Tweedehands games zijn en blijven een doorn in het oog van zo goed als elke uitgever en hiervoor werd enkele jaren terug de Online Pass geïntroduceerd. Deze is inmiddels door EA weer afgeschaft, maar met het oog op de toekomst (lees: next-gen) ziet het er niet bepaald rooskleuriger uit.

Take-Two baas Strauss Zelnick heeft zich, net zoals het hele bedrijf, tot op heden eigenlijk nooit echt bemoeid met deze discussie en hier blijkt nu een goede reden voor te zijn. Zij bekijken het namelijk vanaf een andere kant en de man heeft best een goed punt.

Hij zei tijdens een conferentie letterlijk dat Take-Two niet gaat zeuren hierover of manieren gaat zoeken om de consument te straffen voor het kopen van tweedehands games. De visie van Zelnick is dat ze beter hun aandacht in het opvoeren van de kwaliteit van hun games kunnen steken, zodat het risico afneemt dat consumenten hun game doorverkopen. Ook het aanbieden van gratis DLC is een goede manier om de doorverkoop tegen te gaan.

“Our view about used games has been, as opposed to whining or figuring out ways to punish the consumer for buying used games, we’ve figured out we better delight the consumer. Let’s push up our quality, which you’ve seen in our Metacritic scores, and then let’s make sure to give people DLC, often free, three or four weeks out; which is the time you’re at risk for them trading in their game.”

“If you can keep the game in consumer’s hands for eight weeks, you almost don’t care anymore about used game sales because it’s the first 8 weeks that really nail you.”

Dat roept gelijk op om jullie eens een vraag hierover te stellen. Laten we twee games pakken uit het Take-Two kamp en dat van twee verschillende ontwikkelaars. Grand Theft Auto IV van Rockstar Games en BioShock: Infinite van 2K Games. Hebben jullie ooit één van deze games doorverkocht of dit overwogen? Of staan die games nog netjes in je kast, omdat je ze niet kwijt wilt?

We horen het graag!