Jullie kunnen als het goed is nog heel goed de bovenstaande beelden herinneren. Tijdens de PlayStation Meeting eerder dit jaar in februari was namelijk Killzone: Shadow Fall één van de belangrijkste momenten van het evenement. De game liet gelijk veel indruk achter. Ontwikkelaar Guerrilla Games gaf een tijd terug nog aan hoe belangrijk het was om de game echt te tonen en dat ze daar ook best gespannen voor waren.

Het resultaat mocht er zeker wezen en nu heeft Guerrilla Games allerlei technische gegevens van de toen getoonde demo vrijgegeven in een PDF bestand die wel 100 pagina´s telt. Er staat een hoop informatie in die voor de leek niet gelijk te begrijpen is, maar een aantal zaken springen er uit. Zo zagen we in de demo 60 AI characters (voorgeprogrammeerde personages), 8,200 physics objects (beweegbare objecten), 500 particle systems (ondersteunend voor effecten, zoals rondvliegend puin).

Er is dus ontzettend veel aan de hand en er moet ontzettend veel berekend worden. Wat ook nog te lezen valt is dat personages uit ongeveer 40.000 polygonen bestaan, wat vier keer zoveel is ten opzichte van personages uit Killzone 3 – om maar even een beeld te scheppen wat Guerrilla Games al kan met de PlayStation 4. Uiteindelijk heeft de ontwikkelaar maar 1,5 GB gebruikt van het systeemgeheugen en zo´n 3 GB van het videogeheugen.

Verder geven ze nog aan dat het ontzettend makkelijk is om voor de PS4 te ontwikkelen en dat de GPU erg snel is. Wat wij hierboven benoemen zijn wat cijfers uit het bestand, maar we raden je aan om er zelf even doorheen te bladeren, want het is erg interessant met veel vergelijkingen tussen Killzone 3 en Killzone: Shadow Fall.