Mad Max laat zijn Australische roots vallen en hier lees je waarom

De post-apocalyptische Mad Max films zijn diep geworteld in de Australische cultuur. De films speelden zich af down under, zowel de hoofdacteur als de regisseur droegen de Australische nationaliteit en de auto’s waarmee de bendes het tegen elkaar opnamen waren eveneens van Australische makelij. Vandaar ook dat veel journalisten verrast waren toen bij een presentatie achter gesloten deuren bleek dat het Australische accent van Max vervangen is door een typisch Amerikaans stemgeluid.

Vreemd toch, hoe ze zich in Amerika alles moeten toe-eigenen. Kijk maar eens naar de hoeveelheid Amerikaanse remakes, die bijna allemaal inferieur zijn aan hun buitenlandse inspiratiebronnen. Toen een journalist van IGN aan Christopher Sundberg, stichter en Chief Creative Officer bij Avalanche Studios, vroeg waarom de ontwikkelaar koos voor het “veramerikaansen” van de reeks, reageerde deze bijdehand, clichématig en eigenlijk zelfs een beetje verbaasd. Hij ziet er immers geen kwaad in:

Waarom geen Amerikaans accent?
“We treated this as a completely new property. And that was really the only way for us to take on a licensed game. It’s the first licensed game we’ve ever taken on. And we wanted to treat it like an original IP. The setting – where it is in the world – has really nothing to do with the Mad Max video game. It’s really a game to do with the relationships between different people in this world.”

Had je verwacht dat hier een reactie op zou komen?
“No, I didn’t really. But, I don’t know…it’s a game that can hopefully transcend that. It’s Mad Max: The Game. It’s a different take, and I hope that’s what will make it successful.”

Om eerlijk te zijn had ik die “verse start”-repliek al van mijlenver zien aankomen en eigenlijk kan ik me er volledig niet in vinden. Pas op, een licentie als een nieuwe IP behandelen verhoogt zonder twijfel de kansen op kwalitatief succes, maar het verloochenen van de roots past in mijn ogen niet echt in dat plaatje. De eerste beelden lijken zich overigens gewoon weer in de Australische outback af te spelen, wat die Amerikaanse tongval nog meer in vraagt stelt. Wat vinden jullie?

Boxshot Mad Max

Mad Max

Releasedatum:
03-09-2015
Genre:
Shooter
Uitgever:
Warner Bros Interactive Entertainment
Ontwikkelaar:
  1.    330 XP
    monoliet's avatar

    niks voor mij met wat ik gezien heb

  2. Anoniem -   
    80.61.41..xxx's avatar

    En alleen daarom al verpest je de reeks hallo alles is Australisch waarom nou weer veramerikaansen er zijn genoeg games die ze op die manier hebben verpest en films ook trouwens.

  3.    631 XP
    NuckChorris.. ^_^'s avatar

    Denk dat dit gegeven alleen uitmaakt voor degenen die de films gezien hebben.

    Ik vind het wel een beetje jammer als het hoofdkarakter niet met een Australisch accent zou praten en de game zich niet afspeelt in Australië.

  4.    7394 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Dit wordt toch niet de titel: mad max the game dan hoef ik hem al niet meer. Maar waarom moet alles een Amerikaanse insteek krijgen? De jappanners hadden met RE gezien dat dit niet werkte.:(

  5.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

    sowieso niet in geïnteresseerd