In een interview met GamesIndustry.biz sprak Shuhei Yoshida over het verleden, heden en de toekomst van de PlayStation. Zo gaf hij aan dat de PlayStation 3 nu veel beter is dan op het moment dat deze uitkwam en dat valt allemaal te danken aan de content en updates die er door de jaren heen op uit zijn gebracht.

Qua content heeft hij het absoluut bij het rechte eind, want de variatie evenals de pricerange van de content is behoorlijk divers en dat zal Sony ongetwijfeld gaan voortzetten met de PlayStation 4. Toch was er met de PlayStation 3 op technisch vlak enigszins een beperking en dat was het geheugen. Halverwege de levenscyclus zaten ontwikkelaars al tegen het limiet aan en dat belemmerd de innovatie een beetje.

Dat aspect heeft Sony met de PlayStation 4 drastisch anders aangepakt door doodleuk 8GB GDDR5 geheugen in de console te stoppen. Dat is volgens Yoshida initieel ook meer dan ontwikkelaars nodig hebben. Hierdoor zal de PlayStation 4 niet halverwege de levenscyclus tegen obstakels aanlopen, de ontwikkelaars althans. Kortom, Sony heeft met de 8GB een failsafe ingebouwd en dat kunnen we enkel toejuichen.

“The key to this on PS4 is we have a huge 8GB of memory. That’s way more than game developers need initially. At the mid-point of the PlayStation 3 lifecycle we really hit the limit of what we can add in terms of system features. The reason we couldn’t add cross-game voice chat that players wanted was we were out of memory. Because we have 8GB of RAM we can secure enough room for whatever great features developers can come up with.”