In een interview met GamesIndustry.biz sprak Shuhei Yoshida over het verleden, heden en de toekomst van de PlayStation. Zo gaf hij aan dat de PlayStation 3 nu veel beter is dan op het moment dat deze uitkwam en dat valt allemaal te danken aan de content en updates die er door de jaren heen op uit zijn gebracht.
Qua content heeft hij het absoluut bij het rechte eind, want de variatie evenals de pricerange van de content is behoorlijk divers en dat zal Sony ongetwijfeld gaan voortzetten met de PlayStation 4. Toch was er met de PlayStation 3 op technisch vlak enigszins een beperking en dat was het geheugen. Halverwege de levenscyclus zaten ontwikkelaars al tegen het limiet aan en dat belemmerd de innovatie een beetje.
Dat aspect heeft Sony met de PlayStation 4 drastisch anders aangepakt door doodleuk 8GB GDDR5 geheugen in de console te stoppen. Dat is volgens Yoshida initieel ook meer dan ontwikkelaars nodig hebben. Hierdoor zal de PlayStation 4 niet halverwege de levenscyclus tegen obstakels aanlopen, de ontwikkelaars althans. Kortom, Sony heeft met de 8GB een failsafe ingebouwd en dat kunnen we enkel toejuichen.
“The key to this on PS4 is we have a huge 8GB of memory. That’s way more than game developers need initially. At the mid-point of the PlayStation 3 lifecycle we really hit the limit of what we can add in terms of system features. The reason we couldn’t add cross-game voice chat that players wanted was we were out of memory. Because we have 8GB of RAM we can secure enough room for whatever great features developers can come up with.”
En wedden dat Naughty Dog iets brouwt dat het helemaal gaat gebruiken?
Die pushten de PS3 ook al tot de grenzen met hun recentste games.
Blazen dat m’n Slim deed, jeebus christ….
@Wintermute: Uncharted 😛
Mooi bericht dit hier word ik blij van:)
@Wintermute:
Ja en daardoor is mijn ps3 naar klote gegaan de 60gb
@Fatoeboy: Neeneenee.. Last of Us
Uncharted 4 🙂
Het ligt aan het gebruik van ps4 ze kunnen 5 gb ram gebruiken en 3 gb video of 50/50 ligt helemaal aan de details en grote en destructie van de omgeving
Klinkt awesome, klinkt goed. 🙂
@ricardo: 1 GB wordt zoiezo voor het besturingssysteem gebruikt.
Denk dat het niet anders zal zijn dan bij de PS3. De ontwikkelingen gaan gewoon door, en over een aantal jaar is 8GB ook heus niet zo veel meer.
@pimmetje-r: Als je puur kijkt wat de RAM is van de PS3 (256mb DDR3) en die van de PS4 (8GB GDDR5) en je kijkt wat ze met bijvoorbeeld de last of us al kunnen pushen, dan denk ik dat je lang kan wachten voordat ze gaan zeggen dat het niet zo veel meer is.
@PSknul:
ik ben het met je eens maar zoals je misschien weet, gaat de technologie laatste tijd hard aan toe. de komende jaren zul je steeds meer zwaardere engines tegen komen. Dat de ps4 zal verouderen zal wel ff een tijdje duren ja want ik bedoel 8GB GDDR5? daar kan je nog heeeeeeeeel veel mee doen. die sprong van 256 MB GDDR3 naar 8 GB GDDR5 binnen ~ 7 jaar is groot.
hij is dus 32 keer vergroot binnen 7 jaar. ik vind dat een grote sprong. en die grote sprong wel nodig met deze kei hard lopende huidige technologie.
@Wintermute:
die gasten zijn ziek. zij lopen paar duizend jaar voor alle ontwikkelaars.
@Tom-Zwolle: Het ligt niet aan welke spel je speelt om een YLOD te krijgen. Ik kreeg dat tijdens het spelen van Medal of Honor.
oftewel er is een grote kans dat de oculus rift te gebruiken is met de ps4
@moes: Het is eigenlijk niet 256MB.
het is namelijk
256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz
En toch zeggen de meeste PC fanboys al dat 8gb te weinig is. Veel plezier met je 32gb die je nooit van je leven zult benutten en dus volledige geldverspilling is, zeg ik dan maar.