Review: Velocity Ultra – De ontwikkelaar Futurlab is een vrij jonge ontwikkelaar die zich met twee titels behoorlijk goed op de kaart heeft gezet. Zo brachten ze enkele jaren terug de PlayStation MiNi Coconut Dodge uit en vorig jaar verscheen de MiNi Velocity. Deze game was net zoals Coconut Dodge één van de beste MiNiS die er maar te krijgen viel. Velocity is nu opnieuw uitgebracht onder de naam Velocity Ultra en wel voor de PlayStation Vita.

Van PSP MiNi naar PS Vita game

Velocity was als MiNi een fantastische game die aan de ene kant erg simplistisch was, maar tegelijkertijd ook best diepgaand op het gebied van gameplay. Velocity Ultra is in verhouding tot de MiNi niet zo anders, want de gehele game is overgezet naar Sony’s nieuwste handheld, maar dan wel met wat extra’s. Zo ziet het er visueel echt fantastisch uit. Ieder level oogt haarscherp en de afbeeldingen tussendoor die het verhaal uit de doeken doen zijn ook grafisch erg sterk. Goed, dat laatste is niet al te ingewikkeld; het zijn immers louter afbeeldingen in hoge resolutie.

Het verhaal in Velocity Ultra is dat je als kapitein met het ruimteschip Quarp Jet erop uitgestuurd wordt om overlevenden te redden, die in capsules in een alternatief heelal opgesloten zitten. Terwijl je door de ruimte vliegt, wat speelt als een klassieke shooter, vlieg je op laag of hoog tempo door de levels heen en terwijl je de capsules verzamelt en zo veel mensen redt, krijg je te maken met vijanden die bepaalde gebieden afschermen. Gelukkig is de Quarp Jet voorzien van de nodige wapens en hiermee kun je korte metten met de vijanden maken.

Vliegen, knallen en puzzelen

Het vliegen gaat op een old school manier waarbij het beeld van boven naar beneden schuift, dus als je ergens achter vast zit en het level bereikt het punt waarbij je uit beeld verdwijnt, dan zul je opnieuw moeten beginnen. Ook als vijanden teveel schade aanbrengen zul je opnieuw moeten beginnen. Dit is een traditioneel concept dat zich goed afwisselt met het schieten en puzzelen. De game kent 50 levels die je kunt doorlopen en naarmate je verder komt, zal de uitdaging steeds verder toenemen. Bovendien kun je nog 20 extra levels unlocken die nog moeilijker zijn.

De puzzels worden steeds ingewikkelder, waarbij je bepaalde schakelaars kapot moet schieten om spanningsvelden te doen verdwijnen, zodat je de capsules met mensen kunt vinden. Dit lijkt gemakkelijk, zij het niet dat je sommige schakelaars in een bepaalde volgorde om moet zetten, waardoor je geregeld moet teleporteren en meer. Overigens, dit teleporteren speelt ook op andere momenten een belangrijke rol, want er zijn ook afgesloten gedeeltes in de levels die je enkel door middel van teleporteren kunt bereiken.

Dit alles is in feite de gameplay van Velocity Ultra en reken maar dat het op een gegeven moment uiterst hectisch wordt. Bovendien zijn er per level verschillende doelstellingen te behalen. Denk dan aan een minimum score, alle capsules vinden – en dus alle mensen redden – en het uitspelen van een level binnen een bepaalde tijd. Dit alles telt mee voor je ervaringspunten en als je er voldoende hebt, unlock je nieuwe levels. De gameplay is echter dusdanig verslavend dat je al snel levels opnieuw gaat spelen om die ‘Perfect’ beoordeling te scoren.

Lange speelduur en Trophies

Door deze doelstellingen per level en doordat je lang niet altijd alles in één keer haalt, zul je geregeld terugkeren en dat schroeft de levensduur van de game aanzienlijk op. Daarnaast heb je ook de stijgende moeilijkheidsgraad, waardoor je in een later stadium sommige levels sowieso opnieuw moet gaan doen. Verder bevat de game nog een forse hoeveelheid Trophies, waardoor je een geruime tijd zoet zal zijn met deze titel en ook al spelen die zaken misschien een kleinere rol, de game an sich is je aandacht domweg gewoon al waard vanwege de fijne gameplay.

Velocity Ultra is weinig verschillend zijn ten opzichte van de MiNi, dus als je die hebt is een aanschaf niet echt de moeite waard. Heb je de game echter nog niet, dan is Velocity Ultra een ijzersterke PlayStation Vita game geworden met veel replaywaarde, nette graphics, een toffe opzet en uitdagende gameplay. Futurlab is overduidelijk met vlag en wimpel geslaagd in het overzetten van deze MiNi naar de PlayStation Vita. Wel hadden we soms te maken met een bug waardoor bepaalde gedeeltes in een level niet bereikbaar waren, wat een beetje irritant was, maar dat is slechts een smetje op de gameplay want restarten doet wonderen. Als je op zoek bent naar een goede PlayStation Vita game, dan is dit de game die je hebben moet.

• Goede besturing
  • Uitdagend
  • Toffe levels