Hands-on: Driveclub – Tijdens de PlayStation Meeting in februari werden er een aantal games onthuld, waaronder de racegame van Evolution Studios. De ontwikkelaar kennen we goed van verschillende games, zoals Motorstorm en de WRC delen. De studio is echter uitgebreid met personeel die eerder aan WipEout, Formule 1, Project Gotham en Gran Turismo hebben gewerkt. Een talentvol team wat bij de lancering van de PS4 met Driveclub komt. Wij gingen op de E3 voor het eerst hands-on met deze sociale racegame.

Strijden om elke bocht

Ja, Driveclub is een sociale racegame, want het racen doe je met jouw vrienden. Niet via Autolog, zoals in Need for Speed, maar het moet veel uitgebreider worden. In de game van Evolution Studios draait het om de verschillende clubs die tegen elkaar rijden. Dan niet alleen maar tegen elkaar op de baan, maar je strijd om elke bocht. Het zit namelijk zo dat bijna alles een competitie is. Wie heeft er de beste drift door een bocht of wie heeft de beste gemiddelde snelheid op een recht stuk. Om deze statistieken zal de eer gaan wat uiteindelijk een strijd om de honderdste of zelfs duizendste seconde moet opleveren.

Dit zagen we al terug in MotorStorm RC voor de PS3 en PS Vita, waarin een constante strijd plaatsvond tussen jou en je vrienden. Via ÊÊn centrale hub kon je vrienden uitdagen of juist uitdagingen aannemen. Het zorgde voor een leuke en vooral verslavende strijd tussen elkaar. En als je een beetje competitief was ingesteld kon je het niet hebben dat een vriend of vriendin net even anderhalve seconde sneller was op een baan waar jij vaak de beste rijder was. Dit wil Evolution Studios ook met Driveclub bereiken, maar het gaat nu dus niet meer alleen om rondetijden. Nee, het gaat veel dieper dan dat.

Rondetijden zullen natuurlijk nog wel belangrijk zijn, maar je zult verschillende face-offs, zoals deze worden genoemd tegenkomen op een baan. Denk dan aan het driften in een bocht of een gemiddelde topsnelheid, maar er zal zelfs gemeten worden hoe goed je een bocht hebt genomen. Dit zal overigens allemaal in te stellen zijn per race. Een lid van een club kan namelijk een baan uitkiezen samen met allerlei instellingen, zoals op welk moment van de dag een race wordt gereden en waar op wordt gelet. Dit lijkt allemaal erg diep te gaan worden, maar het sociale aspect speelt ook mee.

Je eigen club

In tegenstelling tot andere racegames speel je in Driveclub echt samen met elkaar als club tegen andere clubs. Hoe dit in-game zal gaan werken werd uit de demo niet heel helder, maar we gaan er vanuit dat je veel kan aanpassen. We zien het al voor ons dat je het logo van jouw club kan ontwerpen om vervolgens een naam ervoor te verzinnen. Hierna kun je vrienden uitnodigen voor jouw club die dan races gaan rijden. Dit kun je samen doen of apart, maar samen probeer je jouw club naar een hogere positie te brengen. Met elke prestatie verdien je punten, XP en vanzelfsprekend scores.

Het hele sociale idee achter Driveclub vinden wij al erg geinig, maar belangrijk bij een racegame als dit is natuurlijk hoe het racen zelf is. Wat meteen duidelijk werd is dat je deze game niet als een sim moet zien, zoals Gran Turismo, maar meer een racegame als GRID. Niet te arcade, maar ook geen simulator. Dit was ook goed te merken aan de handling van de wagens. Het reageert zeer snel op je handelingen en was echt even wennen. Het is heel direct, maar wel toegankelijk. Het kostte ons dan ook wat rondjes om even te wennen aan de besturing. Het voelt op ÊÊn of andere manier erg licht aan.

Heeft nog wat werk nodig

Dat het licht aanvoelt is per definitie niet negatief, want het lijkt zo gedaan dat je jouw pijlen kunt richten op de verschillende face-offs waar je punten op kunt scoren. Het racen is dus wel van groot belang, maar de makers lijken het zo te balanceren dat je op elk vlak punten kunt scoren. Een toegankelijke racegame dus, waarbij het echt om de competitie tussen elkaar draait. Qua gameplay en graphics heeft het zeker nog wat tijd nodig, want het speelt nog niet heel fijn en ziet er nog wat grof uit. Niet heel verwonderlijk, want de game is nog in alpha fase en pas voor 35% af.

Voorlopige conclusie:

Driveclub kan echt een hele toffe en geslaagde racegame worden, waarbij je bij de lancering van de PS4 gelijk vrienden tot op het bot kunt uitdagen wat racen betreft. Het zal een strijd worden om elke bocht en het sociale aspect van de game vinden wij al erg geinig. Niet simpel naast elkaar racen, maar het lijkt om elk detail te gaan. Het racen voelde op momenten een beetje vreemd en net iets te licht aan om het zo te verwoorden. Visueel was het ook nog wat grof, maar samenvattend is het potentieel er zeker. Helemaal als je kijkt naar wat voor team er achter zit. Het smaakte naar meer.