Bij de Xbox One onthulling toonden Activision en Infinity Ward Call of Duty: Ghosts en hier werd uitgebreid gesproken over de techniek. Zo sprak men continu over een nieuwe engine, maar later vrijgegeven beelden tonen aan dat het grafisch niet een enorme vooruitgang is. Ook is de belichting een beetje beroerd dat toch wat vragen deed oproepen.

Nu blijkt echter dat we een beetje misleid zijn, want Call of Duty: Ghosts gebruikt namelijk niet een gloednieuwe engine, maar een engine die op meerdere fronten van een upgrade voorzien is. In een gesprek met OPM gaf Zach Volker (Animation Lead) aan dat Infinity Ward met een ‘new engine’ niet bedoelde dat ze de oude hadden weggegooid en opnieuw waren begonnen.

“When we’re talking about a new engine we’re talking about upgrading significant systems within in that engine. We’re not talking about throwing it all away and saying we’re starting from the ground up”.

De reden waarom Infinity Ward niet een gloednieuwe engine heeft ontwikkeld komt domweg door de beperkte tijd. Ze hebben twee jaar de tijd om een nieuwe game te maken en als ze dan ook nog een nieuwe engine moeten bouwen, dat zou onmogelijk zijn. Daarom hebben ze de huidige engine van een forse upgrade voorzien, zodat deze met de tijd mee kan.

“impossible to develop a new engine from the ground up in a two year cycle, wWhat we do is we say, ‘okay what are the things that are significant and that we would say that are encompassing of the engine or its visual quality? Are those being upgraded in a significant way? Alright, then I think that warrants that we’ve got a new engine on our hands”.

Geen gloednieuwe engine, maar eentje die van een upgrade is voorzien dus. Net zoals elk jaar bij de Call of Duty delen het geval was.