Grand Theft Auto V zal zowel meer van hetzelfde zijn alsook erg vernieuwend uit de hoek komen. Een goed voorbeeld is natuurlijk dat je voor het eerst een open-wereld game voorgeschoteld krijgt met daarin een drietal speelbare personages. Dat is ook gelijk de grootste uitdaging, want het vloeiend in elkaar laten overlopen van de gameplay en het verhaal kan een forse uitdaging zijn.

Het gevolg is ook dat de gameplay aanzienlijk anders zal zijn dan wat we gewend zijn van open-wereld games en vanuit dat perspectief omschrijft Take-Two CEO Strauss Zelnick GTA V dan ook als een game die het open-wereld genre zal gaan herdefiniëren. Hij verwacht ook dat andere ontwikkelaars het concept van meerdere speelbare personages zal gaan overnemen.

“We think Grand Theft Auto 5 is going to redefine what an open-world game is and will be. We also think that you’re going to have to have multiple protagonists in video games going forward, and we actually know how to do it because we’re the first ones to do it. It’s going to be very, very difficult for our competitors to do this. And they’re going to have to do it in our opinion.”

“This is going to be the first video game where you can shift seamlessly among three protagonists and if you think about it, one of the complicated factors in a video game has been the first person has to play all the emotional roles in the story; the good guy, the bad guy, the victim, the policeman, the cop, the hero. And, for the first time, you’re going to be able to have three protagonists and that will actually drive the story forward.

Het zijn duidelijk woorden van Zelnick, maar het is natuurlijk even afwachten hoe dit gaat uitpakken. Daar zullen we op 17 september zelf achter gaan komen, want dan ligt GTA V wereldwijd in de winkels.