Preview: inFamous: Second Son – inFamous: Second Son was één van de games die Sony liet zien bij de introductie van de PlayStation 4 en op de E3 kregen we een wat uitgebreidere presentatie voor onze kiezen inclusief daadwerkelijke gameplay. De game speelt zich later af dan de voorgaande delen met daarbij een nieuwe stad en een nieuw personage en natuurlijk nieuwe krachten. Afgaande op wat we al voorgeschoteld kregen met het eerste en tweede deel een mix waarbij succes een zekerheid is? Die kans is zeker aanwezig.

Losgaan met Delsin in Seattle

In dit nieuwe deel neem je de rol aan van Delsin Row en dat is dus de ‘vervanger’ van Cole McGrath en hij is één van de weinige die nog over is van alle mensen op deze planeet die de beschikking heeft over bepaalde krachten. De game speelt zich zeven jaar na de gebeurtenissen van het tweede deel af en in de tussentijd heeft de overheid getracht de conduits (zoals mensen als Cole en Delsin genoemd worden) uit te schakelen, aangezien ze een bedreiging zijn voor de overheid en de maatschappij.

In Seattle is er een bepaalde club die beschikt over krachten en zij behoren tot de groepering die de conduits willen onderdrukken, net zoals dat vanuit de overheid uit is gegaan. Delsin ontdekt dat hij speciale krachten heeft en hij gaat het vervolgens opnemen tegen deze groepering en dat levert bijgevolg een heel nieuw avontuur op. Inhoudelijk weten we nog niet echt heel veel van het verhaal, maar wat na het zien van een live demo wel meer dan duidelijk is, is dat het een inFamous avontuur gaat worden zoals je dat van de franchise gewend bent.

Krachten van anderen observeren

Doordat de game zich zeven jaar na het origineel afspeelt en Sucker Punch voor een andere locatie heeft gekozen zijn ze redelijk vrij om de game qua inhoud te voorzien van een aantal vernieuwingen. Zo beschikt Delsin over de mogelijkheid om krachten van anderen te absorberen met als gevolg dat het hem voordelig uitkomt in gevechten. Hoe breed en uitgebreid dit zal zijn wilde de ontwikkelaar ons niet vertellen, maar wel konden ze kwijt dat hier enigszins een limiet op zit. Dit is op zich niet zo heel gek, anders zou Delsin ongetwijfeld veel te krachtig zijn.

De mogelijkheid qua krachten in de demo was uiterst beperkt, want hetgeen we te zien kregen was de mogelijkheid om je als rook snel naar achter een vijand te verplaatsen en hem van achteren de nek om te draaien. Verder kregen we nog wat ‘standaard’ inFamous krachten te zien. Denk hierbij aan het vliegen van gebouw naar gebouw enzovoort. Het concept dat Delsin krachten van anderen kan overnemen en het in zijn voordeel kan gaan gebruiken geeft de illusie dat het ongekend uitgebreid kan zijn en dat de game ontzettend diepgaand kan worden in het gebruik hiervan. Toch zullen we moeten wachten hoe dit gaat uitpakken, want op dit moment is helaas nog een hoop onduidelijk.

Het oogt ‘schoner’ en minder duister

De demo die we te zien kregen was ook redelijk beperkt, want we hebben hooguit tien minuten aan daadwerkelijke gameplay gezien. Hier vielen overigens een paar dingen op. Zo valt de game grafisch erg netjes te noemen. De stad Seattle, wat een eigen invulling heeft gekregen vanuit het perspectief van Sucker Punch, ziet er erg stijlvol en gedetailleerd uit. Ook viel op dat Sucker Punch voor een iets andere art-style heeft gekozen doordat het allemaal veel ‘schoner’ en minder duister oogt dan in de vorige delen het geval was. Ook moeten we niet vergeten dat de animaties en dan met name die van Delsin erg strak oogden en dat het niveau voor detail erg netjes was.

Visueel was het geen Killzone: Shadow Fall maar desondanks valt de game erg sterk te noemen op visueel vlak en ook qua gameplay lijkt de game veel op de vorige inclusief meer interactie met de omgeving. Dat betekent zoveel als dat je de omgeving in jouw voordeel kunt gebruiken en dat niet alleen met betrekking tot het klimmen, vliegen en meer van dat soort dingen, maar ook aangaande destructie. Je kunt bijvoorbeeld pilaren van een wachttoren kapot schieten om die hele toren – waarin vijanden staan – met de grond gelijk te maken.

De destructie zal een limiet kennen, dit domweg doordat het niet de belangrijkste focus van Sucker Punch is, maar desondanks zal dit voldoende aanwezig zijn en dit zag er bovendien erg strak uit. Dat in de zin van dat het qua physics realistisch oogt en klopt. Sowieso zijn de physics erg netjes te noemen, want hoewel de demo aan de korte kant was kregen we een goede indruk van de vele interactieve en beweegbare objecten en NPC’s in de game die allemaal hun gedrag op een natuurlijke wijzen weten te manifesteren in de game en dat maakt de game ondanks zijn insteek tot een realistische beleving en gecombineerd met de nieuwe krachten tot een titel waar we graag meer van willen zien.

Voorlopige conclusie:

inFamous: Second Son is ondanks de zeer beperkte demo en korte presentatie toch een titel die je voorzichtig op je verlanglijst kunt zetten. We zeggen hierbij inderdaad voorzichtig en dat komt vooral doordat we eigenlijk niet zo gek veel weten over hoe uitgebreid, diep en gevarieerd de gameplay zal zijn behalve dat het concept van de eerdere delen gevolgd zal worden. Visueel is het indrukwekkend te noemen en de nieuwe stijl valt hier in ieder geval goed in de smaak en op één of andere manier lijkt het ook direct een markering te zijn voor een frisse wind door de franchise en dat kunnen we alleen maar toejuichen.