Review Call of Duty: Modern Warfare 2 – Daar is die dan eindelijk, Modern Warfare 2, als er iets dit jaar over-the-top gehyped is dan is het deze game wel. Maandenlang hadden de nieuwsberichten van Modern Warfare 2 de meeste hits op PS3-Sense. En dat is natuurlijk niet zo gek, aangezien Call of Duty 4: Modern Warfare echt een ontzettende blockbuster was en elk gamerhartje kon begeren. Maar kan Modern Warfare 2 het succes van het eerste deel nu echt gaan evenaren of is de game toch stiekem ietsje minder. Het is namelijk bijna immens om deze game te overtreffen, of Modern Warfare 2 dat gelukt is, lees je in deze review.

Campaign

Niet iedereen heeft de CoD4: MW campaign modus gespeeld en dat heb ik eigenlijk nooit echt begrepen. Ondanks dat de campaign modus niet echt heel lang is, is het wel een ervaring die enorm goed is. Dit is ook weer het geval met MW 2. Er zijn maar weinig shooters die een single player weten neer te zetten, die je het gevoel geven hoe het is om in een oorlog mee te spelen. Killzone 2 wist dit voor elkaar te krijgen, ondanks de sci-fi elementen, maar MW2 walst hier echt overheen. Zo is er een level waarbij je door een soort van dorpje loopt waarin echt in elke uithoek wel een vijand zit; op daken, in huizen, buiten, echt overal komen ze vandaan. En jij loopt dan met je militaire eenheid door dat dorpje en knalt iedereen van die daken. Ook loop je huisjes binnen en schiet je die terroristen op hun flikker.

Niet alleen is de manier waarop Infinity Ward, de ontwikkelaar van de game, dit heeft gedaan heel tof uitgewerkt, ook is er op details gelet. Zo hebben sommige levels een modderige ondergrond en wanneer je dan op een vijand af komt rennen, wil hij natuurlijk gaan schuilen. Wanneer hij dit echter probeert kan het soms gebeuren dat ze uitglijden of dat er één been wegslipt en ze met moeite door kunnen lopen. Op dat moment haal jij de trekker over en pomp je dat lichaam vol met lood, dit is zo enorm tof gedaan. Het is bijna niet in woorden uit te drukken hoe goed die ervaring is in de campaign modus. Ook is het allemaal zo afwisselend, van een dorpje in Rio De Janeiro naar een vliegveld als terrorist en vanaf het achtervolgen van een vijand tot het bombarderen van tanks met een laptop die aangesloten is op een raket. Infinity Ward heeft, voor een game waarbij de focus op de multiplayer ligt, echt een parel van een singleplayer game gemaakt.

Spec-Ops Mode

Dit vinden wij in ieder geval één van de mooiste toevoegingen aan Modern Warfare 2. Bij Spec-Ops is het namelijk de bedoeling dat je in je eentje, of met zijn tweeën in co-op (kan ook split-screen), telkens kleine missies uitvoert. Deze mode is zo ontzettend goed uitgewerkt, daar valt je mond haast van open. Je hebt in totaal vijf spec-ops categorieën namelijk Alpha, Bravo, Charlie, Delta en Echo. Elke categorie heeft dan op zijn beurt weer een stuk of vijf missies. Hoe goed je deze missies volbracht hebt wordt beoordeelt aan de hand van sterren, bij elke missie kun je er maximaal drie halen.

Wat nu precies zo cool aan deze Spec-Ops mode is, is het feit dat je gewoon alleen of met iemand anders ongecompliceerd op vijanden kunt gaan knallen. En de levels waarin dit gebeurd zijn werkelijk waar fenomenaal bedacht. Zo is er een level waarbij je op een dak staat, in de sneeuw, en dan komt er telkens een wave van vijanden op je af. Jij staat daar dan met alleen je sniper rifle (de Barret, heerlijk ding) al die gasten op hun kop te schieten. En moet je nagaan dat je dit dan ook met zijn tweeën kan doen, geweldig gewoon. Of dat je over een brug heen moet en je ondertussen allemaal vijanden krijgt die je uit de weg moet ruimen, of sneeuwmobiel races waarbij je iedereen van ze scooter af moet schieten. De Spec-Ops mode is echt een geweldige toevoeging en we zijn hier dan ook zeer over te spreken.

Multiplayer, leuk, maar heeft een nare nasmaak

CoD4: MW is ongetwijfeld één van de meest online gespeelde games aller tijden. Ook al had men alle unlockables al gehaald, de game bleef leuk. Ook in MW 2 is het natuurlijk weer mogelijk om te levelen en dingen vrij te spelen, dit keer kun je maar liefst tot level 70 met ook weer een Prestige Mode. Infinity Ward heeft al eens bewezen met hun vorige Call of Duty dat ze weten hoe je een multiplayer game moet maken en ze laten dit met Modern Warfare 2 gewoon nog een keer zien. Aan alle kanten straalt het er gewoon vanaf dat er net zoveel, misschien wel meer, tijd is gestoken in de multiplayer als ook in de singleplayer. Er is een hele rijke keuze aan maps binnen de game, zo zijn er in de game zelf al zestien maps verwerkt. Dit zal met downloadbare content ongetwijfeld uitgebreid gaan worden, maar het is toch een groot pluspunt dat je ontzettend veel maps krijgt bij de aankoop van een game.

Qua gameplay kun je vrijwel hetzelfde verwachten als bij de eerste Modern Warfare, het schieten en bewegen voelt allemaal net aan als het eerste deel, het is alleen wel veel vlotter. Het richten valt natuurlijk aan te passen op snelheidsgebied, maar qua lopen en schieten moet je gewoon rekening houden met snelle gameplay. Het is ook weer geen Unreal Tournament snelheid, maar het is wel ietsje vlotter als de eerste Modern Warfare. Ik wil niet zeggen dat het onnatuurlijk voelt, maar het had van mij wel ietsiepietsie langzamer gemogen. Maar dat is natuurlijk meer een persoonlijke mening, zo vinden we de perk ‘Unlimited Sprint’ dan ook weer wat overbodig.

Maar over de perks hebben we altijd wat gemixte gevoelens gehad evenals de killstreaks. Echter zijn de perks in Modern Warfare 2 wel wat beter geworden dan in deel één, er zitten echt een aantal hele leuke tussen en de boel is net wat beter gebalanceerd en daar zijn we toch wel heel blij mee. Toch valt er op sommige perks nog wel wat aan te merken, en dus vooral de ‘Unlimited Sprint’ perk, waar zijn we mee bezig? En dan hebben we het nog niet eens over killstreaks gehad. De gemixte gevoelens over de perks zijn misschien iets minder geworden, maar de killstreak bonussen, die zijn ronduit belachelijk en geven juist een rare nasmaak.

Wat voor nut heeft het bijvoorbeeld om bij een 25 killstreak alle spelers in de game te doden met een nucleaire aanval? Is dat nu echt leuk? Eerder overbodig als je het ons vraagt. Infinity Ward is een beetje doorgedraaid in de killstreak bonussen, het voegt namelijk veelal weinig toe en wordt door veel spelers meer als irritant ervaren. Mensen die de kans krijgen (en dat gaat makkelijk) om in een vliegtuig iedereen neer te knallen krijgen echt op die manier kill na kill en kunnen makkelijk aan een killstreak bonus komen. Uiteindelijk zullen ze dan de nucleaire aanval unlocken en schiet hun K/D-ratio als een gek positief omhoog. Wat je dan krijgt is een channel vol boze gamers omdat er één malloot is die zo nodig iedereen dood moest maken.

Want als ik op de ‘grond’ aan het schieten ben op me vijanden en één of andere debiel in de lucht ziet een grote rood vak rondom mij, om me vervolgens met een dikke raket ook de lucht in te schieten, dan hoeft het voor mij niet meer. Want op zo’n moment is me enige defensie op dat moment dan mijn RPG, maar wat als je dan net even aan het sniperen bent? En als je daarover na gaat denken dan wil je al snel terug naar de oude vertrouwde CoD4: MW.

De multiplayer van het vorige Modern Warfare deel was in wezen perfect, arcade achtig, maar toch realistisch. In Modern Warfare 2 krijg ik echter het gevoel dat ze het eerste aspect nogal overdreven proberen uit te voeren, het is te veel arcade en er zitten dingen in de MP die echt nergens op slaan. En overal waar ’te veel’ voorstaat is nooit goed, behalve geld. De Modern Warfare 2 multiplayer draait niet meer zozeer om je skill met een schietijzer in je klauwen, het gaat allemaal om zoveel mogelijk explosies en rare manoeuvres die je om de zoveel seconden kunt uitvoeren zoals raketten schieten met je laptopje. De airstrikes en radar mogelijkheden in CoD4: MW waren echt precies goed, niet teveel, niet te weinig, simpelweg perfect. Maar toch had Infinity Ward de drang om het allemaal ‘Hollywood’ te doen in MW2 en dat is echt heel erg zonde.

Graphics en Sound

Op grafisch gebied zit het met Modern Warfare 2 eigenlijk wel snor. Vooral qua design zijn de omgevingen mooi weergegeven en is er weinig duisterheid in de game te vinden. Toch hebben ze hier en daar wat Anti-Aliasing problemen en af en toe wat overdreven belichting. Maar dat valt te verwaarlozen en die twee kleine dingetjes staan de gameplay, op wat voor manier dan ook, niet in de weg. Qua sound zijn we ook zeer tevreden, de game kent mooie symfonieën die perfect aansluiten bij de emotionele momenten in de game. De wapens en explosieven dreunen ook lekker je kamer door, heel erg goed gedaan dus.

De verwachtingen voor Modern Warfare 2 zijn echt immens groot, vooral bij de multiplayer verwachten mensen echt een wereldgebeuren. Vandaar dat we in deze recensie dan ook kritisch gekeken hebben naar de multiplayer van Modern Warfare 2. Ben je een fan van al die toeters en bellen eromheen, zoals vliegtuigje vliegen, nucleaire aanvallen, raketten schieten en al dat soort dingen, dan zal je de multiplayer echt geweldig gaan vinden. Ben je alleen een gamer die meer houdt van de behendigheid die games zoals Counter Strike met zich teweeg brengen, dan zal je de multiplayer wat minder gaan waarderen. De singleplayer en de Spec-ops mode zal bijna bij iedereen wel in de smaak gaan liggen, die zijn namelijk met zijn beiden haast perfect te noemen en staan garant voor de ultieme oorlogservaring.

• Spec-ops mode is een geweldige toevoeging
  • De ultieme oorlogservaring
  • Lekkere sound