http://www.psx-sense.nl/images/file/img_51b9d4f593e3d.jpg

De CEO van EA heeft in een gesprek met Joystiq aangegeven dat EA klaar is met online pass, tot genoegen van vele gamers. Ook zei EA dat het stoppen met de ‘online pass’ niks te maken heeft met het DRM-systeem van de Xbox One. EA is ook niet bezig met een nieuwe strategie om de online pass terug te brengen, je hoeft geen codes meer in te voeren om je game te ‘unlocken, het zal niet gebeuren, aldus EA.

Daarnaast noemde men het ook nog “flat out dumb”, het geld wat men eraan verdiende was het niet waard omdat consumenten er enorm gefrustreerd mee waren. Ook heeft het EA’s reputatie niet ten goede gedaan en men is er dan ook helemaal klaar mee, het is het niet waard zegt EA. Men geeft aan een les geleerd te hebben en het niet weer te zullen doen.

In plaats van online pass zal men zich meer gaan focussen op downloadbare content en zo op die manier op een legitieme manier geld te verdienen. EA verandert dus compleet van houding en zegt simpelweg, de gamers zijn de bizitters van hun disc en zij mogen ermee doen wat ze willen.

Online pass is dood, aldus EA.

“We’re not crafting a strategy to bring [Online Pass] back, you will not input codes to unlock your game, it’s not going to happen,” he said, even referring to the Online Pass program at one point as “flat out dumb.”

“The amount of money that we made, it didn’t replace the amount of frustration we put on our customers and it didn’t offset the reputation damage it caused the company,” he continued. “So we said ‘it’s not worth it,’ and so the idea was, look, ‘don’t do stuff like that anymore.’”

“Look, they own it, they bought the disc and it’s theirs. They have a legitimate right for not doing anything illegal,” he said. “If we want to be progressive about it, we will make online services available to them that if they want to buy they can, but they don’t have to. At least that way we participate in some monetization. The reputational damage [Online Pass] was causing us was in excess of the dollars we were making.

“At the end of the day, we’re not going to replace [Online Pass]. It’s not coming back. It’s dead.”