Hands-on: Thief – Square Enix is de laatste tijd zeer actief als het gaat om het uitbrengen van reboots. Zo verscheen er eentje van Deus Ex in de vorm van Human Revolution en eerder dit jaar verscheen Lara Croft in een nieuw jasje. De Thief serie zal volgend jaar nieuw leven ingeblazen worden en wel op de PlayStation 4 (en 3). Dit deel is staat volledig los van vorige delen en bevat een geheel eigen verhaallijn. Wij speelden de game in Los Angeles en we hebben er nu al vertrouwen in. Dit gaat een game worden die je gewoonweg wilt stelen.

Garrett de meesterdief

We stellen je voor aan Garrett. Hij is een meesterdief of ook wel masterthief genoemd. Deze benaming doet ons iets te veel denken aan die ene held uit de Halo serie of een kookprogramma waarin iedereen strijdt om de felbegeerde titel. Afijn, even de onzin aan de kant. Garrett is gespecialiseerd in het stelen van waardevolle objecten en dat is ook jouw voornaamste taak als speler. Tijdens de demo die wij konden spelen kwamen we er achter dat de bevolking niet zo blij is met de plaatselijke baron, welke de macht heeft. Men komt in opstand en besluit te rellen. Ideaal voor Garrett, want de aandacht is hierdoor niet gericht op het beveiligen van kostbare spullen.

Het stelen is best lastig

Zo was onze taak om The Heart of the Lion te stelen. Een duur juweel wat overigens wel beveiligd wordt in een groot huis met dus de nodige wachters er bij. Aan ons de taak om via de schaduwen en de duisternis naar binnen te sluipen en het juweel te stelen. Je krijgt hier echter als speler verschillende keuzes. Je kunt als volleerd dief ongezien gaan stelen, maar je kunt ook een mix van dit toepassen of helemaal voor de frontale aanval kiezen. Dat laatste is trouwens niet geheel effectief aangezien Garrett´s kwaliteiten qua vechten niet heel uitgebreid zijn. Dat is althans op basis van wat we hebben gespeeld.

Hij heeft dan wel wat wapens tot zijn beschikking, zoals een knuppel wat ook wel een blackjack wordt genoemd en een boog. Het vechten hiermee gaat niet bijster soepel en is vooral bij de knuppel gebaseerd op timing. Als een vijand een aanval uitvoert kun je deze met de juiste timing blokken om vervolgens een aantal rake klappen uit te delen. Het werkte aardig, maar we merkten duidelijk dat je beter de game kunt spelen zoals het hoort. Je moet als dief namelijk de confrontaties ontwijken en ook dit kan op verschillende manieren.

Gebruik de schaduwen en Focus

Als je goed met stealth wilt spelen zul je voornamelijk de omgeving moeten gebruiken. Bij het huis waar we het juweel moesten stelen was een grote tuin waar veel schaduw of hoeken te vinden waren. Beide zijn van groot belang, want zolang jij in een donkere ruimte of om een hoek staat of zit kunnen en zullen wachters je amper zien. Door middel van een icoon in de linkerhoek kun je duidelijk zien of je zichtbaar bent of niet. Is deze donker dan zijn er geen zorgen, maar zodra deze wit is ben je volledig te zien. Vijanden zullen je dan opmerken en hun collega´s attenderen op je aanwezigheid. Je zult dus slim moeten zijn en moeten opletten tijdens het verplaatsen van jezelf.

We kwamen er al snel achter dat dit dus best pittig is en zo moesten we vaak kijken waar we wel of niet op konden klimmen. Je kunt namelijk op veel voorwerpen klimmen en soms heb je hier de Focus feature voor nodig. Hiermee kun je zien waar je kunt klimmen en alleen als je dit gebruikt zul je bepaalde plekken kunnen bereiken. Tevens kun je Focus ook activeren wanneer je in gevecht bent. Hierdoor gaat het tempo omlaag en kun je een mêlee aanval plaatsen. Je hebt dus kort de overhand. Daarnaast kun je ook zien waar wachters zich bevinden en waar ze naar kijken. Een handige feature die je in verschillende situaties kan helpen.

Focus zal niet altijd beschikbaar zijn, want de meter bij het icoon hiervan loopt tijdens het gebruik leeg. Je kunt deze aanvullen door supplementen aan te schaffen of natuurlijk te stelen. Het leek er ook op dat je bepaalde voorwerpen kon combineren om dit aan te vullen, maar helemaal zeker weten we dit niet. Focus is dus een belangrijke feature, maar er zijn meer zaken waar je tijdens het uitvoeren van een missie over na moet denken. Je zult naast het observeren van de wachters en de omgeving ook op moeten letten op factoren die jou in gevaar kunnen brengen.

Doof een lichtbron en observeer de omgeving

Denk hierbij aan fakkels of andere bronnen van licht. Gelukkig heb je een boog bij je waarmee je niet alleen vijanden mee kunt doden. Nee, je kunt hier ook lichtbronnen mee uitschakelen. Zo pakten wij een pijl waar water aan bevestigd zat om een vuurbron mee te doven. Ze creëer je meer duisternis en dus ook meer ruimtes waar je ongezien heen kunt gaan. Zo konden we een ruimte betreden waar we een kaart van de omgeving vonden. Hierop stond een geheime doorgang op, welke via een waterval te bereiken was. Hiervoor moesten we eerst wel deze uitzetten, zodat we stiekem het gebouw in konden gaan.

Zo zullen er in elke missie meerdere zaken zijn die meespelen in het succesvol stelen van verschillende voorwerpen. Uiteindelijk kwamen we dus via de waterval binnen, maar we waren nog ver verwijderd van ons doel. Hierbij zagen we trouwens een tof element van de game. Bij sommige momenten zul je moeten platformen naar bepaalde gebieden. Bij dit schakelt de camera van first person naar third person en naast dat dit er heel gaaf uitzag is het bovendien erg nuttig. Zo kun je namelijk gemakkelijk zien waar je naar toe kan gaan en het werkte al fraai.

Puzzels en het ontsnappen zorgen voor uitdaging

Eenmaal binnen in het huis moesten we nog wat wachters ontwijken en sommige hebben we maar even voor het gemak bewusteloos geslagen en verstopt in de schaduw. Als je kamers betreedt kun je even vlug door het sleutelgat kijken of er niemand aan de andere kant van de deur is. Het zijn kleine hulpmiddelen die je kunnen helpen. Naast de mogelijkheid om te kiezen wat voor tactiek je hanteert zul je soms ook moeten puzzelen om bij een kostbaar iets te komen. Zo moesten we langs een schilderij voelen voor een schakelaar om zo in een geheime ruimte te geraken. Deze puzzel hadden we overigens ontdekt met de Focus feature.

Toen we eindelijk met succes in de ruimte waren gekomen en het juweel voor onze ogen zagen glinsteren stond ons een nieuwe puzzel te wachten. Hierbij moesten we de juiste combinatie vinden, zodat een embleem van een wapen in de juiste volgorde zou komen te staan. Toen we deze puzzel hadden opgelost kon Garrett het juweel grijpen. Dit kan al voor een redelijke uitdaging zorgen, maar er was meer. De missie was na het stelen van het juweel nog niet voorbij, want dan zul je als speler nog het toneel ongezien moeten verlaten. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de boze menigte heeft ervoor gezorgd dat jouw route om te ontsnappen in een grote vuurzee veranderd is.

Een aaneenschakeling van hachelijke momenten was daar waarbij wij als speler opnieuw Focus moesten gebruiken om bij belangrijke momenten juist te handelen. Dit moment bracht spanning met zich mee, maar een ander soort als wat we daarvoor voelden toen we het huis ongezien wilden betreden. Qua gameplay lijkt het al solide te worden, maar de variatie in de tactiek die je kunt gebruiken en de actievolle momenten na het stelen van het juweel vielen nog het meest op. Grafisch was het soms nog wat wisselvallig en de AI was bij vlagen matig, maar er is nog genoeg tijd om dat af te ronden.

Voorlopige conclusie:

Het is duidelijk dat Square Enix met Thief weer een reboot in handen heeft welke erg veel potentieel bevat. De opzet waarin jij als speler zelf kunt kiezen hoe je een roof aan gaat pakken is tof. Tijdens de speelsessie had ik het soms lastig om op de juiste manier te sluipen en ongezien naar het doel te werken, maar hierdoor wilde ik juist niet de DS4 neerleggen. Het observeren van de omgeving, vijanden en het ontdekken van de mogelijkheden zorgde al voor een vermakelijke uitdaging. Qua gameplay voelde het al solide aan, al heeft de combat nog wat werk nodig. Verder mag de game nog wel iets mooier worden en de AI mag ook een stapje hoger, maar samenvattend kan ik zeggen dat Thief mij al ruimschoots beviel.