Hands-on: Battlefield 4 – Eerder dit jaar kondigden EA en DICE Battlefield 4 aan, welke dit jaar onder andere moet verschijnen op de PlayStation 3 en PlayStation 4. De release van het vorige en het nieuwe deel zitten op zich best vlak op elkaar naar onze mening en vandaar dat wij benieuwd waren hoeveel stappen de Zweedse ontwikkelaar heeft gemaakt. We mochten in een korte speelsessie aan de slag met de multiplayer die al veel van onze vragen heeft beantwoordt.
Een strijd tussen de grote legermachten
Bij de officiële aankondiging van Battlefield 4 kregen we een 17 minuten durende video te zien met rondvliegende vogels (ja, vogels), explosies, geschreeuw, destructie en een zichtbare grafische vooruitgang dankzij de Frostbite Engine 3. Daarnaast leerden we het hoofdpersonage kennen met de naam Recker en daarbij ook zijn collega´s, maar verder qua verhaal werd er niet veel duidelijk. Het lijkt er op dat er weer een conflict is met de Russen en tevens lijkt China een grote rol te spelen. Kortom, twee zeer grote landen met tevens een aardig groot leger. Twee tegenstanders van formaat voor het Amerikaanse leger wat weer een actievolle singleplayer kan opleveren.
Wij willen het nu echter hebben over de multiplayer, want die hebben wij immers kort kunnen spelen. De map waarop wij Conquest speelden heette Siege of Shanghai en de actie vindt logischerwijs dus plaats in die Chinese stad. Allereerste indruk van deze map was dat de schaal veel groter oogt dan de voorgaande maps uit de Battlefield serie. Je ziet hoge wolkenkrabbers staan en alles lijkt nog meer massaal te zijn. Moet ook wel, want in de PS4 versie zullen 64 spelers op één map kunnen rondrennen en knallen.
Levolution is een waanzinnige feature
Echter zagen we dat één van de vlaggen zich bovenop een flat bevond middenin in de map. Met een lift of helikopter kun je daar makkelijk geraken en zo controleren, maar met deze flat komen we gelijk aan bij één van de grote en nu al naar mijn mening toffe feature van de game. DICE noemt het Levolution en het komt er op neer dat je bepaalde gebouwen helemaal met de grond gelijk kunt maken. Iets wat je wellicht wel tijdens de persconferentie van EA in actie hebt gezien. Je zult de flat niet zo maar naar beneden kunnen brengen, want daarvoor moet je eerst de steunpilaren van het gebouw slopen.
Terwijl het team waar wij in speelden vooral met de vlaggen bezig was zagen we het andere team met raketten en tanks schieten op het flatgebouw. Het was een kwestie van tijd totdat de flat het zou begeven. In die tussentijd waren wij alles aan het verkennen en we merkten hierdoor toch wat andere verbeteringen. Zo konden we tijdens het zwemmen dieper onder water gaan, maar ook vuren vanuit het water. Dit water zag er overigens fraai uit. De game liep op een high-end PC en op grafisch vlak zag het er netjes uit, maar sommige objecten kwamen toch nog wat kaal over.
Vernieuwingen en comeback van Commander Mode
Animaties en explosies lijken wel verder verbeterd te zijn en we zagen ook nog wat nieuws bij de wapens. Naast dat er veel nieuwe wapens bij zullen komen in de uiteindelijke versie zagen we ook dat je heel makkelijk kan schakelen tussen twee scopes of beter gezegd je scope en iron sight. Dit zal trouwens ook volledig aan te passen zijn en zo kun je kiezen voor een red-dot of anders. Meer uitgebreid qua opties dus. Verder zagen we wat nieuwe voertuigen waar we even de naam van kwijt zijn. Wel lijkt alles er op dat DICE met Battlefield 4 de serie naar een hoger niveau wil brengen.
Qua gameplay was er weinig verschil te merken op het eerste gezicht en wat dat betreft voelde het vertrouwd. Het schieten werkt fijn en je voelt merkbaar het gewicht van je uitrusting die je bij je hebt. Wat wel opviel is dat je beter met munitie moet omgaan, want we merkten dat als je te snel van kogels wisselt je die kogels uit het magazijn kwijt bent. Iets wat dichter bij het realisme komt. Een andere vernieuwing is dat jouw squad uitgebreid is met één speler, waardoor je dus samen met vijf mensen in één team kan spelen. Toch hopen we dat je met meerdere spelers kan praten later, omdat dit soms weleens nodig is.
De Commander Mode keert terug in Battlefield 4 en hierin kun jij via een tablet, PC en op console steun van een afstand geven aan je team. Hierbij ben je niet op het virtuele slachtveld, maar bekijk je alles van bovenaf, zodat je een complete overview hebt van de strijd. Hierdoor kun je de strategie bepalen, informatie doorgeven, maar belangrijk is dat je extra aanvallen kunt inzetten. Denk aan Tomahawks vanaf een schip of meer steun op de grond geven met tanks. Hoe dit gaat uitpakken moeten we nog zien, maar het kan voor een extra dimensie zorgen in de totale ervaring.
Eindelijk ging het gebouw om
Wat zeker een extra dimensie gaf aan het potje Conquest was het moment dat het flatgebouw eindelijk in ging storten. Op dat moment zaten we even in een glitch wat voor kan komen aangezien het een vroege versie betreft. Toch spawnde we snel even naar de vlag op de flat om er vervolgens af te springen en de parachute te gebruiken. We zagen het gebouw veranderen in een hoop stof en puin. In de trailer waar de Levolution feature voor het eerst getoond werd was het al indrukwekkend, maar met eigen ogen is dit nog even iets meer. Dit zal trouwens niet alleen bij gebouwen ter sprake zijn. Je kunt hoger gelegen wegen ook van onder ook bewerken door bijvoorbeeld een steunpilaar kapot te schieten.
Voorlopige conclusie:
We hebben de multiplayer maar zo´n 15 minuten gespeeld en dan is het lastig om al het nieuws te ontdekken. De gameplay voelde gelijk vertrouwd aan omdat dit weinig gewijzigd is sinds het vorige deel. Niet jammer, want het werkte toen al prima. We kwamen toch achter wat verbeteringen in onze korte spelsessie, zoals de optie om te schakelen tussen je scope en iron sights en verder zagen we wat nieuwe wapens en voertuigen. Grafisch was het al aardig op wat kaal ogende plekken na, maar wat het meest indruk maakte was de nu al toffe Levolution feature. Hopelijk zal dit standaard in elke BF4 map zitten, want het zorgt voor dynamiek in de strijd. Kortom, Battlefield 4 heeft het potentieel om weer een zeer goede, actievolle en tijdvretende shooter te worden.
”want we merkten dat als je te snel van kogels wisselt je die kogels uit het magazijn kwijt bent.” Daar heb ik lang op gewacht
Wil BF4 zo graag hebben op Ps4!!!!!!
@Sunny-Sem: haha me too!
Goede preview. Ik heb nog nooit een Battlefield gehaald maar deze komt wel mijn huis in 🙂
Nice 😀
Leuk artikel. 🙂 Natuurlijk is dit nog maar de pre-alpha fase van de game, dus er zullen ongetwijfeld nog een enorme hoeveelheid aan bugs in de game zitten op het moment. De game is gewoon nog niet af.
Maar volgensmij gaat de gameplay best wel veel verschillen van Battlefield 3 omdat je o.a. véél meer customisation mogelijkheden hebt. Je hebt nu bijvoorbeeld ook flashbangs in BF4, maar ook een rook-granaat en incendiary grenades (zetten je vijand in de fik) naast de standaard frag grenades. Maar ook veel meer attachment keuze (4 slots) en erg veel camo’s.
Wat vooral veel invloed op de gameplay gaat hebben is denk ik de commandermode en het feit dat alle classes enorm gerebalanced zijn. Zo heeft elke class nu de keuze voor PDW’s, Shotguns, Carbines en DMR’s (Designated Marksman Rifles) dus kan je veel beter bepalen hoe je elke class wilt spelen. Natuurlijk heeft elke class ook class-gebonden wapens. Voor assault zijn dit de assault rifles, voor support de LMG’s, voor Recon de Sniper rifles en voor Engineer de SMG’s. Dit werkt dus toch wat anders dan zoals bij BF3 het geval is. De recon class in BF4 heeft bijvoorbeeld ook C4. (En motion-balls)
Ook is er meer destructie waardoor elk potje nog meer verschilt van een potje in dezelfde map dan zoals dit bij BF3 nu al het geval is.
BF4 word denk ik dus een totaal nieuwe game met een verfrissende en nieuwe ervaring. Ik heb er zin in! 🙂
@PattyS3: Klopt helemaal wat je zegt 🙂 Kan niet wachten
ik denk dat dit de bf word die ik binnen ga halen ipv cod..
“Jouw squad uitgebreid is met één speler, waardoor je dus samen met vier mensen in één team kan spelen.”
Ik denk dat dit een foutje is en je bedoeld dat je nu met vijf man in een team kan spelen..
Met team bedoel ik natuurlijk squad ik kan het niet aanpassen zit op me telefoon!
@klupido: Klopt, wist het wel maar dus vier opgeschreven. :-s Zodra ik de mogelijkheid heb pas ik het ff aan.
Zal wel
Battlefield 3 heb ik mij in het begin zeer goed mee vermaakt, uiteindelijk in de kast beland en onlangs weer tevoorschijn gekomen. Ik denk dat ik BF4 ook gewoon weer aan zal schaffen, maar uiteraard voor de PS4.
64 man tegelijk online in een map waar het meeste gewoon helemaal naar de **** geschoten kan worden. En dat dan in 1080p op 60fp/s…
Ik zeg AMEN broer!!
zelfde shit, betere graphics meer niet
Ik vond bf3 altijd zo sloom en stroef spelen (relativerend), maar komt daar nu verandering in (60 fps ps4), of ..
Ik vraag me wel af hoe de PS3 versie gaat worden t.o.v de next gen versies (mindere graphics, kleinere maps, kleiner spelersaantal, minder destruction ik noem maar wat)…Ik vind BF vet, maar denk dat ik wel ga wachten met aanschaf tot ik een PS4 heb.
effe een vraagje .
je bent met 32 man , 5 man per team = 30.
dus 2 man hebben pech ?
@84.85.148..xxx:
Met 32v32 zal de gameplay waarschijnlijk erg veranderen tov BF3 op PS3. Ik vond zelf altijd dat de meeste maps te groot waren voor het kleine aantal spelers (12v12), zelfs denkend aan het feit dat ze al een stuk kleiner waren gemaakt dan op de PC versie.
Wat het richten en schieten zelf betreft denk ik dat het inderdaad allemaal een stuk soepeler zal verlopen in 60 fps. Dat is ook al het geval bij de nieuwe Killzone van wat ik heb begrepen. We zullen echter geen 720 noscopes gaan draaien zoals bij CoD denk/hoop ik.
@85.158.138.xxx: Amen !
@84.26.14..xxx: 2 Commanders 😛
@87.212.172.xxx: 5 man per squad = 30 + 2 commanders