Gisteren lieten we jullie al weten dat de coverstory van GameInformer’s juni uitgave over de nieuwste game in de inFAMOUS franchise zou gaan wat tevens één van de mogelijke launchgames van de PlayStation 4 is. Zij teasden het als de grootste coverstory die ze hebben gehad sinds GTA IV, dus wij waren erg benieuwd naar wat we allemaal mogen verwachten van de avonturen van Delsin.

Let op! De volgende informatie kan mogelijk spoilers bevatten!

Plot van de game

De game zal zo’n 7 jaar na het goede einde van inFAMOUS 2 plaatsvinden, waarin Cole McGrath (de protagonist van de eerdere twee delen) zichzelf en heel wat conduits heeft opgeofferd om de mensheid te redden. Helaas zijn er wel conduits die het hebben overleefd en deze worden door de Amerikaanse media ‘Bioterrorists’ genoemd. Het Amerikaanse volk vreest deze natuurlijk, net zoals zij dit deden in de originele inFAMOUS en inFAMOUS 2.

Om ervoor te zorgen dat de conduits zich niet teveel uitbreiden en hen beetje bij beetje de kop in te drukken, heeft de Amerikaanse overheid de ‘Department of Unified Protection’ opgericht, ook wel DUP genoemd. Ze reageren op alle bedreigingen die worden gemeld en sluiten alle conduits, zonder enige vorm van proces, op in daarvoor bestemde faciliteiten.

Nadat een transport voertuig crasht nabij Seattle zijn er heel wat conduits die gebruik maakten van de situatie en ontsnapten. De stad wordt hermetisch afgesloten en niemand mag erin of uit. GameInformer beschrijft het als iets wat lijkt op een gigantisch vliegveld, met verhoogde loopbruggen en bewakingscamera’s om er zo voor te zorgen dat de DUP de bioterroristen sneller te pakken krijgt. Ook wordt de stad uitgerust met verscheidene checkpoints, scanners en vingerafdruk apparaten die bovennatuurlijke krachten kunnen meten.

Nieuw hoofdpersonage: Delsin Rowe

Delsin is een jongen van 24 jaar oud. Hij woont zelf in Seattle en is een rebelse graffiti artiest. Nadat de crash heeft plaatsgevonden, stroopt hij de mouwen op om zo alle gewonden te helpen. Tijdens dit proces bemerkt hij dat hij zelf ook een conduit is, met een wel hele interessante kracht.

Zijn speciale kracht is de nabootsing van andere krachten. Dit kun je vergelijken met hoe Peter Petrelli dit had in Heroes, alleen Delsin heeft dit sneller onder controle dan Peter in de serie. Tijdens zijn eerste aanraking met de vijandelijke conduits na de crash, ‘absorbeert’ Delsin meteen zijn eerste kracht.

Nieuwe krachten en bewegingsmogelijkheden

Zoals hierboven al verteld, neemt Delsin de krachten over van verslagen conduits. De eerste kracht die hij krijgt is het afschieten van rook projectielen en een rook-dash waardoor hij in korte tijd een grote afstand kan dekken. Hij kan de rook ook gebruiken als afleidingsmanoeuvre door een grote wolk te creëren, waarin zijn vijanden niets meer kunnen zien en ophouden met aanvallen.

Tevens heeft hij de mogelijkheid om vuurballen te gooien en wanneer hij van daken afspringt, kan hij deze afdaling versnellen waardoor hij een soort van ’thunder drop’ doet zoals deze ook in de eerdere delen van inFAMOUS mogelijk was. De ketting rond zijn arm kan als secondary weapon gebruikt worden.

Delsin kan zich sneller verplaatsen door middel van luchtleidingen, welke hem gemakkelijk naar de daken schieten. Net zoals Cole zal hij nog wel gewoon kunnen klimmen en hier zullen hoogstwaarschijnlijk ook upgrades voor komen die alle bewegingsmogelijkheden soepeler laten verlopen.

De DUP gebruikt normaal gezien alleen militaire bewapening, maar tijdens de gameplay bleken ook zij te beschikken over conduit-achtige krachten. Hoe dit precies zit wilde Sucker Punch nog niet met ons delen.

Krachtenherstel en het gebruik van het PS4 controller touchpad

In de voorgaande delen van inFAMOUS was het van groot belang dat je goed lette op hoeveel stroom je nog overhad om aanvallen mee te doen. Net zoals Cole McGrath in de voorgaande delen, zal ook Delsin Rowe geen onuitputtelijke bron van krachten bezitten, deze moet af en toe worden aangevuld. Zijn krachten zijn gebaseerd op rook en om deze te bemachtigen moet de speler met twee duimen de touchpad van de PS4 indrukken wanneer hij dichtbij een rookbron staat. Deze variëren van schoorstenen, tot wrakstukken van voertuigen en zelfs het traangas van DUP agenten kan worden gebruikt.

Natuurlijk kun je het touchpad ook nog voor andere dingen gebruiken. Bij oplettende lezers zullen al meteen de vingerafdruk scanners van eerder in het hoofd springen en dat klopt ook! DUP agenten zullen deze scanners gebruiken om conduits op te sluiten en weer vrij te laten, maar met de touchpad van de PS4 controller kun je dat ook zelf.

Karma keuzes

Het was wel te verwachten dat de karma keuzes zouden terugkomen in inFAMOUS: Second Son. Toch is de bevestiging dat we kunnen kiezen tussen goede en slechte uitkomsten in specifieke situaties nooit weg. De keuzes die je moet maken zullen gaandeweg nog zenuwslopender dan ze al waren in de voorgaande delen van inFAMOUS, maar Sucker Punch wilde geen specifieke voorbeelden geven.

Tot zover alle informatie die we te weten zijn gekomen over inFAMOUS: Second Son. Voor het gemak hebben we alle info op een beknopte wijze hieronder voor je opgesomd. Voor gave screenshots van de game volg je even deze link.

Story

    • Conduits now referred to as bioterrorists
    • New area of government keeps track of the conduits: Department of Unified Protection
    • Condits have been identified, holding them without trial in containment facilities
    • Department of Unified Protection shows its power during an operation that doesn’t go as planned in Seattle
    • Transport vehicle crashes and the conduits escape
    • DUP sets up roadblocks and won’t let anyone enter/leave
    • Condits have been identified, holding them without trial in containment facilities
    • Department of Unified Protection shows its power during an operation that doesn’t go as planned in Seattle
    • Transport vehicle crashes and the conduits escape
    • DUP sets up roadblocks and won’t let anyone enter/leave
    • Lots of security systems are sent out and Seattle is turned into something reminisint of an airport
    • There are elevated walkways with search-lights and security cameras as well as checkpoints and scanners
    • Game has parallels to post-9/11 America setting
    • Security vs. freedom theme
    • DUP is like the TSA

DUP guards

    • DUP guards feature behavior similar to that of SWAT teams/trained military police
    • Others have a seemingly supernatural ability to shield themselves and move around quickly
    • Sucker Punch won’t elaborate on this further

Protagonist

    • Stars 24-year-old Native American Delsin Rowe
    • Delsin is the artistic type with a chip on his soldier
    • Fan of anti-authoritarian street art
    • Likes tagging buildings with his own art
    • Very much an average guy until the conduit-transport vehicle crashes
    • Delsin tries to help those in the wreck, and learns that he’s been a conduit all along with dragging an injured conduit from the area
    • Soon realizes that he can control smoke
    • Natural power lets him absorb other conduits’ power
    • Can use more than smoke power
    • Delsin is excited about his power unlike Cole

Gameplay

    • Delsin can take down different forward-operating bases run by the DUP around Seattle
    • Can get through these areas with force, but eliminating security systems is more effective
    • Smoke projectile at Delsin’s disposal
    • Also can perform a smoke-dash maneuver somewhat like Nightcrawler
    • Air ducts found all across Seattle
    • Can use the ducts to get around or climb like Cole
    • Another technique lets Delsin throw smoking fireballs
    • When Delsin descends, he can perform a “move” like Cole’s thunder drop
    • Forests act as the edge of the game world
    • Another move: smoke cloud; immobilize enemies
    • Can restock on smoke from chimneys, destroyed cars, and even tear gas canister
    • Can also use Delsin’s chain as an alternative weapon
    • Absorb smoke by pressing both thumbs down on the touchpad
    • Touchpad can also be used to free conduits in cells
    • Team wants to simply the controls; inFAMOUS 2 actions required multiple button presses
    • One moment of the demo lets players make a decision about killing a DUP officer or not
    • Can switch between entire sets of power that complement each other

General

  • Sucker Punch recreated the city’s feel instead of specific road layout