Sony heeft geregeld kritiek gehad bij de lancering van de PlayStation 3 evenals hoe ze voor en na de lancering van die console omgingen met ontwikkelaars. Met de PlayStation 4 heeft Sony de focus duidelijk ook op de ontwikkelaars gericht in plaats van alleen de consumenten en dat geeft aan dat Sony met deze nieuwe console weer terug is gegaan naar de roots.

Zo ziet Andrew House het althans. De Sony Computer Entertainment President vertelde aan The Guardian dat de focus bij de PSOne en PlayStation 2 lag bij consumenten én ontwikkelaars, maar dit was niet het geval bij de PlayStation 3.

Tussen de regels door lees je dat Sony hiervan geleerd heeft wat dus een aanleiding is geweest om het met de PlayStation 4 anders aan te pakken.

“I see our approach on PS4 as really taking Sony Computer Entertainment back to our original roots. When we first launched with the PS1 and certainly the PS2, the goal was to give the consumer more choice, and lots of flexibility at a time when the delivery mechanism of games, on cartridges, placed a lot of restrictions on the industry. And also, by shifting to disks, to give developers – and particularly smaller ones – the chance to take risks and build a business. I think you’re seeing exactly those kinds of principles applied to PS4.”

Een ander interessant punt is hoe Sony met kleine ontwikkelaars omgaat. Enkele jaren terug zagen we een forse verschuiving van ontwikkelaars die zich van de console markt naar de mobiele markt begaven. Dit als gevolg dat het ontwikkelen van games voor mobiele platformen een stuk veiliger was, maar nu lijken al die kleine ontwikkelaars zich te verbreden over de platformen qua focus.

Zo weet iedereen inmiddels wel dat Sony heel veel inzet op indie ontwikkelaars en dat is volgens House een zeer goede ontwikkeling voor console gaming. Eén van de redenen waarom veel indie ontwikkelaars willen samenwerken met Sony is om dat Sony ze rechtstreeks benaderd en omdat ze voor de PlayStation 4 een compleet nieuwe ontwikkelomgeving hebben en die is natuurlijk aanzienlijk gemakkelijker dan die van de PlayStation 3.

“We have a new development environment, that developers are telling us is significantly easier to make great games for, and we’ve undertaken a significant amount of outreach to smaller developers. And the net result is that we’re seeing a lot of developers coming out of the mobile space, and I think that’s a tremendously positive trend for console gaming. Essentially, we have access to a whole new set of talent in gaming that we didn’t have before.”