Het was eerder onduidelijk wat de multiplayer van Watch Dogs in zou gaan houden, maar via een post op Ubiblog is de multiplayer uitgelegd. Je kan in de multiplayer werelden van andere spelers binnenstappen, maar waar jij jezelf als Aiden Pierce ziet, de hoofdpersoon, zie je er voor de andere spelers uit als een normale NPC.

In Watch Dogs, when you enter someone else’s game, you will appear to the other player as “not-Aiden.” In other words, if I hack into your game, I will see you (the “hackee”) as yet another NPC-esque character on my screen. And if you hack into my game, you will continue to be Aiden on your screen, but I will see you, likewise, as a “generic” in-game character.

Eén van de doelen in de multiplayer is het hacken van andermans telefoon, dit doe je met je hacking device. Hierbij moet je er dus eerst achter zien te komen wie de andere “echte” spelers zijn. Vervolgens ga je op een schuilplek het hacking proces in gang zetten. Het doel van de hacker is vanaf dat punt om niet ontdekt te worden.

Bij de persoon die gehackt wordt, springt vanaf dat moment een balkje op het scherm waarop te zien is hoever het hacking proces is- de race tegen de klok is begonnen. Het doel als “gehackte” is om zo snel mogelijk degene te vinden die jou aan het hacken is en die zo snel mogelijk uit te schakelen. Dit is onder anderen mogelijk door middel van camera’s.

Naast nog velen andere missies – waaronder coöperatieve – is het ook mogelijk om gewoon doelloos rond te lopen, andere spelers te volgen tijdens hun acties of spelers dwars te zitten door ze op een cruciaal moment aan te rijden met een auto. Gelukkig is die laatste mogelijkheid uitgeschakeld tijdens (zij-)missies. Sowieso heb je de mogelijkheid om de multiplayer helemaal uit te schakelen, zodat niemand ongewenst je wereld binnen kan stappen.