Hands-on: Knack – Tijdens de memorabele PlayStation Meeting op 20 februari dit jaar werden een aantal PlayStation 4 exclusives onthuld. Eén hiervan was Knack, welke bedacht is door Mark Cerny, de man die zich de afgelopen jaren heeft bezig gehouden met de structuur van Sony´s nieuwe console. Ogenschijnlijk komt Knack over als een simpele platformer, maar wel eentje waar het fungehalte voelbaar hoog ligt. Hier kwamen wij achter na onze eerste speelsessie met de game.

Familiegame tussen de volwassen games

Het hoofd en speelbare personage heet Knack wat dus gelijk de naam van de game is. Het rare wezen komt voort uit een onderzoek van een dokter die allerlei relieken bij elkaar heeft gestopt. Klinkt wat vaag, maar hieruit is Knack ontstaan. Hij moet het antwoord zijn op de gevreesde Goblins die de vrede op Aarde bedreigen. Dit allemaal in een koddige en kleurrijke stijl die in één oogopslag zichtbaar is wanneer je de game in actie ziet. Het is dan ook een wat vreemde eend in de bijt tussen de meer volwassen games als Killzone: Shadow Fall en inFamous: Second Son. Een familiegame met een toegankelijke insteek.

De game voelt dan ook zeer toegankelijk aan, want het is als je het speelt een vrij simpele pick-up-and-play titel zonder teveel poespas. Het bedienen van de game gaat hartstikke makkelijk en het aanvallen of uitvoeren van bepaalde handelingen vergen niet heel veel denkwerk. Je zou denken dat het hierdoor niet zo bijzonder is, maar het is wel zeer leuk om te spelen. Het spelplezier heeft duidelijk bij de makers de hoogste prioriteit. In het gedeelte wat wij konden spelen zagen we drie verschillende versies van Knack.

Klein, groot en van ijs

Knack kan namelijk van vorm en grootte wisselen door het oppakken van relieken die hij vindt in de wereld. Pakt hij een reliek op van ijs dan verandert zijn lichaam in ijssplinters en dat geeft hem bijpassende krachten. Daarnaast kan hij dus ook groeien en hiervoor moet je veel relieken verzamelen. Hoe groter Knack is, hoe sterker hij is, maar ook hoe meer klappen hij kan opvangen. Een kleine Knack is dus kwetsbaarder, maar kan ook op plekken komen waar de grote versie niet heen kan. Zo speelden we met een versie van Knack die klein was, maar tevens onzichtbaar kan worden.

Door zijn onzichtbaarheid konden we langs een paar Goblins sluipen en in kleine gangen geraken. Als je ontdekt wordt moet je overgaan tot actie en dan zie je de toegankelijke gameplay. Je hebt een paar standaard aanvallen en wat combo´s waarmee je schade mee aanbrengt bij vijanden. Deze zijn niet heel bijzonder. De Goblins komen in verschillende vormen, waarbij sommigen een geweer hebben die brandend slijm afschieten of je proberen te slaan. Je moet hierbij verschillende tactieken gebruiken, maar het wordt nooit echt heel lastig.

Je hebt dus als Knack een paar aanvallen, maar daarnaast zal hij verschillende speciale acties kunnen uitvoeren. Wij voerden bijvoorbeeld een aanval uit waarbij Knack veranderde in een tornado en met gemak afrekende met de Goblins. Dit deden we trouwens met een grote versie van Knack die als een Hulk alles kapot ramt wat op zijn weg komt. Zo ook huizen, waar geheime relieken te vinden zijn. Deze zijn nuttig, want hiermee vul je de healthbar aan. Belangrijk, want anders ben je na een paar rake aanvallen van de vijanden snel af.

Hoog fungehalte voor jong en oud

In de demo die we speelden kwamen we een variatie aan omgevingen tegen. Met de kleine en soms onzichtbare Knack liepen we door een huis. Daarna in een ijsgrot al glijden over het ijs om te eindigen met een grote Knack die in een dorpje aan de zee Goblins in elkaar sloeg. Uit dit kleine stukje van de game lijkt het er op dat we veel (lineaire) levels mogen verwachten met elk een eigen setting. Dit samen met de verschillende speelstijlen en de geinige art-style kan het een zeer vermakelijke, gevarieerde en toegankelijke platformer worden voor jong en oud.

Tot nu toe zijn we best positief over de game wat voornamelijk door het hoge fungehalte komt, maar op grafisch vlak heeft de game nog geen moment indruk gemaakt. Je zou het gewoon een PlayStation 3 game kunnen noemen, maar toch viel er iets op. Als Knack namelijk geraakt wordt of dood gaat zie je delen van zijn lichaam (particles) eraf vallen. Dit zijn bepaalde effecten die we vaak zien als men het heeft over wat mogelijk is op next-gen. We moeten zegen dat dit een tof detail is, maar we hopen toch dat Knack op grafisch vlak nog wat verbeterd gaat worden. Gelukkig hebben Mark Cerny en ontwikkelaar Japan Studio nog even de tijd.

Voorlopige conclusie:

Knack heeft niet zo´n heel sterke indruk gemaakt als de andere PS4 exclusives, zoals inFamous: Second Son of Killzone: Shadow Fall, maar het was wel erg leuk om te spelen. De toegankelijke besturing, variaties van Knack en de geinige stijl zorgden ervoor dat we ons geen moment verveelden. Het lijkt een wat lineaire platformer te worden die we vroeger ook veel zagen en grafisch was het ook nog niet hoogstaand. Toch kan het een veelzijdige game worden die een groot publiek kan aanspreken. We zijn dan ook zeer benieuwd naar de finale versie.