Preview: The Witcher 3: Wild Hunt – Tijdens de E3 gingen wij bij de altijd vriendelijke Poolse ontwikkelaar CD Projekt langs om onder het genot van een biertje uit hetzelfde land The Witcher 3: Wild Hunt voor het eerst in actie te zien. Een game die een diepe indruk op ons achter liet vanwege de stijl en de zeer grote wereld, waarin jij als speler uren kan ronddolen. We leggen maar al te graag uit waarom dit één van de next-gen titels is die je nu al in jouw agenda moet zetten.

Geralt of Rivia

Wellicht is het verhaal van The Witcher serie je vreemd wat niet gek is, want de reeks is namelijk nog nooit naar een console van Sony gekomen. De serie volgt het verhaal van de gelijknamige boekenreeks geschreven door de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski. Hierin heet het hoofdpersonage Geralt of Rivia wat een witcher is. Dit betekent dat hij speciaal getraind is om op monsters te jagen waarbij hij vechtkunst en magie gebruikt. Twee belangrijke vaardigheden, waarmee Geralt de strijd aan kan met het gevaar wat hij tijdens zijn jacht tegenkomt. Daarnaast ook mooie elementen voor een game natuurlijk, want het zwaardvechten en magie kunnen voor diepgaande gameplay zorgen.

Abnormaal grote wereld

De vorige delen werden geroemd vanwege de gameplay, graphics en het maken van ingrijpende keuzes en dit lijkt ook weer ter sprake bij The Witcher 3: Wild Hunt. Het eerste wat meteen opviel toen we de game zagen was het visuele aspect. De wereld oogt ontzettend groot, gedetailleerd en heel fantasierijk. Wat dit betreft lijkt CD Projekt de lat nog hoger te leggen voor open wereld RPG´s. Deze wereld zal ogenschijnlijk erg groot worden, want wat wij zagen was één van de eilanden in een regio, maar toen men de map liet zien zagen dat dit al best grote gebied eigenlijk zeer klein was. Met de gedachte dat de game meerdere regio’s zal bevatten kunnen we voorstellen dat de spelwereld heel groot is.

Een grootse en fraai vormgegeven wereld, dat is waar CD Projekt voor gaat, maar men wil binnen dit ook meer dan honderd uur aan non-lineaire gameplay bieden. Je hebt vanzelfsprekend het hoofdverhaal welke je kunt volgen, waarin je soms belangrijke keuzes moet maken. Deze keuzes zullen volgens de makers op meerdere niveau´s invloed hebben. Hoewel het hoofdverhaal belangrijk is wil men daarnaast dat de speler als Geralt niet het vaste pad zal nemen, maar ook de diverse sidequests gaat uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld kleine dorpen helpen met problemen, welke worden veroorzaakt door een gevaar in de buurt.

Jaag op monsters

We zagen in de demonstratie hoe Geralt een kleine gemeenschap hielp door een monster uit te schakelen die vlakbij hen actief was. Hiervoor gebruikte Geralt zijn Witcher Senses en Monster Hunting. Hij kan namelijk aan veranderingen in een omgeving zien of er een monster actief is. Raven die in een groep ergens in een boom zitten om vervolgens als je ze benadert weg vliegen is hier een voorbeeld van. Geralt kwam uiteindelijk bij een monster uit, welke een gewei op zijn hoofd had. Een gevecht volgde waar we een stuk van de gameplay te zien kregen. Dit was al vrij actievol en de fraaie effecten bij het gebruik van magie waren goed zichtbaar al oogde het soms nog wat lomp.

Hoewel het nog een klein beetje lomp overkwam lijkt het met de actie al in orde te zijn. Je hebt als Geralt verschillende aanvallen tot je beschikking wat neerkomt op het slaan met je zwaard en magie waarbij je spreuken uitvoert. Dit zal op beide gebieden flink uit te breiden te zijn via het upgraden van je skills. Hierin kun je afwegingen in maken. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld te investeren in de Swordsman skill waardoor je sneller slaat of meer in kan zetten op magie. Hierdoor zullen deze vaardigheden niet alleen beter worden, maar zul je visueel zien dat hier vooruitgang in zit. Je ziet bij de eerste namelijk dat de animatie van het slaan sneller gaat en bij het uitvoeren van een spreuk zie je dat een effect een andere kleur of vorm heeft gekregen.

Met het verder ontwikkelen van Geralt zul je later nieuwe manier krijgen om aanvallen te blokkeren, aanvallen uit te voeren en nieuwe ontwijkmanoeuvres. Daarnaast kun je zelfs vijanden tijdelijk verlammen of in de brand zetten en zelfs hun geest overnemen. Wapens zijn ook te bewerken met gif en het zetten van vallen om vijanden op te blazen met bommen is ook mogelijk. Al erg uitgebreid dus en deze middelen heb je nodig voor de vele monsters die je zult moeten doden. Dit zijn er zo´n 80 en elk heeft een eigen omgeving met daarbij sterke en zwakke punten.

Een van de monsters zagen we in actie, welke al een best forse verschijning was. Echter kan deze het gevecht ontvluchten om in een andere vorm ergens anders te verschijnen. Je zult dus soms meerdere confrontaties hebben met één monster. Hoe dit precies werkt werd verder niet verteld, want het ging vooral over de wereld, de basis gameplay en de keuzes die je moet maken. Dat laatste zagen we goed terug bij het moment dat je de kleine versie van dat ene monster had verslagen. Geralt kwam terug in het dorp waar hij de quest kreeg en vertelde dat er iemand nog in bezit was van het monster en via die persoon terug zou kunnen komen. Het bleek de vriendin van degene te zijn waarvan je de opdracht kreeg.

Keuzes van groot belang

Jij hebt als speler de taak om aan te geven dat het diegene is of om iets anders te doen wat uiteindelijk als gevolg heeft dat de veiligheid van het dorp later alsnog in gevaar komt. Aan jou is dus de keuze en dit is een zeer belangrijk aspect in de game. Je kunt een held zijn of kwaadaardig. Uiteindelijk zal dit veel gevolgen kunnen hebben en als we CD Projekt moeten geloven zijn er zelfs 36 verschillende soorten eindes in het verhaal. Erg veel dus en dat is één van de onderdelen die deze game zo interessant maakt. Niet alleen qua gameplay lijkt het diepgaand te worden, maar ook op het gebied van het hoofdverhaal en de verhalen daar omheen.

De gevolgen van jouw acties zullen trouwens de wereld doen veranderen. Help jij een dorp niet terwijl deze wordt aangevallen door monsters dan zal je de volgende keer als je er langskomt zien dat er amper nog iemand woont. Echter zullen niet alleen jouw acties invloed hebben, want de bevolking zal zich verplaatsen als het ergens te koud is of vissers zullen verder zeilen om te kijken of er ergens anders meer te vangen is. Zo lijkt het dus een grootse en dynamische wereld te worden welke gevuld is met leven en dingen die je kunt doen.

Voorlopige conclusie:

The Witcher 3: Wild Hunt is een veelbelovende next-gen titel. De eerste blik op de wereld maakte al een sterke indruk door de prachtige en fantasierijke wereld gevuld met details en effecten. De wereld oogde al groot, maar dit bleek maar een fractie te zijn van wat het uiteindelijk gaat worden. Op het gebied van gameplay lijkt het een diepgaande RPG te worden, waarbij jijzelf kan bepalen wat voor witcher jij gaat worden, maar belangrijker lijken de keuzes te zijn. De keuzes die je maakt zullen invloed hebben op jouw eigen verhaal, maar ook op die van de wereld. Kortom, de game bevat alle ingrediënten om een regelrechte must-have te worden. Hou deze in de gaten.