Review: Pool Nation – Nadat Pool Nation van CherryPop Games eind vorig jaar verscheen voor Xbox Live Arcade is het sinds afgelopen woensdag ook verkrijgbaar op het PSN. De titel van de game zegt het al: het gaat hier om het spelen van pool. Een wereldwijde sport die vooral in pubs beoefent wordt. Een lastige en vooral uitdagende sport en hoe dicht komt Pool Nation bij het echte werk? En is het leuk op de PlayStation 3?

Genoeg competities met aardig wat variatie

Als je Pool Nation opstart zie je een simpel doch stijlvol menu met vanzelfsprekend een pooltafel in beeld. Je hebt als spelers diverse keuzes in wat je kunt gaan spelen. Zo is er de singleplayer, waarin je een 9 Ball Tour kan doen (wegspelen van 9 ballen) of voor de 8 Ball Tour kan gaan, waarbij je 8 ballen van de tafel moet spelen. In beide categorieën heb je 4 competities met een rits aan verschillende tegenstanders. Elk met hun eigen achtergrond, maar verwacht er niet teveel van. Hoewel ze allemaal een andere naam hebben en een kort verhaal valt het op dat hun speelstijl identiek is. Dat terwijl aangegeven wordt in hun biografie dat de ene wat roekelozer speelt dan de ander.

Beetje jammer, maar desondanks zijn beide Ball Tours leuk om te spelen. Dit komt doordat je niet constant standaard wedstrijden aan het spelen bent, maar ook af en toe bonus matches krijgt. Hierin moet je speciale opdrachten voltooien, zoals zo snel mogelijk met zo weinig schoten een aantal ballen weg schieten, maar daar gaan we later dieper op in. Daarnaast krijg je tijdens de reguliere wedstrijden uitdagingen voorgeschoteld waar je even zoet mee bent om de maximale score te halen. Hiervoor moet je natuurlijk goed met de cue omgaan en gelukkig is hier een tutorial voor.

Besturing werkt fijn en nauwkeurig

De tutorial is ook iets wat we jullie ten zeerste willen aanraden voordat je ook maar één potje gaat spelen. Hierin leer je de basis van pool en hoe je trickshots kunt uitvoeren. Het is een zeer duidelijke tutorial die alles duidelijk en grondig uitlegt. Toch van groot belang bij dit type spel. Zo kwamen we er al snel achter dat de besturing erg fijn en nauwkeurig werkt. Wel moeten we erbij zeggen dat het onder de knie krijgen van deze besturing een aardige leercurve kan hebben wat per persoon verschilt. Het simpel schieten van een bal rechtuit is zo te doen, maar bijvoorbeeld om een andere bal heen spelen door effect te geven aan de witte bal vereist veel geduld.

Toch is dit geen minpunt te noemen, want we merkten juist aan dit op hoe diep de gameplay eigenlijk gaat en dat je flink wat tijd bezig kan zijn met het leren van alle trucjes. Het kost tijd ja, maar zodra je fraaie trickshots maakt geeft dat des te meer voldoening. Daarnaast is het in een verder stadium van één van de kampioenschappen sowieso wel handig om dat soort vaardigheden te hebben. De AI maakt soms weleens wat opzichtige fouten, maar vaak spelen ze met gemak een hele tafel achter elkaar leeg. Je kunt het een uitdaging noemen, maar aan de andere kant zit je een beetje passief toe te kijken hoe je aan het verliezen bent. Net als in het echt zou je zeggen, maar het voelt toch wat goedkoop aan.

Zo voelden we ons af en toe een beetje bestolen, maar een ramp was het niet, want het is bovenal toch erg vermakelijk. We waren wel geneigd om veel hulpmiddelen aan te laten staan, omdat het anders amper mogelijk was om te winnen. Je kunt er zelf voor kiezen om alles uit te zetten, maar dan zie je niet eens waar een bal zal belanden. Het is wel de meest realistische optie die je kunt kiezen, maar de AI zal gewoon alles er dan in schieten. Er zijn verschillende gradaties in niveaus en zo kan je dus ontdekken welke jij het leukst vind om te spelen en wat voor jou uitdagend blijft.

Versus en multiplayer zorgt voor veel plezier

Stel dat je de AI zat bent, dan kun je altijd nog tegen één vriend spelen door middel van een tweede controller of online tegen diezelfde persoon en natuurlijk tegen een vreemde. In de multiplayer en versus zitten dus al de bonus matches , welke je ook terug ziet in de singleplayer. Zo heb je Kill, waarin je drie levens krijgt. Als je een bal niet in de pocket krijgt verlies je een leven. Als je dus drie keer mist heb je verloren. In Rotation mag je alle ballen potten en moet je tot een score van 61 komen voordat de ander dit doet. Straight is eigenlijk dezelfde modus, maar dan is er een score van 31 die je moet halen. In de modus Golf moet je minimaal in elke pocket een bal schieten en in 3 Ball moet je drie ballen met de minste aantal schoten in de pockets schieten.

Zoals je kunt lezen zit er veel variatie in de modi, welke bovendien tof zijn om te spelen. Online kom je ook andere speelstijlen tegen en maakt men meer fouten. Verder werkt het allemaal prima en hierbij zijn we bijna aan het eind wat betreft de content van Pool Nation. Voordat we het vergeten, de game kent ook nog en zogenaamde Endurance modus, welke erg vermakelijk is. Hier moet je allereerst traditiegetrouw even afschieten. Vervolgens moet je zo snel mogelijk ballen wegspelen, want na een bepaalde tijd komen er elke keer ballen bij. Ga je te traag, dan word het des te moeilijker om de ballen in een pocket te schieten. De tafel raakt dan vol en op en gegeven moment is het game over. Je bouwt tijdens het spelen een score op welke je kunt verbeteren, maar vooral de chaos die ontstaat maakt dit tot misschien wel de leukste modus uit de game.

Grafisch mooi, maar audio wat minder

We hebben het gehad over de gameplay en de modi, maar belangrijk aan een poolgame is natuurlijk of het er authentiek en mooi uitziet. Op allebei die vragen kunnen we een volmondig ja antwoorden. Tafels zien er gedetailleerd uit net als de cues, welke je allebei kunt aanpassen met verschillende liveries, zoals we het kunnen noemen. Verder is de omgeving rondom de tafels gevarieerd al is dat niet zo van belang. Tijdens bijzondere acties gaat alles in slow motion en zo zie je de bal rustig in de pocket belanden wat een fraai accent is. Het ziet er verder keurig uit en er valt ook weinig op aan te merken. Op de audio wel een aanmerking, want hoewel de effecten prima klinken is de soundtrack nogal eentonig. Na lang spelen werden de nummers eerder afleidend en vervelend.

Met Pool Nation heeft CherryPop Games een toffe en vermakelijke poolgame afgeleverd die je als liefhebber van het spel uren bezig kan houden. Het is een stijlvolle game doch soms wat te clean, maar dat is niet erg. Er is een tal van modi aanwezig in de singleplayer, waar de AI af en toe te goed is. Online of direct tegen een vriend(in) is veel leuker waar je ook gelijk de andere en van pool afwijkende modi kunt spelen. Verder werkt de besturing fijn en nauwkeurig wat van groot belang is en samen met de nette graphics is dit een degelijke poolgame geworden die het geld waard is als je naar zoiets als dit zoekt. Neem de eentonige soundtrack dan wel voor lief die je weleens uit je concentratie zal halen.

• Ziet er netjes,stijlvol en authentiek uit
  • Besturing is fijn en nauwkeurig
  • Vele vermakelijke modi