Er wordt naar de (nu nog) PC-exclusive titel Warframe gerefereerd als een ruimteninja coöp game en die bizarre omschrijving is behoorlijk accuraat als we de bovenstaande trailer zo zien. De game heeft een hevige focus op coöp en wordt door de game’s creative director Steve Sinclair een soort Diablo-ervaring genoemd, maar dan in de vorm van een third person shooter.

‘We’re getting a lot of players interested in the game because most of the other people in this space are head-to-head, hardcore competitive, and this is much more of a player-versus-enemy, co-op, more of a Diablo experience, but in third person shooter form.’

De game is in ontwikkeling bij Digital Extremes, dezelfde studio die je Dark Sector, The Darkness II en de laatste paar Unreal Tournament games heeft gebracht. Je zou dus kunnen stellen dat ze wel ervaring hebben met zowel first- als third person shooters.

Warframe werd hierdoor opgemerkt door Sony en vanwege hun interesse in de game had de hard- en software gigant het relatief kleine Digital Extremes benaderd en gevraagd wat ze ervan vonden om Warframe naar de PS4 te brengen. Sinclair was verbaasd te horen dat Sony geïnteresseerd was, maar tot zover is ook deze ontwikkelstudio meer dan tevreden over de samenwerking met Sony. Ook mocht de studio alle creatieve vrijheid behouden, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is als je voor een grote uitgever als Sony werkt.

‘We hope we can make [free-to-play] attractive for the console audience… Instead of dropping 60 bucks on a six hour game, [a person] might drop a few bucks here and there on our game, which gives some of our players 500 hours of entertainment.’

Sinclair merkt op dat veel gamers die Warframe spelen op de PC vaak Phantasy Star Online noemen als een soortgelijke ervaring. Ze gaan af en toe zelfs zo ver om te zeggen dat de game lijkt op een kruising tussen Mass Effect en Ninja Gaiden . Hier antwoordt hij lachend op:

‘It’s a big, messy space ninja game, one rife with customization and crafting options, and one that doesn’t stress competition as much as it stresses cooperation.’

Sinclair hoopt dat ze bij kunnen dragen aan het aantrekkelijker maken van Free To Play voor console publiek.

‘Sony has been incredibly supportive and available, and [PlayStation 4], in my opinion, is incredible to develop for. It is awesome, and I don’t want to speak disparagingly about any existing or prior platforms, but we showed Warframe for the first time to our entire studio, and everyone had their jaws on the floor, how 1080p, silky smooth and beautiful it was. So, I’m really, really enjoying working on the machine.’

Zal het consolepubliek ooit wennen aan Free To Play? Enkel de tijd zal het leren. Warframe klinkt als een leuk concept en het ziet er ook nog eens mooi uit. Misschien is het de eerste echt goede stap de FTP richting op.