Op de voorgrond is de console ‘oorlog’ volop aan de gang met wisselende geluiden over de Xbox One en de PlayStation 4 die het relatief goed doet. Microsoft en Sony zijn elkaars grootste concurrenten op de console markt en hoewel dit veelal gepaard gaat met moddergooien zijn er mensen die achter de schermen ook een realistische kijk op het werk van de concurrent hebben.

In een gesprek met OXM vertelde Phil Spencer (Microsoft Studios VP) dat Microsoft meer digitale games uit zal gaan brengen op de Xbox One, titels in de lijn van Minecraft. Dit zegt zoveel als dat Microsoft zich naast fysieke games ook gaat richten op digitale parels.

Op de PlayStation 3 is bewezen dat hier een goede markt voor is en natuurlijk zijn er op Xbox Live voldoende toffe games te vinden, denk aan; Castle Crashers, Limbo en Terraria. Toch zijn veel van die games uiteindelijk multiplatform gegaan en Sony heeft ondertussen nog een hele rits aan exclusieve kwalitatief hoogstaande PSN games. Titels als Journey zijn hier het perfecte voorbeeld van.

In de afgelopen twee jaren heeft Sony dan ook een goede reputatie opgebouwd als het gaat om PSN games en daar mag dan ook best een compliment vanaf, iets wat Spencer dan ook uitspreekt. Dit beïnvloed tevens het werk van Spencer, want hij moet uitzoeken op welke titels de focus moet liggen en Sony heeft dat prima voor elkaar momenteel.

“I’m pretty proud of the work that we’ve done digitally over the last three to four years on Xbox 360. Games like Castle Crashers, Limbo and Terraria right now – that game’s pretty fun. I do think it’s about quality in the end, managing our bandwidth and what we’re going to work on.”

“I think Sony’s done a nice job of this. If you look over the last two years or so in that digital space. Journey was a fantastic game. I thought they did a really nice job and, you know, as a portfolio manager, it’s my job to figure out what you’re going to focus on.”

“It definitely won’t be the case that everything’s got to look like Halo. We’ll have smaller titles. I think that’s really core to how games get created today, and our platform is really going to be well positioned to support those kinds of games and services.”