De kritieken op het DRM beleid van de Xbox One was erg nuttig voor de PS4 strategie

Microsoft heeft een hoop gezeur te verduren gekregen nadat bekend werd dat de Xbox One gebruik zou maken van een nogal omstreden DRM beleid. Het beleid dat ze vorige week bij nader inzien toch maar hebben laten vallen. In de tussentijd heeft Sony hier op grandioze wijze gebruik van weten te maken door de meest forse restricties die de Xbox One zou kennen juist niet in de PlayStation 4 te bouwen. Zie de bovenstaande video en je begrijpt direct wat we bedoelen.

De reacties vanuit de community op de strategie van Microsoft heeft Sony goed in de gaten gehouden en in een interview met Famitsu heeft Shuhei Yoshida aangegeven dat dit erg nuttig was voor hetgeen juist niet te doen. Toch laat Sony niet alles bepalen door de community, maar dat een mening laten horen effect heeft mag duidelijk zijn. Hiermee doelen we onder andere op de geen DRM Twitter campagne die wereldwijd door gamers gesteund werd om een signaal richting Sony af te geven.

“There were lots of people who gave their opinions on that issue to my Twitter account before E3. It’s not that our hardware policies are decided strictly based on user reaction like this, but when we were thinking about what we had to bring across and how to bring it across, it was a very useful source.”

Een andere manier van werken die Sony heeft gehanteerd bij het bepalen van de strategie rondom de PlayStation 4 was dat ze een lijst hebben opgesteld met wat mensen zoal verwachten van Sony en dus de console, zo vertelde Hiroshi Kawano (SCE Japan Asia President). Aan de hand hiervan hebben ze de verschillende punten apart besproken met daarbij user feedback en op basis daarvan besloten wat er mee te doen.

“As of now, I feel like we’re getting a very positive response. For this system, we made a list of what people expected from us, debating over each point, with user feedback forming the main basis for the list.”

  1.    358 XP
    MTR-Gamer's avatar

    Altijd als ik dat stukje terugkijk komt er toch weer een huge smile op mijn gezicht. Sony die deze generatie red van de zo gehate DRM zooi, terwijl iedereen vreesde dat het mee zou gaan met de Xbone destijds. Ik was nog nooit zo euforisch geweest om kwart voor vijf s’ochtens.

    meer ontopic: Het is altijd fijn als ene bedrijf daadwerkelijk luisterd naar de consument. Hoewel je er veel goodwill / support mee kan winnen is het toch zeldzaam tegenwoordig.

  2.    958 XP
    Fatoeboy's avatar

    @MTR-Gamer: +1

  3.    1058 XP
    Vloetje's avatar

    @MTR-Gamer:

    Ik heb dat stuk ook nog verschillende keren nagekeken, gewoon genieten!

  4.    502 XP
    Straatveger's avatar

    Krijg er kippenvel van als ik het weer terug zie. Zo zie je maar weer, dat Sony de gamer waardeerd en vrij laat om te spelen wat ze willen.

  5. crew Redacteur -    731 XP
    taart0001's avatar

    Was echt SUPER GENIETEN!!!!!

  6. Anoniem -   
    85.158.139..xxx's avatar

    @Straatveger: Nee zo versla je de concurrentie die jou als bedrijf heel veel geld kost.

    Laten we wel even heel realistisch blijven en niet gaan denken dat Sony dit voor ons doet! Ze laten het alleen zo overkomen.
    Hun main reason is namelijk de concurrentie kapot concurreren en dit op een presenteer blaadje krijgen.

    Ik vind het heel fijn dat er concurrentie is en blijft. Dit houd beide bedrijven scherp en is allemaal goed voor de consument.

  7.    502 XP
    Straatveger's avatar

    Niet mee eens. Kijk maar eens wat MS voor de gamer doet, en vergelijk dat maar met Sony. Bij welke krijg je het warmste gevoel.? Juist bij Sony.

  8.    106 XP
    bikkel195's avatar

    hahah dat was echt z’n ”In your face MS!” moment 🙂

  9. Anoniem -   
    85.158.138.xxx's avatar

    @Straatveger: Dat het beleid van MS schandalig is naar de consument met hun beleid staat als een paal boven water. Daar is elk wel denkend persoon het mee eens.

    Dat Sony daar vervolgens heel handig gebruik van maakt is niets meer dan een logisch gevolg,

    Dat jij er een warm gevoel van krijgt is alleen maar mooi. Dat zegt iets over hoe mooi en blij je wordt van een product.
    Maar nogmaals. Ze doen dit alleen maar om MS kapot te maken, en niet om jou een plezier te doen. Want ze willen maar 1 ding… en dat is zoveel mogelijk geld aan jou als consument verdienen.

    Ze geven jou dat gevoel van zodat jij uit royalisme nog meer van hun gaat kopen en alles van hun product blijft kopen. Stukje vertrouwen schetsen is namelijk een heel krachtig stukje reclame.

  10.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

    Kippenvel hiervan.

  11.    126 XP
    bigbjorn1's avatar

    Dat was even terug een kippenvel moment 😀

    Ben blij dat Sony die richting had gekozen, had Sony dat niet gedaan, dan zou Microsoft zekers niet van gedachte zijn veranderd

  12.    2055 XP
    da_teamkilla's avatar

    @85.158.139..xxx:
    Je kan wel leuk over Sony als een of ander groot ijzig bedrijf spreken, maar ook bij Sony werken gewone mensen met hersens en een hart.

    Natuurlijk gaat het ze als bedrijf voor het grootste deel om het inmaken van Microsoft, dat ben ik helemaal met je eens, maar als je de passie van de meeste hoge pieten ziet (zie bijv. interviews, de speech voor de E3 of de reacties op de anti-DRM twitter actie), weet je dat het belang van de gamer bij Sony toch wel een groot punt is.

  13.    502 XP
    Straatveger's avatar

    Dat ik ergens blij van wordt of er een warm gevoel bij krijg, wil niet zeggen dat ik producten of meer producten ga kopen. Sterker nog, ik koop de ps4 niet. Omdat ik nog heel lang vooruit kan met mijn ps3. Ik heb er nu 2, en om dan ook nog een ps4 te gaan kopen, wordt een beetje te in mijn huiskamer. Dus beste Anoniem, ik snap je standpunt wel, maar om meteen naar de winkel te hollen en daar mijn beurs te legen aan sony producten, is in iedergeval voor mij niet van toepassing. En natuurlijk is het handig om MS hiermee een zet te zetten, maar tegenlijkertijd wordt er ook aan de gamer gedacht. Het is een 2 richtings verkeer. En ik heb altijd al gedacht toen Sony hiermee kwam om 2dehands games mogelijk te blokken, ik toen al meteen dacht, van als MS dat wel doet, weet ik zeker dat Sony dit niet doet, en zie het resultaat. En natuurlijk wordt ook aan de gamer gedacht en niet alleen aan de centen. Kijk naar Plus, wat je krijgt voor 5 tientjes per jaar. Afijn hopelijk wordt het een groot succes de PS4.