Hands-on: Fuse – Twee jaar geleden kondigde Insomniac Games tijdens de E3 persconferentie van EA de game Overstrike aan. Een game dat draaide om een viertal agenten die er op uit werden gestuurd om de wereld te beschermen tegen vijanden die gebruik maakten van een mysterieus goedje dat voor grote gevaren zorgde. Nu twee jaar later heet de game Fuse en eind deze maand ligt de shooter in de winkels. Wij konden er al even mee aan de slag en onze ervaring ga je nu lezen.

Fuse

Fuse is een buitenaards materiaal dat zichzelf nuttig heeft bewezen in wapens, want door dit goedje te gebruiken kunnen wapens bijzondere dingen die normaal gesproken niet mogelijk zijn. Verschillende partijen hebben bovenmatige interesse in het materiaal en om te voorkomen dat de jacht op het materiaal grootschalige escalaties oplevert wordt het Overstrike 9 team ingeschakeld en dit is een team bestaande uit vier verschillende soldaten die nergens bang voor zijn en het klusje wel even gaan klaren.

Bijkomend voordeel is dat de wapens van het team wel voorzien zijn van Fuse, met als gevolg dat ze naast het ‘standaard’ schietgerij ook de beschikking hebben over krachtige en bijzondere wapens en items die ze goed kunnen gebruiken in hun strijd. Daarbij komt dat ieder personage van elkaar verschilt in wapens. Zo is de één goed met eens sluipschuttersgeweer en de ander juist in close combat, waardoor er een degelijke variatie in de gameplay te vinden is. Ook heeft ieder personage zijn of haar eigen skilltree die te upgraden is.

Punten sparen, extra’s unlocken

Tijdens de gevechten tegen de vijanden zul je per kill punten krijgen. De hoeveelheid punten is afhankelijk van wat voor aanval je gebruikt. Een headshot is immers effectiever dan je magazijn leegschieten in de twee benen van een vijand. Deze punten spaar je logischerwijs op en dit levert op een gegeven moment nieuwe upgradepunten op die je kunt spenderen in twee segmenten. Het eerste segment zijn vooral wapen upgrades die persoonlijk zijn afgestemd op het personage in kwestie. Het andere segment zijn upgrades die in teamverband effectief zijn.

Heel diep lijkt dit systeem niet te gaan, maar dat het voor een positieve ontwikkeling zorgt in de gameplay is wel duidelijk. In dat opzicht is het knallen zelf, de upgrades en de aaneenschakeling van gevechten weinig bijzonder. De game steekt nergens echt bovenuit en de gameplay is ondanks het gebruik van de bijzondere wapens nergens echt heel erg interessant. Interpreteer dit niet verkeerd, want zowel alleen als in coöp hebben we ons goed weten te vermaken met hetgeen we konden spelen. Toch voelt dit aan als een dertien in een dozijn shooter met wat unieke elementen die eigenlijk nauwelijks origineel te noemen zijn.

Coöp is waar het om draait

In de singleplayer van Fuse speel je nog met drie andere members uit het team, deze zullen door de AI aangestuurd worden, maar wat ons opviel was dat ze weinig tot geen inbreng hebben. Ze renden vooral als een stel kippen zonder kop rond (zonder te sterven). Wel zijn ze effectief als het op healen aankomt, want voordat je de pijp uitgaat zul je enkele seconden de tijd krijgen om hersteld te worden – wat te upgraden valt overigens. Bovendien kun je tijdens het spelen op ieder gewenst moment wisselen van personage om zo alle teamleden gelijktijdig te laten stijgen in level.

De kracht van Fuse lijkt voornamelijk in de coöperatieve speelmodus te zitten, zeker als je met vier man speelt. Het gezamenlijk bevechten van de vijanden was in onze coöp speelsessie erg vermakelijk. Wel hadden we nog ondersteuning van AI gestuurde medespelers, omdat we met twee man in coöp speelden en ook hierbij merkten we dat het vooral op ons aankwam. Leuk detail is wel dat je ook dan kunt wisselen van personage, maar uiteindelijk zal naar ons idee het meeste plezier uit de coöp gehaald kunnen worden als je met vier man aan de slag gaat.

Voorlopige conclusie:

Insomniac Games gaat met Fuse een totaal andere richting op dan dat ze de afgelopen tien jaar gedaan hebben en de eerste indruk is best oké. We hebben ruim anderhalf uur met de game kunnen spelen en dit was vooral erg vermakelijk. Zeker in coöp is het tof om de game door te spelen en de toevoeging van wapens die extra krachten hebben vanwege het mysterieuze goedje Fuse maakt het interessanter en afwisselender. Ondanks deze ingrediënten en de best toffe personages bekroop ons wel het gevoel dat de game uiteindelijk niet heel bijzonder zal zijn. Misschien dat deze indruk zal veranderen als het review exemplaar arriveert.