Bij de “live” demonstratie van Killzone 2 op de E3 van 2005 maakte Sony de fout door te zeggen dat de getoonde beelden van de destijds nieuwe Killzone 2 gameplay was, maar dit was echter niet het geval. Veel mensen merkten het op en het werd een controversieel onderwerp. Toen ging het fout door de haast om het spel op de “next-gen” PS3 te krijgen. Nu , bijna tien jaar later, wilde Guerrilla games het bij de hedendaagse next-gen “het echte werk tonen”.

Tijdens de PlayStation Meeting in februari moest het deze keer echte gameplay zijn, maar er moest van tevoren nog veel gebeuren om het op tijd werkende te krijgen. In de laatste paar dagen voor het event werd er nog in Londen en Japan gesleuteld aan de firmware om de Facebook upload werkend te krijgen, zodat er geen twijfel meer kon zijn dat het echte gameplay was. Ook moesten de laatste drie bugs er nog uitgehaald worden.

Een groot deel van de programmeurs in Amsterdam zat gespannen te kijken naar de live demo van Killzone: Shadow Fall, maar de tijd leert ons dat alles volgens plan ging. Hoewel het leuk kan zijn om zo een kijkje achter de schermen te krijgen, valt er wel af te vragen of dit soort “last minute” praktijken niet te risicovol zijn en of die tijdsdruk zorgt voor de gigantische day-one Patches bij populaire games.