Hands-on: FIFA 14 – Eind mei werden we door Electronic Arts uitgenodigd om naar Keulen te komen om FIFA 14 voor het eerst te spelen. Zonder aarzeling meldde ik mij aan, want ik speel FIFA al sinds FIFA 98: Road to the World Cup. Zo´n twee uur later waren wij aangekomen bij het kantoor van de uitgever. Na een korte presentatie konden we eindelijk voor het eerst hands-on en ik was zeer benieuwd. Het spelen was vooral veel wennen, maar ook kwamen we veel te weten over de game door een gesprek met producer Sebastian Enrique. Hierdoor kregen we het globale beeld dat men met FIFA 14 nog meer richting de realiteit wil gaan.

Elk jaar een nieuwe FIFA, een zware taak

Elk jaar verschijnt er weer een nieuwe FIFA en zoals het gaat met jaarlijks terugkerende games is het lastig om wederom met nieuwe features, verbeteringen en vernieuwingen te komen. Dit was dan ook een brandende vraag toen we met de producer van FIFA 14, Sebastian Enrique, in gesprek gingen. Hij gaf aan dat dit erg zwaar is, omdat consumenten vroeger niet hele hoge verwachtingen hadden, dat in tegenstelling tot tegenwoordig, waarbij men veel meer eist. En wat dat meer is weten zij ook niet precies, wat dan weer het lastige is. Zij hopen met het plan dat zij hebben aan de verwachtingen te voldoen.

Om de game toch weer fris te laten voelen introduceert het team achter FIFA 14 een aantal nieuwe features die tijdens onze speelsessie zeer goed merkbaar waren. Deze nieuwe features zijn namelijk vooral gericht op de gameplay. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld First Touch Control en Complete Dribbling wat overkwam van FIFA Street. Dit laatste is aangepast in FIFA 14, want voorheen moest je L2 en R2 ingedrukt houden om met de rechter analoge stick bepaalde trucjes uit te voeren. Tijdens het spelen merkten we gelijk dat dit nu anders gaat. We konden namelijk doormiddel van L2 en de rechter stick gelijk acties uitvoeren en snel draaien.

Het nieuwe schieten

Per voetballer verschilt dit natuurlijk en met de ene gaat het ook gemakkelijker dan met de ander, maar het voelt vooral veel toegankelijker aan. Dat is dus al een klein iets wat even wennen was, maar ook het op het doel schieten is gewijzigd, want zoals Sebastian Enrique het zelf zegt zal het momentum hier een veel grotere rol bij spelen. Je zult als speler veel meer het gevoel hebben dat je jezelf beter moet positioneren voor een schot. We moeten toegeven dat dit duidelijk terug te zien was in de preview versie, want het lossen van een schot was lastiger en eist meer denkwerk van je ogenschijnlijk.

Deze feature noemt men Pure Shot en is niet alleen het schieten zelf. Nee, want de voetballer zal op een realistische manier naar de bal toekomen in plaats van vaak dezelfde animatie en beweging hierbij uit te voeren. De hoek en actie voor het schot bepalen de houding en zo zie je een voetballer ongebalanceerd uithalen of als die vlak bij de bal is snel een schot lossen. Enrique zei hierover dat we hier veel meer animaties bij mogen verwachten, zodat hier veel variatie in zal zitten. Zo moet je als speler de juiste houding aannemen voordat je schiet. Het draait ook om timing en zoals Enrique zelf zegt: “Als je de timing juist krijgt zal het schot goed zijn en op dat moment zorgt Pure Shot ervoor dat je hier veel voldoening uit haalt, want je voelt de kracht en dat zal speciaal aanvoelen”.

Tijdens het spelen van de game zagen we nog niet echt veel nieuwe animaties en leek het schieten nog veel op dat van FIFA 13, maar we merkten wel dat je veel meer bezig moet zijn met tactiek om een goede schotkans te creëren. De game was toen wij hem speelden pas voor 60 procent af en dus zullen meer animaties later toegevoegd worden. Als we de producer Sebastian Enrique mogen geloven zullen we veel meer visuele feedback gaan zien door Pure Shot. Je zult dit naast de animatie bij het schieten ook gaan zien bij hoe de bal zich gedraagt. Door het verbeteren van de bal physics zal het effect geven aan de bal meer invloed hebben. De zwervende ballen zoals in het echt zul je dus vaker zien om zo het realisme omhoog te schroeven.

Positiespel en tactiek gaan grotere rol spelen

Hoewel we tijdens de hands-on tijd nog niet heel veel merkten van Pure Shot was er wel een andere feature die duidelijk merkbaar was. Dit was de Protect the Ball feature, waardoor positiespel veel belangrijk wordt. Wellicht denk je wel dat dit vergelijkbaar is met het afschermen uit FIFA 13, maar dat is niet zo. Dit is bij FIFA 14 een veel breder onderdeel. Het afschermen was voorheen vooral met je rug andere spelers van je afhouden, wat erg context gevoelig was. Nu kunnen de voetballers echt hun hele lichaam in de strijd gooien en we moeten eerlijk toegeven dat de duels op basis van de demo veel meer fysiek aanvoelde met veel schouderduwen en botsingen.

Het lijkt er ook op dat je dit makkelijker kunt gebruiken en dat je hierbij ook meer zal moeten denken aan hoe je de aanval gaat opbouwen. Dit komt niet alleen door Protect te Ball, maar ook door de Precision Movement feature. Hierdoor lijken de wedstrijden zich veel meer af te spelen op het middenveld. Precision Movement gaat samen met de door Enrique´s team verzonnen term Locomotion. Volgens hem zal dit veranderen hoe je FIFA speelt. Ook hier moeten we zeggen dat hij een punt heeft, want het was qua gameplay ontzettend wennen in de eerste paar potjes die we speelden. Dit kwam voornamelijk door de nieuwe manier hoe voetballers bewegen in de game.

Gameplay voelt zwaarder aan

Aan het begin voelde het spelen ontzettend zwaar en log aan. Zeker in vergelijking met FIFA 13, waar het tempo echt een tandje hoger ligt. Het was dus vooral heel erg wennen en het was zelfs pittig en soms frustrerend, maar hoe langer we het speelde hoe beter het ging. Het Precision Movement systeem werkt namelijk heel fijn en heeft allemaal te maken met wat jij doet als speler. De voetballers zijn namelijk meer aan het gras gelijmd als voorheen. Klinkt wellicht wat gek, maar het lijkt nu al veel meer toe te voegen aan het realisme. Je moet namelijk als speler veel meer bepalen welke richting je op gaat, want een voetballer neemt meer echt een stap in plaats van dat die over het gras glijdt.

Dat klinkt wat wazig, maar waar het op neerkomt is dat er meer nadruk op de acties zelf ligt en als je weg wilt draaien zonder een voet op de grond te hebben, dan val je. Er moet dus altijd één voet goed op de grond staan om bijvoorbeeld het aannemen van de bal te doen slagen. Sta je net iets verkeerd opgesteld, dan kan dit samen met de First Touch Control feature invloed hebben. In voorgaande delen camoufleerde men de animaties bij het draaien en versnellen van voetballers en hoewel dit volgens Enrique beter reageerde op de input van de speler zag het er qua animatie niet goed uit. Hij denkt dat door Precision Movement en Locomotion een betere en meer accurate weergave in beeld wordt gebracht, wat de game dichterbij het echte werk brengt.

Dit voelde, zoals al aangegeven, best vreemd in het begin, maar zodra je wat langer speelt krijg je er meer controle over. Hierdoor gingen wij ook meer proberen en hoewel we ons irriteerde aan het feit dat de lange breedte passes voor geen ene meter werkten, werd het spelplezier toch steeds beter. Dat de passes en de eerste aanname af en toe totaal niet functioneerden kwam domweg doordat we een vroege versie speelden, dus dat gaat nog wel gefixt worden. Verder was ook het sprinten nog wat raar, want zodra we van richting veranderde merkten we de twee benoemde features heel erg. Messi verliest zo namelijk erg veel snelheid, maar aan de andere kant zorgde het ook weer voor de nodige balans. Het lijkt dat door deze twee aspecten meer balans ontstaat en dat het niet net als in FIFA 13 neerkomt op zo snel mogelijk langs de zijkanten te rennen, want dat lijkt niet langer effectief te zijn.

Verdedigen moet beter werken met Dynamic Defensive Pressure

Er lijkt dus wat meer balans aanwezig te zijn met veel nadruk op positiespel en onderlinge duels, maar in verdedigend opzicht lijkt er ook wat veranderd te zijn. Zo introduceert men namelijk de feature Dynamic Defensive Pressure. Dit is eigenlijk een verbetering te noemen op de defensieve perikelen uit FIFA 13 waar menig speler – en dan met name online – zich aan op kon vreten. In het huidige deel had je soms het probleem dat verdedigers flink stonden te slapen, niet meeliepen of gewoonweg te veel ruimte lieten liggen. Met Dynamic Defensive Pressure zal de AI aanvoelen wanneer het andere team de bal probeert rond te spelen. De verdediging en middenveld zal dan meer aansluiten, zodat de spelers van het andere team zonder bal minder gemakkelijk te bereiken zijn. Zo ontstaat er meer druk en zal dat ene team sneller de bal verliezen.

Het zal dus gemakkelijker worden om effectief druk te zetten, maar Sebastian Enrique gaf tevens aan dat je met verdedigers een tweede kans kan krijgen wat betreft tackelen. Hij vindt dat je in FIFA 13 te streng wordt bestraft als je er qua timing een beetje naast zit. In FIFA 14 kun je na een slechte eerste tackle snel in een beperkte tijd vlug het andere been inzetten. Zelf hebben we dit nog niet ervaren in de hands-on sessie, maar het tackelen zelf voelde soms wat log. Daarnaast leken de verdedigers al over een betere AI te beschikken, want ze bleven dichter bij hun directe tegenstanders en ook het verdedigen zelf voelde al wat beter aan. Het lijkt meer gepositioneerd en hierbij moeten we opmerken dat ook de marking een stuk beter zal zijn.

Career Mode krijgt een nieuw gezicht

We hebben het nu veel over de gameplay gehad, maar elke FIFA bevat natuurlijk ook allerlei modi waar je uit kunt kiezen. Dit is in het nieuwe deel niet anders, maar men was zeer spaarzaam wat betreft informatie over dit onderwerp. Over Ultimate Team wilde Enrique niets kwijt, want dat komt later aan bod en de producer hield verder zijn lippen stijf op elkaar wat betreft nieuwe vieringen en stadions. Wel kon hij wat vertellen over de Career Mode wat voor velen(waaronder ik) een favoriete modus is. Deze modus krijgt een totaal nieuwe User Interface, welke we gelijk in actie zagen tijdens onze speelsessie. Op het eerste oog ziet het er clean en zelfs een beetje saai uit.

Het ontwikkelteam gaat echter voor meer functionaliteit. Zo is er gekozen voor een design met panels en tegels. Denk aan Windows 8 en je hebt een idee. Belangrijkste is dus de functie erachter, welke goed te begrijpen is. De producer legde namelijk uit dat als een speler bepaalde informatie vaak naar voren haalt deze ook meer op de voorgrond te vinden zal zijn. De voorkeur wordt dus onthouden en krijgt meer aandacht wat handig kan zijn. Het menu kostte wat gewenning, maar lijkt vooralsnog gebruiksvriendelijk te worden en het is weer eens wat nieuws. Daarnaast zullen volgens Enrique wat irritaties verdwijnen, zoals de e-mails die in het beeld kwamen tijdens simuleren van de agenda en uiteindelijk willen de ontwikkelaars nog meer aanpakken, mits daar genoeg tijd voor is.

Wat men al wel heeft aangepakt is de manier hoe je nieuwe spelers zal scouten. Je zult in FIFA 14 een mobiel scouting netwerk krijgen, waarbij je spelers niet meer zoekt op harde nummers, maar op bepaalde kenmerken. Denk aan lengte, snelheid of het atletische vermogen van een speler. Tevens zul je meerdere scouts uit kunnen sturen om zo jouw team te versterken. Het op pad sturen van je scouts kan verder verschillen in duur. Spelers waarvan hun talent al snel duidelijk is worden minder lang gescout, maar spelers waarbij men ze met anderen moet vergelijken moeten langer worden geobserveerd. Het nieuwe systeem zal er voor zorgen dat je bij een transferperiode een lijstje aan potentiële aankopen hebt. Hierdoor probeert men ook het scouten aantrekkelijker te maken voor de spelers.

Voorlopige conclusie:

Door de eerste kennismaking en het gesprek met producer Sebastian Enrique zijn we veel wijzer geworden over wat gaat veranderen qua gameplay in FIFA 14. Het voelde in eerste instantie veel zwaarder aan en soms zelfs lomp. Vanzelfsprekend waren er nog wat bugs en grafisch was het nog niet echt geweldig, want het betrof hier de alpha versie. Toch ben ik over het algemeen best tevreden over deze eerste hands-on. De nieuwe features lijken mooie toevoegingen te worden die de FIFA reeks naar een hoger platform moet tillen. Namelijk een stap dichter realisme, waarbij je het veel meer tactisch moet spelen en goed de aandacht erbij moet houden. Na wat gewenning zag ik verder het potentieel van Pure Shot en alle andere features. Alles bij elkaar lijkt het een hele fijne footie te worden en ikzelf kan dan ook niet wachten om meer te spelen.