Afgelopen maandag op dinsdag nacht hebben we eindelijk weer heel wat informatie gekregen over Final Fantasy Versus XIII, nu Final Fantasy XV genoemd. Na lange stilte mochten we zelfs een overdaad aan gameplay bewonderen, waarin hevige en snelle real-time combat werd getoond.

Dit is nog steeds een vrij nieuw verschijnsel in de Final Fantasy franchise, omdat het eerder alleen verscheen in Final Fantasy XII en weer werd verworpen in Final Fantasy XIII. Nu de ontwikkelaar en uitgever toch weer terugkeren naar real-time actie, wil dat niet zeggen dat turn-based gameplay in het vervolg niet meer zal voorkomen volgens Shinji Hashimoto. Dit wordt besloten aan de hand van opties die voor die specifieke game passend zijn en ze zijn benieuwd wat wij van de aanpak voor Final Fantasy XV vinden.

“Each time the development team for that title review the appropriate game system, and for Final Fantasy XV we have the action-packed system, but that does not mean the next game will be similar. We’re very looking forward to feedback from the fans on how they like the action packed gameplay.”

“I believe that there’s future for both action based RPG and command based RPG. It’s not that we aren’t thinking about the future of command based Final Fantasy, but we think that the action based combat fits Versus XV.”

De Final Fantasy franchise blijft evolueren, aldus Hashimoto, en hij denkt dat het erg positief is dat ze voor Final Fantasy XV een andere weg zijn ingeslagen. Toch is het goed nieuws voor zij die niet zo’n fan zijn van al het real-time gebeuren en liever strategisch aan de slag gaan. Wellicht keert dit in een toekomstige Final Fantasy game gewoon weer terug.