http://www.psx-sense.nl/images/file/img_519f6b269752c.jpg

Je kon het zonet al lezen dat Jonathan Blow vertelde dat je straks situaties gaat krijgen waarbij multiplatform games op een hogere FPS lopen op de PS4. In een aantal interviews met Eurogamer doen ontwikkelaars hun zegje over de Xbox One en PS4.

Stewart Gilray, de CEO van Just Add Water, bekend van Gravity Crash en Oddworld doet hier ook zijn zegje. Hij vertelt dat ze samen met Sony werken en Sony actief bezig is om 60FPS te pushen in een 1080p resolutie. Hij zegt dat je situaties zult gaan krijgen waar de graphics een klein beetje, niet veel, minder zijn op de Xbox One dan de PS4.

Ook kan het zijn dat je op de Xbox One games zult gaan krijgen die of geheel, of bepaalde momenten, fixed zijn op 30FPS terwijl de PS4 alles op 60FPS doet. Ook meldt hij dat textures waarschijnlijk er nu beter uitgaan zien op PS4 dankzij de GDDR5 in tegenstelling tot de DDR3 wat de Xbox One gebruikt.

“We might see slightly smoother framerates on PS4,” he said. “We’re working with Sony right now, and they’re trying to actively push 60 frames per second, 1080p. You might get situations where the graphics will be a little, but not much, lower quality on the Xbox One. Or, you might get some fixed at 30 frames per second situations in 1080p. It depends on the scale of the game. If your game is going to push the heck out of the PS4, you might have to do some little tweaks [for the Xbox One version]. But if you design your game to work on Xbox One at 60, it’s going to work on PS4 at 60.”

The Astronauts oprichter Adrian Chmielarz is wat minder positief over de Xbox One en de presentatie van Microsoft. Zo vertelt hij dat hij geen $400, of wat dan ook, neerlegt voor een box om Halo de TV-serie te kunnen bekijken. Hij was meer enthousiast tijdens de PS4-presentatie en het punt wat Sony duidelijk maakte.

Ook bekritiseert hij de features van de Xbox One, hij meldt dat die niet tegen z’n TV wilt praten en laat staan er naar zwaaien wilt. Skypen met vrienden tijdens het spelen heeft hij ook al helemaal geen belang bij.

“I don’t want to talk to my TV, I don’t want to wave my hands in front of my TV, and I don’t want to Skype with a friend when I’m engaged in a game,” said the typically outspoken Adrian Chmielarz, formerly of Bulletstorm developer People Can Fly, now going it alone at The Astronauts making The Vanishing of Ethan Carter.

Dreamfall Chapters ontwikkelaar Ragnar Tørnquist die onder andere verantwoordelijk was voor The Longest Journey is ook allesbehalve positief over de Xbox One. Hij geeft aan dat er voor Microsoft absoluut ruimte is om dingen te veranderen of duidelijker te maken terwijl we de launch naderen. Sony richt zich enorm op indie ontwikkeling en dat is voor hem reden genoeg om bij Sony te blijven.

“There’s room for things to change or be clarified closer to launch, but for now our development focus will be on PlayStation 4. Sony has explicitly stated their support of indie development, and we are already looking at taking Dreamfall Chapters onto their platform.”