http://playsense.nl/images/file/img_51bb2ea10e9a3.jpg

Sony meldde afgelopen E3 tijdens haar persconferentie dat ontwikkelaars zelf games kunnen publiceren zonder tussenkomst van uitgever. Bij Microsoft ligt dit klaarblijkelijk iets anders, tot ergernis van ontwikkelaars. Zo meldt de ontwikkelaar van Oddworld: New ‘n’ Tasty dat zijn game compatibel is met Microsoft’s Xbox One maar dat hij geweigerd wordt omdat die geen uitgever heeft.

Hij vraagt zich af waarom hij wel een licentie krijgt van Microsoft voor de game, maar geweigerd wordt omdat die geen uitgever heeft. Hun project is zelf gefinancierd en ze hebben zelf hun eigen franchise gebouwd, dus wie is Microsoft dan om hun te weigeren voor de Xbox One? Zo vraagt de ontwikkelaar zich af.

DayZ creator Dean Hall denkt er eigenlijk bijna hetzelfde over, hij vertelt dat ze met beide uitgevers in contact zijn geweest maar hier kwamen enkele zaken aan het ligt die ze niet bevielen. Zo vraagt Microsoft ongeveer $10,000 voor een update voor een game en hebben ze geen digitale distributie strategie voor updates, zo meldt Dean Hall. Bij Sony hoef je niet te betalen voor een update, wat niet alleen in het voordeel van de ontwikkelaar werkt maar ook de consument.

Lorne Lanning, CEO Oddworld Inhabitants

“There are those who are looking at next quarter’s profits, and maybe one of these big guys looks like that’s all they’re doing right now,” he explained. “There’s one party that’s making it very clear they’re not interested.”

“For Xbox One [Microsoft has] granted us a license for New ‘n’ Tasty! but they still say you need a publisher. We don’t have a publisher so we’re not officially on the platform, even though we’re compatible, even though we’ll be ready to do it. Period.

“Why do we need a publisher when we self-finance our games, we build our own IP, we manage our own IP and we’ve turned nearly two million units online as indie publishers sold – not free downloads? Why? What’s wrong with us?

“Who’s in touch with their audience? And who seems out of touch with their audience? All we know is we’ve tried to get our games on their platform and we can’t do it – and I even helped them release the box.”

Dean Hall, Creator Dayz

“Yeah, we talked to both of them,” he revealed. “But, as I’m sure you’re aware, Sony lets you self-publish and they don’t make you pay for updates. Microsoft requires you to have a publisher. They have no digital distribution strategy and they require you to pay $10,000, or whatever it is, for updates.

“We like [Sony]. I like what I saw on the PS4. I like what I saw on the Xbox in a lot of cases as well. I’m not s***ting on them. I’m kind of hopeful that Microsoft has just forgot to talk about its indie support. Maybe I’m being a bit naive.”