Hands-on: Killzone: Mercenary – Het najaar van de PlayStation Vita ziet er als we heel eerlijk zijn een beetje karig uit. Er staan twee blockbusters op de planning en dat zijn Tearaway en Killzone: Mercenary en dat is het dan wel. Eerder kon je al lezen over Tearaway en hoe veelbelovend deze game is en hetzelfde kunnen we zeggen over Killzone: Mercenary. Dit gaat een regelrechte topper worden en dat concluderen we op basis van een speelsessie met de singleplayer van de game.

Als huursoldaat aan de slag voor de ISA en de Helghast

Waar Killzone: Shadow Fall zich ruim na de eerste drie Killzone delen afspeelt, is dat met Killzone: Mercenary een ander verhaal. Deze game speelt zich af na het eerste deel en dat betekent dat de setting in de game tot op zekere hoogte vergelijkbaar is met wat je kent uit de eerste drie delen, want dit is totaal anders dan de grote broer die op de PlayStation 4 gaat verschijnen. In dat opzicht bewandelt Guerrilla Cambridge een bekende weg door met een game te komen die een verhaal tussen de bestaande delen vertelt.

Het hoe en wat met betrekking tot het verhaal is nog een beetje afwachten, maar we weten al wel dat je ditmaal niet als ISA-soldaat zult spelen, maar als huurling. Dit levert een interessante twist op, want je vecht voor geld en niet voor een moreel principe. De hoogste bieder, daar verkoop je je diensten aan en in de game levert dat het gegeven op dat je zowel voor de ISA als de Helghast aan de slag zult gaan. Dit alles speelt zich af in een overkoepelend verhaal en dat kan vanuit een verhalend perspectief een interessant geheel op gaan leveren.

Speelt heerlijk vertrouwd

De demo die ik te spelen kreeg op de E3 was vooral bedoeld om de journalisten kennis te laten maken met de portable Killzone en deze kennismaking was meer dan geslaagd. Zo is het een verademing om een shooter op een handheld te spelen met twee analoge sticks. Dat is op zich nu niets nieuws meer onder de zon, aangezien er meerdere shooters inmiddels zijn verschenen voor de handheld, maar het ding is dat je de PlayStation Vita oppakt en zonder ook maar enige vorm van gewenning direct aan de slag kunt.

De besturing is redelijk traditioneel en iedereen die ook maar een beetje ervaring heeft met shooters kan hier direct mee uit de voeten en dan zijn er nog additionele features die enkel op de PlayStation Vita mogelijk zijn. Dit lijkt zich vooralsnog te beperken tot het selecteren van wapens en andere handigheden, dus erg uitgebreid gaat dit niet zijn. Overigens is dat ook niet echt nodig, want om een shooter als deze fatsoenlijk te kunnen spelen is de basisvereiste twee analoge sticks en dat is precies wat de game zo prettig doet spelen.

Visueel van de bovenste plank

Dat het met de gameplay wel snor zit mag duidelijk zijn en dat is idem dito als we kijken naar de visuele capaciteit van de game. Killzone: Mercenary ziet er op de PlayStation Vita namelijk fenomenaal goed uit. Sterker nog, het is één van de mooiste games die je maar kunt hebben op de handheld. Zo zag het level dat we speelden er op detailniveau ongekend uit. De ontwikkelaar heeft overduidelijk enorm veel tijd gestoken in het aankleden van de levels en de visuele pracht straalt ook gelijk die beklemmende sfeer uit die je kent uit de eerdere delen.

Dan zijn er nog de animaties van de tegenstanders en ook deze ogen meer dan prima doordat er goed gebruik gemaakt wordt van een realistisch physics systeem. Over de alghele visuele invulling van de game kunnen we niets anders dan lof uitspreken. Als je de visuele kwaliteit van Killzone 3 nog voor je kunt halen, nou zo ziet Killzone: Mercenary eruit, maar dan nog ietsje beter doordat er verbeteringen zijn aangebracht in de engine die Guerrilla voor deze handheldgame gebruikt. Je gaat dus niet alleen genieten van de typische Killzone gameplay, maar ook van de visuele pracht en reken er maar op dat je geregeld even de tijd zal nemen om rond te kijken.

Geld verdienen is het belangrijkste

Dat de gameplay en het visuele aspect van de bovenste plank zijn hebben we inmiddels wel genoeg laten doorschemeren, maar wat zijn de nieuwe aspecten binnen de franchise? Guerrilla kan het zich gemakkelijk maken door gewoon een standaard shooter uit te brengen met prachtige graphics en vertrouwde gameplay, maar dat is juist wat ze niet doen. Doordat je als huurmoordenaar actief bent, geeft dit Guerrilla de vrijheid om anders om te gaan met de opbouw van de gameplay en je persoonlijke vooruitgang.

Door vijanden en dus jouw doelen als huurmoordenaar om te brengen, verdien je geld. Dit geld kun je opsparen en hoewel je continu blijft verdienen, zijn er nog gradaties in de hoeveelheid die je ontvangt. Hoe belangrijker de vijand is, hoe meer geld je krijgt, wat tevens afhankelijk is van de manier waarop je speelt. Dit geld kun je vervolgens spenderen aan nieuwe wapens en items die van pas komen bij de gevechten die nog gaan komen. Een leuk detail is dat dit systeem ook in de multiplayer terug te vinden is. Of dit overlappend werkt, is nog niet helemaal duidelijk, maar dit suggereert ook dat de multiplayer anders wordt dan voorheen.

De multiplayer hebben we helaas nog niet kunnen spelen, maar Guerrilla kennende zullen ze ook dit tot in de puntjes uitwerken en dat maakt het sowieso tot een complete shooter. Overigens blijft het qua nieuwe features niet bij het geld verdienen, want er is ook een zogenaamd ‘Contracts’ systeem en hiermee kun je levels opnieuw spelen, maar dan met een bepaalde doelstelling. Dit komt de replaywaarden behoorlijk ten goede en dan te bedenken dat je per definitie verschillende manieren hebt om een level te spelen. Zo hebben we tijdens onze speelsessie zowel actievol als stealth geprobeerd en dit werkte in beide gevallen prima.

Voorlopige conclusie:

Guerrilla Cambridge gaat met Killzone: Mercenary een meer dan prima shooter afleveren. Het betrof een E3 demo die we speelden, maar die gaf ons duidelijk de indruk te maken te hebben met een solide game die zo goed als af was. Het speelde fantastisch, het zag er prachtig uit en de gameplay belooft bovendien voldoende vernieuwing te bevatten ten opzichte van de voorgaande delen. Verder kwamen de touch features, zoals het gooien van granaten, het juist volgen van swipe bewegingen bij mêlee aanvallen en meer prima tot z’n recht tijdens het spelen. Kortom, deze game mag je op je verlanglijst zetten.