http://www.psx-sense.nl/images/file/img_519a50ac2ba8e.jpg

Column – Sony is enorm goed bezig en dat mag gezegd worden. Wat een knap staaltje techniek is men aan het gebruiken om zoveel mogelijk in de media te kunnen zijn. Morgen is de Microsoft Xbox Reveal en Sony glipt er gewoon een dag van te voren een PS4-teaser door. De marketingstrategie die hier wordt toegepast is van het hoogste niveau en Sony domineert in de headlines, al weken sinds de PS4-aankondiging. Bijna elke site heeft het alleen nog maar over de PS4 en nieuws over Microsoft’s Xbox heeft moeite om het hoofd boven water te houden.

Deze console oorlog belooft eentje worden van grote proporties met Nintendo aan de zijlijn. De WiiU is in het nieuws als console die aan het sterven is terwijl Sony en Microsoft hun best doen elkaar slim af te zijn. Waar bij de vorige generatie de Wii er tussendoor glipte met de meeste sales is het slagveld nu geheel voor Microsoft en Sony. Deze nieuwe generatie wordt of een Next Gen Xbox of een PS4 en dat belooft een strijd te worden van jewelste.

Sony staat op het moment enorm goed voor door de juiste marketingstrategie toe te passen. Morgen zal Microsoft ongetwijfeld de Xbox gaan tonen, en dan bedoelen we de console zelf. Verder is er ook plaats voor een hands-on als we de invites mogen geloven die naar journalisten verstuurd zijn. Morgen zal dan ook de dag van Microsoft zijn en dat is natuurlijk niet zo gek.

Maar ondanks dat morgen de dag van Microsoft is, hoe gaat het straks op de E3? Sony heeft op het moment iedereen nieuwsgierig gemaakt; want hoe ziet die PS4 eruit, wat krijgen we te zien aan games, hoe gaat dit verder? Mensen zitten op het puntje van hun stoel en tellen af naar 10 juni. Met de E3 worden de gamingwebsites het drukst bezocht en is er de grootste hype en wordt er altijd gesproken over een ‘winnaar van de E3′. Met de E3 wil je als uitgever in de spotlights.

Sony gaat dus voor een E3 die ze helemaal willen domineren terwijl Microsoft morgen hoogstwaarschijnlijk haar hele magazijn aan kogels al meteen leegschiet. Het is een gok, ik weet het niet zeker, maar ik ben bang dat ze dit wel gaan doen. Het kan ook goed voor Microsoft uitpakken dat mensen Sony doen vergeten, maar daar hebben ze wel echt een hele en dan ook echt hele grote verrassing nodig.

Maar zoals het nu lijkt kun je er wel donders op zeggen dat Sony meer kijkers gaat krijgen met de E3 en dat ze ook de uitgebreidste coverage kunnen verwachten in de media. Alle media is straks aanwezig op de E3, de kleine, grote; iedereen is er. En op zo’n beurs laat je toch het liefst je beste kant zien? Als Microsoft, hoe goed de persconferentie van morgen ook is, teleurstelt met de E3 dan gaat men alsnog zeggen dat Microsoft slecht was. Je moet het zien als een vakantie van 3 weken, je hebt de eerste 2 weken mooi weer, maar de laatste week is het regen en onweer. Wat doet dat alleen met je gevoel? Je krijgt het idee dat je alleen maar regen hebt gehad.

Knap gedaan Sony, nu volhouden!