Preview: Tom Clancy’s The Division – Ubisoft kan als geen ander de wereld met open mond naar een scherm doen kijken. Dat deden ze immers vorig jaar met de aankondiging van Watch_Dogs en dit jaar sloten ze hun persconferentie op de E3 af met de aankondiging van The Division. Een gloednieuwe game onder het Tom Clancy label en de beelden waren van verbluffende kwaliteit. Enthousiast als we waren trokken we enkele dagen later naar de Ubisoft stand op de beursvloer om daar achter gesloten deuren deze titel te bekijken en meer te weten te komen.

Black Friday

Black Friday is een fenomeen in Amerika, want dit is een jaarlijkse dag waarop zo goed als elke retailer met absurde prijzen stunt in de hoop het gehele assortiment uit te verkopen. Dit is allemaal in aanloop naar Kerst, waarbij men naar goede gewoonte elkaar cadeaus geeft. In de setting van The Division is Black Friday geen mooie dag, maar juist een deprimerende en met name alles vernietigende dag, want dat is de dag waarop er een pandemie uitbreekt.

Met zoveel mensen op de been is het voor een virus gemakkelijk om zich te verspreiden en in korte tijd is het dagelijkse leven zoals we dat kennen iets wat tot de geschiedenis behoort. Mensen gaan zich anders gedragen, nemen meer risico’s en doen tevens domme dingen met als gevolg een totaal ontregelde samenleving waarbij overleven centraal staat en dat overleven ga jij zelf beleven in The Division dat als een MMO shooter is opgezet en hierbij gebruik maakt van een originele insteek aangaande het shooter genre.

New York is een chaos

De game speelt zich drie weken na de beruchte Black Friday af en er is geen redden meer aan. De normale samenleving is één grote chaos en jij zult de rol aannemen van een soldaat die getrained is om met een dergelijke crisis om te gaan. In plaats van crisismanagement zul je er op uit worden gestuurd om allerlei opdrachten te voltooien en hier komt het MMO principe om de hoek kijken. Waar je normaliter met AI gestuurde personages werkt zul je in The Division met menselijke medespelers een team kunnen vormen en doelstellingen volbrengen.

Dit in een stad waar het gevaar overal op de loer ligt en andere teams actief zijn, waarbij het van belang is om efficiënt te werk te gaan en in de gameplay is de samenwerking dan ook de sleutel tot succes. Je zult met je team doordacht aan de slag moeten gaan en elkaar ondersteunen waar nodig om op zo’n manier successen te behalen. In de kern is de game een shooter, maar door de coöp functie die zo de nadruk in deze game heeft zal het anders dan gebruikelijk zijn. Mede doordat je op ieder moment aangevallen kan worden door een ander team die zich de buit dat een doelstelling volbrengen jou oplevert wilt toe-eigenen.

Er zijn veel scenario’s denkbaar waarop andere teams elkaar het leven zuur willen maken evenals elkaars pad zullen kruisen wat de game des te interessanter maakt. De game is daardoor een redelijk unieke game te noemen doordat er van te voren diverse vaste doelstellingen zijn opgesteld, maar deze wel op elk moment een dynamische wending kunnen krijgen door bemoeienis van andere spelers. Dat in een half verlaten doch chaotisch New York waar overal daadwerkelijke menselijke spelers actief zijn.

Toch zul je in deze MMO omgeving wel de mogelijkheid krijgen om alleen te spelen, maar je zult nooit helemaal alleen zijn. De focus ligt dan ook op het spelen met anderen en dat weet de gameplay goed te vertalen door de optie te bieden van verschillende rollen voor aanwezige teamleden. Ook als je niet in de buurt van je console bent kun je nog meedoen en dat allemaal dankzij de tablet integratie, waarmee je op afstand middels een app mee kunt doen aan het strijdtoneel.

Bestuur de drone met een tablet

De manier van werken van deze app werd tijdens de presentatie dan ook gedemonstreerd. Hierbij had het team te maken met vijanden die zich lijnrecht tegenover hun bevonden. De speler op de tablet had beschikking over een drone en deze kon zo vanuit de lucht meekijken. Op deze manier kon hij gevaarlijke doelwitten aanduiden, maar ook raketten afvuren, munitie droppen of spelers van extra health voorzien. Zolang jij een internetverbinding tot je beschikking hebt kun je je team in de game ondersteunen zij het op een wat beperktere manier.

Desondanks komt een dergelijke ondersteuning als een welkome aanvulling op de gameplay. De wereld in een MMO staat nooit stil en jij kunt wanneer je maar wilt op elk gewenst moment je steentje bijdragen. Of dit gaandeweg nog verder uitgebreid zal worden met nieuwe features is vooralsnog even de vraag, maar de basis ligt er en deze lijkt meer dan prima te werken. Bovendien geeft het een extra dimensie aan de gameplay die in de opzet van The Division toch al als redelijk uniek te omschrijven valt.

Grafisch van bizarre kwaliteit

Naast dat we uitleg kregen van het concept van The Division was er nog een ander aspect wat behoorlijk opviel. Zo valt Watch_Dogs als een mooie game te omschrijven, maar als we heel eerlijk zijn is The Division eigenlijk nog wel iets mooier. Het niveau van de graphics ligt ongekend hoog en de details die de speelwereld rijk is, is angstaanjagend veel en van de bovenste plank. Meerdere malen is in de media gesproken over fotorealistische graphics en tot op heden wist geen enkele game dat niveau te halen. The Division is de eerste game waarvan we na het zien van de presentatie wel kunnen zeggen dat het bijna net zo oogt als de realiteit. Gewoonweg bizar.

New York oogt erg herkenbaar en vertrouwd, maar door de stilte en de aanwezige chaos in het straatbeeld vertoont het toch een ongemakkelijk uiterlijk en als het niveau aan details dan ook nog eens torenhoog is, dan kun je gemakkelijk concluderen dat het qua sfeer helemaal in orde is. Dan is er nog een animatiesysteem in de game dat precies detecteert waar de impact van explosies en kogels op een menselijk lichaam evenals objecten in de omgeving moet plaatsvinden wat voor een realistisch beeld bij dergelijke momenten zorgt.

De visuele pracht en het realistische uiterlijk met een degelijke animatiesysteem moeten je de indruk geven dat je gevoelsmatig echt helemaal in de wereld zit en dat geeft de game gelijk de kans om je een realistische beleving voor te schotelen die actievol doch beklemmend is. Iets wat goed naar voren kwam bij de presentatie van de game en hoewel we bij de Ubisoft persconferentie eerst nog wat sceptisch waren vanwege de onduidelijke insteek kunnen we na de presentatie alleen maar positief zijn over de game. Alles voelt goed en kwalitatief van de beste makelij aan en dat zonder de game gespeeld te hebben.

Voorlopige conclusie:

De desastreuze pandemie waar je mee te maken krijgt in The Division is een prima aanleiding om als een team van elitesoldaten op pad te gaan in een verlaten, chaotisch en gevaarlijk New York. Het concept van spelers in teamverband te laten opereren in een MMO opzet met als gevolg dat er overal in de speelwereld allerlei zaken gaande zijn zorgen ogenschijnlijk voor een unieke belevenis en ervaring die elke keer anders zal zijn. Visueel ziet de game er ongekend mooi uit en het valt samen met Killzone: Shadow Fall tot de mooiste games te noemen van de afgelopen E3. The Division is veelbelovend en hoewel de release nog ver van ons af is hebben we er nu al zin in en dat na slechts één presentatie te hebben bijgewoond. Zegt genoeg, nietwaar?