Review Operation Flashpoint: Dragon Rising – We kunnen makkelijk zeggen dat de PlayStation 3 geen tekort heeft aan shooters. Oké, meer is beter, maar of de games er origineler op worden is dan maar de vraag. Codemasters komt nu met een shooter die weer een beetje een frisse wind door het concept heen haalt. Operation Flashpoint: Dragon Rising is namelijk één van de meest realistische shooters ooit. Of PS3-Sense een geschikt of ongeschikt vinkje geeft aan de game, lees je in deze review.
Werkplek Skira
Je soldatenreet bevind zich in het tweede Operation Flashpoint deel op het 220 vierkante kilometer grote eiland Skira. Rusland heeft hier namelijk een groot olieveld ontdekt, waar de rest van de wereld op dat moment een tekort aan heeft. Echter wil China hier een stokje voor steken, wat voor de Russen reden genoeg is om de hulp in te schakelen van de NAVO en Verenigde Staten.
Je kunt gaan en staan op Skira waar je wilt tijdens elke missie, echter zul je natuurlijk wel enkele opdrachten moeten voltooien welke specifiek op een bepaald punt moet worden uitgevoerd. Je kunt op elk moment naar elk punt op het eiland gaan te voet of per voertuig, dus is het ook mogelijk om je eigen tactieken uit te voeren. De vijand in de rug aan te vallen, frontaal te gaan of met twee teams van de zijkanten te komen bijvoorbeeld. Iets wat de game net dat beetje anders maakt dan vele normale shooters. Al is dat bij lange na niet waardoor deze game zich onderscheid van alle andere shooters.
Vergeet Call of Duty
Operation Flashpoint: Dragon Rising is namelijk niet de meest allerdaagse shooter. De game kunnen we beter beschrijven als een oorlog simulator. Geen toestanden zoals Call of Duty, waarin je hopen vijanden moet afschieten als Silvester Stallone, maar echt pure harde oorlog. Een schot in je been en je kunt bijvoorbeeld niet meer rennen en lopen gaat ook een stuk moeilijker. Doe je er iets te lang over om het bloeden te stoppen, dan kun je het wel schudden. Alles, maar dan ook alles in de game is gewoon zoals in het echt.
Missies zijn zoals deze opgegeven kunnen worden door het leger zelf, ze variëren van het ondersteunen van teams bij het opblazen van een olieopslag tot het bezetten van een dorpje wat de vijand terug wil winnen. Dit klinkt misschien niet al te verschillend, maar door het realisme zul je wel degelijk blij zijn dat er variatie in de missies zit. Dood gaan is namelijk relatief makkelijk en bij het bezet houden van een dorpje (*kuch* missie 3 *kuch*) zul je dit wel merken. De daarop volgende missie is dan bijvoorbeeld het opblazen van een stel tanks, en het innemen van een vliegveld.
Het realisme maakt de game echt uniek, je gaat anders over bepaalde situaties nadenken. Met de oude run-and-gun mentaliteit nog in je hoofd zul je de missies niet overleven en je zult ook vaak orders moeten geven om de missies tot een succes te laten verlopen. Je leert al snel dat het niet zo slim is om frontaal te gaan vechten met de vijand, maar je team een beetje te verspreiden. Zo kun je er voor kiezen om het ene mannentje in de bosjes te plaatsen, de ander achter een turret en de derde met je mee te laten lopen. In tegenstelling tot het simpelweg afschieten van enkele vijanden heeft dit veel meer nut omdat alles wat verspreid en gebalanceerd is de vijand aanvalt.
Een Squad van vlees en bloed
De game kent een elftal missies welke allemaal zo’n dik half uur duren wanneer je niet dood gaat. Al is dat natuurlijk vele malen langer omdat doodgaan praktisch onvermijdelijk is. Wij willen iedere speler die het is gelukt de campagne door te spelen zonder ook maar een keer de dood te vinden in ieder geval hartelijk feliciteren met zijn prestatie. Maar goed, deze missies zijn ook online in co-op te spelen met een drietal andere spelers van over de hele wereld. Al zou het fijn geweest zijn als de servers het lekker deden, want dit is een van de grootste minpunten die de game op dit moment kent. De servers zijn belachelijk, maar dan ook belachelijk vaak offline of traag. Dit is ook de reden dat we slechts enkele keren de co-op hebben kunnen testen en slechts één keer een normale online multiplayer match hebben kunnen spelen.
Co-op is in ieder geval wanneer de servers werken een ontzettend toffe toevoeging, want ook al is de AI van je teammaten in de game niet geweldig slecht (ze zitten je soms wel eens in de weg of voeren niet al je orders uit), met echte mensen gaat alles net dat beetje soepeler. De AI van de tegenstander is dan net wat beter te verslaan, wat de druk ook iets verlicht. Deze AI is namelijk ontzettend goed te noemen, zeker weten één van de beste van de afgelopen generatie. De vijand probeert op alle mogelijke manieren je het leven zuur te maken en het voelt absoluut niet gescript aan.
Eye and Ear Candy
Grafisch kunnen we niet bijzonder veel positiefs over de titel kwijt. Het is geen lelijke game, dat zeker niet, maar het zit wel een beetje op het randje van de standaard van deze generatie. Bovendien telt de game ook zeker wel een hoop grafische foutjes, waar de draw distance misschien de grootste van is. Je kunt enkele meters voor je uit kijken, maar daarna zal het gras in een eentonige kleur veranderen en de bomen veel lelijker en ongedetailleerd worden etc. Pop up is ook een veel voorkomend fenomeen in Operation Flashpoint: Dragon Rising. Zo verdwijnen sommige bomen gewoon en wanneer je slechts een klein stapje vooruit ziet zie je ze langzaam terug komen.
Over het geluid van de game kunnen we dan wel weer erg positief zijn, het klinkt echt alsof je jezlef midden in de oorlog bevindt. Kogels klinken anders waar je ze en door welk wapen ze afgevuurd worden, omgevingsgeluiden zijn goed in orde en alles voelt en klinkt gewoon realistisch en afgewerkt aan.
Conclusie
Operation Flashpoint : Dragon Rising is een meer dan geslaagde titel. De game onderscheid zich erg van de andere shooters op de markt met het absoluut geslaagde realisme. Echter is dit iets waar je aan zult moeten wennen, want de moeilijkheidsgraad is nou eenmaal erg hoog. Grafisch kent de game ook zo zijn minpunten en met name de draw distance en pop up zijn iets dat nog opgelost mag gaan worden met een patch. De online co-op is een erg goede toevoeging voor de game, maar de servers van Dragon Rising zijn werkelijk pure bagger. Dit is iets wat Codemasters echt nog even moet gaan oplossen en het grootste struikelpunt van de game.
Pluspunten:
- Het ongekend realisme
- Geluid steekt meer dan goed in elkaar
- Vernieuwend tussen de rest van de shooters
- Online Co-Op is fantastisch (mits het werkt)
Minpunten:
- Online servers zijn bagger
- Moeilijkheidsgraad is soms wel erg hoog
- Grafische foutjes hadden weggewerkt mogen zijn
mooie revieuw maar ben het alleen niet eens met het cijfer het had makkelijk een 9 kunnen zijn
Ik vind de moeilijkheidsgraad maar een raar minpunt.Het gaat in deze game er toch juist om dat het moeilijk is? 😛 Verder een goede review en ik ben het eens met het cijfer.
@JeFF_717:
Als het op easy nog moeilijker is dan Killzone op elite kan ik het me best voor stellen dat dit onder – staat 🙂
lekkere review;)
Goede review. Het is echt een goede game. Ik had ook een cijfer verwacht tussen de 8 en 9. Zeker niet hoger dan 9. Alleen snap ik het minpunt ‘Moeilijkheidsgraad is soms wel erg hoog’ niet, in het echte leven is dit toch ook hoog? Verder goede review!
@vinnie1234
Dat is totaal niet te vergelijken want bij Killzone 2 heb je neit de ruimte om het tactisch te doen en is helemaal niet realistisch. Je gaat sneller dood als bij killzone 2 op elite maar je hebt geen 30 hellghast in dezelfde ruimte
Mooie review!
Ik had hem voor mezelf ook een 8 gegeven.
Tuurlijk gaat het er in deze game om dat het moeilijk is, maar om het minpunt uit te leggen neem ik even missie 3 als voorbeeld. Hier moet je eerst wat teams uitschakelen die je tanks proberen te vernietigen van je team. Hierna moet je een dorpje innemen en het proberen te houden, en te voorkomen dat de vijand het inneemt.
Heb je het begin wat slechter gedaan, dan heb je 1 tank meer verloren. Deze heb je dan ook niet meer wanneer je het dorpje gaat bezetten. En dan is het praktisch onmogelijk om stand te houden, na een hele middag proberen heb ik de missie opnieuw gedaan en mijn tank behouden. Terwijl het toch zonder mogelijk moet zijn?
Je gaat gewoon echt echt snel dood, en dat is soms frustrerend. Zo kan het ook voorkomen dat je plots door je hoofd geschoten wordt terwijl je niet eens weet waar vandaan en door wie. En dan kun je weer 10 minuten lopen opnieuw.
Goede review, ik heb de game selluf ook en is best te doen, alleen ziek moeilijk, maarja je wordt vanselluf wel beter:)
mooie review
Goede review 🙂 maar toch haal ik eerst mw2 =D
Ik koop hem wel als hij 40/30 Euro is.
Netjes Bart 😛
Toch jammer dat het grafisch dan zo slecht is, mag eigenlijk niet meer in deze tijd. Lijkt me een vette game
Grafisch is hij helemaal niet zo slecht, maar niet vernieuwend.
Vergelijk hem maar een beetje met battlefield BC1.
De multiplayer is inderdaad grote bagger.
Hele mooie review trouwens, waar ze bij gamekings een puntje aan kunnen zuigen.
De gamekings waren “vergeten” om de negatieve punten die al lang bekend waren even te vermelden.
Tuurlijk gaat het er in deze game om dat het moeilijk is, maar om het minpunt uit te leggen neem ik even missie 3 als voorbeeld. Hier moet je eerst wat teams uitschakelen die je tanks proberen te vernietigen van je team. Hierna moet je een dorpje innemen en het proberen te houden, en te voorkomen dat de vijand het inneemt.
Heb je het begin wat slechter gedaan, dan heb je 1 tank meer verloren. Deze heb je dan ook niet meer wanneer je het dorpje gaat bezetten. En dan is het praktisch onmogelijk om stand te houden, na een hele middag proberen heb ik de missie opnieuw gedaan en mijn tank behouden. Terwijl het toch zonder mogelijk moet zijn?
Je gaat gewoon echt echt snel dood, en dat is soms frustrerend. Zo kan het ook voorkomen dat je plots door je hoofd geschoten wordt terwijl je niet eens weet waar vandaan en door wie. En dan kun je weer 10 minuten lopen opnieuw.
IK WIL HIER WEL WAT OP ZEGGEN, IK HEB GEEN TANK GEBRUIKT IN MISSIE 3 EN IDD WEL VAAK DOODGEGAAN, MAAR HET IS ME ECHT WEL NA EEN KEER OF 8 GELUKT OM MET MIJN SQUAD (SINGLEPLAYER)DOOR WAT COMMANDOS TE GEVEN STAND TE HOUDEN! DUS IK DENK DAT IEDEREEN DIT WEL MOET LUKKEN. ZO MOEILIJK IS HET NU OOK WEER NIET
Zoals eerder genoemd is het multiplayer inloggen met het P2P systeem verreweg van ideaal.
Soms duurt het wel 45 minuten voordat je een missie kunt spelen.
Als de host van de server het vervolgens op zijn heupen krijgt en de server sluit lig je er binnen een minuut weer uit.
Ook het niet kunnen inloggen op de server of plotseling verbreken hiervan is meer regel dan uitzondering.
Maar als dat niet het geval is ben je plotseling deelnemer van een ongekende (co-op) multiplayer die zijn weerga niet kent.
Ik heb al vele uren online gemaakt met diverse Shooters maar dit slaat werkelijk alles als het gaat om gameplay.
Het tactisch samenwerken in teamverband op een realistische basis is in mijn ogen nog nooit zo sterk geweest als in deze game.
Na enkele online co-op missie’s kan ik niets anders stellen dan dat ik zeer onder de indruk ben van deze game.