http://www.psx-sense.nl/images/file/img_519e23a2b447d.jpg

EA heeft zojuist laten weten dat de nieuwste Need for Speed als subtitel ‘Rivals’ gaat krijgen. De game wordt ontwikkeld door Ghost Games en Criterion en de engine van de game zal Frostbite 3 zijn. De game zal uitkomen op 19 november voor sowieso de huidige generatie evenals de Xbox One en PlayStation 4. Dit betekent dus dat de consoles inderdaad nog voor die datum in de winkels zullen liggen, zoals al meerdere releasedata aantonen.

De game zal vooral vrijheid voorop zetten en het zal mogelijk zijn naadloos van de singleplayer naar de co-op en multiplayer te kunnen gaan. De game speelt zich af in het fictieve Redview County, een open-wereld waar je de rol aan kunt nemen van racer of politieagent.

Net als bij Most Wanted daagt het de racers uit de meest beruchte en roekeloze rijder achter het stuur te zijn. De politie neemt het vooral voor zijn rekening om hoge-risico rijders van de weg te halen. Aanpassingen die mogelijk zijn in de game zijn onder andere eigen kentekenplaten, decals, velgen en performance upgrades.

Ondersteunt door de Frostbite 3 zal de game op 19 november ook uitkomen voor de huidige generatie. Daarnaast meldt Joystiq tevens dat hier ook een PC-versie onder valt. Of de game ook weer naar de PS Vita komt is nog niet bekendgemaakt. Het is de missie van Ghost en Criterion om Frostbite 3 op het podium te zetten met alle next-gen mogelijkheden van dien. De engine is verder uitgebouwd op de bestaande van DICE.

Criterion’s social tracking systeem genaamd Autolog zal ook weer terugkomen in Rivals. Men meldt alleen wel dat het minder aanwezig zal zijn dan in Most Wanted, men is van mening dat ze het hier misschien wat te ver hebben doorgedrukt.

Het grote verschil tussen de next-gen en current-gen versie is AllDrive. Een nieuwe optie die de speler in staat om in de ‘wereld’ van je vrienden te kunnen rijden. Dit zal naadloos en on-the-fly gebeuren evenals er weer uit gaan. Het haalt de grens tussen singleplayer en multiplayer weg volgens EA en het stelt je in staat in dezelfde stad rond te rijden als je vrienden, op hetzelfde moment.

“AllDrive is fundamentally a way for us to destroy the line between playing alone and playing with friends. Destroying the line between single-player and multiplayer,” Nilsson said, before offering a use case scenario for the system. “Imagine you’re playing Rivals, you’re driving your car as a cop chasing someone. You’re going through your progression, collecting points and then I join and we’re friends, so we’ll be put in the same world.” Though the world is “pretty big” and each player can complete single-player tasks, they exist within the same environment and the “two experiences can merge.”