Het belangrijkste aspect in de gameplay van Watch_Dogs is de mogelijkheid om te hacken en dat maakt de game ook gelijk onderscheidend van anderen. Echter wil Ubisoft dit element wel zo natuurgetrouw mogelijk implementeren in de game en het beste om dat te doen is natuurlijk om advies te vragen. Dit heeft Ubisoft dan ook gedaan en wel bij Kaspersky, zo vertelde Dominic Guay aan Joystiq.

Kaspersky, bekend van beveiligingssoftware voor computers, is bij uitstek een partij om advies te vragen en Ubisoft stuurde hun zo nu en dan ontwerpen van hacking mogelijkheden, waarop Kaspersky advies gaf. Op deze manier probeert Ubisoft het realisme te waarborgen en dat is een interessant uitgangspunt. Sterker nog, het is niet één of andere minigame zoals dat in andere games altijd het geval is.

“We send them some of our designs and we ask them feedback on it, and it’s interesting to see what gets back, sometimes they say, ‘Yeah, that’s possible, but change that word,’ or, ‘That’s not the way it works.’”

Een essentieel onderdeel in het hacken in Watch_Dogs is namelijk het maken van een plan. Dit is een plan dat zich ontwikkelt als een kettingreactie gaandeweg dat je aan het spelen bent. Klinkt erg interessant en innovatief, bovendien maakt dit de gameplay erg uniek en interessant. Wellicht dat we je na de E3 meer over Watch_Dogs kunnen vertellen.

“It’s not about the minigame that will let me open the door, it’s the fact that I’m making a plan, I’m making a plan of how I’m going to chain hacking, shooting, traveling the city and driving to achieve an objective.”