http://www.psx-sense.nl/images/file/img_51a229aaf2acb.jpg

Zowel de Xbox One als de PS4 worden geleverd met een camera die ten alle tijde aan de console verbonden moet zijn tijdens het gamen. Maar of we hier nu wel zo blij mee moeten zijn is een vraag die je jezelf moet gaan stellen. Van Sony weten we tot nu toe nog redelijk weinig over de PlayStation Eye, behalve het feit dat het voornamelijk gebruikt gaat worden voor de controller. De camera is nodig om het gedrag van de controller te registreren dankzij een ‘lightbar’ achterop de ‘DualShock 4’-controller.

Microsoft heeft op haar beurt weer Kinect, een camera die net wat meer lijkt te doen dan de PlayStation Eye. Zo staat deze camera altijd aan en luistert die altijd mee, waardoor gedrag in de huiskamer dus volledig geregistreerd kan worden. Sterker nog, volgens dit rapport worden zelfs mensen die op visite zijn gevraagd of ze zichzelf willen identificeren. De informatie zal vervolgens opgeslagen worden op de console, net als andere gebeurtenissen in je woonkamer.

Denk bijvoorbeeld aan hoe oud je bent, hoeveel mensen er in je kamer komen en hoe ze heten. Wat voor gedrag vertoon je wanneer je mensen op visite hebt? Ga je een potje gamen of toch liever TV-kijken? Of wie weet zit je op een streaming service zodra je vrienden op bezoek hebt. Maar wat ga je doen als je oma van 60 jaar op bezoek komt, TV-kijken of gamen? Al deze data kan worden geregistreerd en opgeslagen en zelfs naar adverteerders verstuurd worden.

Uiteraard zal de Xbox One je dan vertellen dat het allemaal is voor een betere ervaring, maar is dit wel zo? Als de Kinect in staat is om zelfs bewegingen en emoties te registreren dan wordt het geheel toch wel erg akelig. In theorie zou men zelfs kunnen registreren bij welke games je op het puntje van je stoel zit en bij welke TV-programmas je moet lachen of huilen.

Willen we al deze informatie wel op onze console laat staan op de servers van Microsoft? Het is de hoop dat Sony het bij het registreren van slechts de controller houdt en niet zo ver gaat als Microsoft.