalde plaatsen weer fel belicht door groene of rode lichten. Dan is het subtiel en dan weer overdreven, maar wel op de juiste manier. Op grafisch vlak is Far Cry 3: Blood Dragon echt een geslaagde titel. Zoals we al zeiden zijn de effecten behoorlijk verzorgd en worden ze nooit saai. Explosies worden spectaculair in beeld gebracht en zelfs kleine dingen, zoals de animaties bij herladen van wapens dragen bij aan de gehele ervaring.

Al eerder gaven we aan dat Rex Colt een droogkloot is en hierdoor waan je jezelf echt in de rol van een bad-ass actieheld uit die tijd. Rex aka Michael Biehn gooit er geregeld een lachwekkende oneliner uit, waar wij alleen maar met een glimlach naar konden luisteren. Zo is er deze uitspraak wanneer je een jeep opblaast: That´s my kind of blowjob. Er zijn nog een legio aan voorbeelden, maar die willen liever je besparen, want het is veel leuker om ze zelf te horen. Je raadt het misschien al, de voice-acting is uitmuntend en Ubisoft had geen betere acteur kunnen vinden voor deze rol. De audio is verder ook tot in de puntjes uitgewerkt. Het is het geluid wanneer je weer een headshot maakt of de muziek die op sommige momenten erin knalt. Het is gewoon merkbaar dat de makers met liefde aan dit project hebben gewerkt en dit graag een keer wilden doen.

Far Cry 3: Blood Dragon is geen simpele 1 april grap, maar één van de betere (downloadbare) games geworden van dit jaar. Ubisoft brengt door de presentatie, de stijl van de game en Michael Biehn als Rex een zeer fraaie hommage aan wat alles jaren 80´is. De gameplay klopt door het toffe aanbod aan wapens, welke je kan upgraden zodat ze alleen maar nog bruter worden. Je voelt je trouwens echt een actieheld of badass als je deze game speelt. Rex is met zijn oneliners tevens een personage waar je om kunt lachen. Soms is de humor flauw, maar dit heeft ook een bepaalde charme. Aan de ene kant eert het een tijdperk terwijl het ook weer de games van nu persifleert. Hoewel de game soms iets te makkelijk (door de AI) is, kunnen we toch niet anders zeggen dat het vermaak ten top is. Beetje kort dat wel, maar de het bedrag van 14,99 haal je er zeker uit. Goed, als jullie het niet erg vinden gaan wij weer snel even met onze cyborgarm wat middelvingers opsteken naar cyborgs.

• Rex aka Michael Biehn
  • Bruut arsenaal
  • Hele vermakelijke actie