Hands-on: Pro Evolution Soccer 2014 – In september zal de strijd tussen de twee footies weer losbarsten met PES 2014 die een week eerder verschijnt dan FIFA 14. Ondanks dat de laatste game veel meer licenties en clubs bevat, heeft PES nog altijd een grote fanbase. Eentje die elk jaar vernieuwing verwacht, maar dat tegelijkertijd wil dat de typische gameplay behouden wordt. We konden hands-on met PES 2014 op de booth van Konami tijdens de E3 en kwamen er zo achter dat de footie zeker tegenstand kan bieden wat betreft gameplay en authenticiteit.

Nieuwe engine

Voor PES 2014 gebruikt Konami de Fox Engine en ja inderdaad, dat is dezelfde engine als waar Metal Gear Solid V: The Phantom Pain op draait. Een zeer geavanceerde engine dus, welke voor het team achter PES de mogelijkheid biedt om allerlei nieuwe features toe te voegen, maar ook de ontwikkelingstijd moet verkorten doordat deze makkelijk in gebruik is. Aldus de ontwikkelaars. Er zullen vijf volledig nieuwe features te vinden zijn in de game plus eentje die we al kennen, maar deze is verder uitgebreid. Al deze features zijn de steunpilaren die de serie naar een hoger niveau moeten brengen.

De eerste nieuwe feature is TrueBall Tech waarbij je echt 360 graden kan draaien met de bal en deze ook meer los van de speler zal zijn. Je kunt de bal dus een paar meter voor je uit tikken, zodat je sneller kunt sprinten. Hier zit het risico aan vast dat een andere speler gemakkelijk de bal kan stelen. Verder zal de bal reageren op wat jij doet als speler. Als jij een harde of een zachte pass geeft zal je dit terug zien in het gedrag van de bal alsook wanneer een speler de juiste houding heeft of niet. We zagen dit duidelijk terug in de demo die we konden spelen.

We hadden namelijk soms grote moeite om de bal bij ons te houden en acties uit te voeren. Dit lijkt duidelijk nog uitgebalanceerd te moeten worden, want we gingen doordat het nog niet helemaal lekker werkte korte passes geven. Aan de andere kant dwong het ons ook om een paar stappen vooruit te denken en meer tactiek te gebruiken. Toch schoot de bal vaak hinderlijk van de schoen af en mistte we af en toe het gevoel van controle. Bij het schieten zal TrueBall Tech ook terug te zien zijn, want hoe de houding is van de speler bepaald de kwaliteit van het schot.

Alsof je een voetbalwedstrijd kijkt op televisie

Konami wil dus meer authenticiteit in de footie stoppen en de overige features moeten daar ook een bijdrage aan leveren. ‘Heart’ is hier een heel goed voorbeeld van. Deze feature viel ons vrij snel op, want toen we het eerste potje gingen spelen (Bayern München tegen Santos FC) zagen we meteen de gedetailleerde spelerstunnel van de Allianz Arena. Hierin stonden de spelers van Bayern en Santos in twee rijen klaar om het veld te betreden. Dit wordt net zoals op televisie weergegeven. Zodra de teams het stadion inliepen zagen we hoe het publiek meeleefde. Volledig in de kleuren van de thuisploeg met luid gejuich. Sfeer was er zeker.

Konami wil met Heart laten merken aan spelers dat je door het publiek al weet in wat voor stadion je bent en van welke club deze is. Het zal allemaal nog levendiger moeten zijn in vergelijking met vorige delen. Het zit zelfs zo dat het publiek zelfs effect kan hebben op de prestaties van de thuisploeg. Speelt het team goed dan is het publiek positief en zal je meer in een flow zitten, maar als er bijvoorbeeld één speler constant voor eigen kansen gaat zal deze soms uitgejouwd worden door de eigen fans. Bij slecht spel van het team zal het publiek duidelijk aangeven dat ze meer verwachten van hun ploeg.

Tackelen voelt zwaarder aan

Dan hebben we nog M.A.S.S wat een afkorting is voor Motion Animation Stability System. Dit systeem is in de game verwerkt om het realisme te verbeteren als het gaat om het fysieke contact tussen de voetballers. Toen we de demo speelden merkten we hier niet heel veel van, maar de tackels leken wel veel zwaarder aan te voelen. Daarbij zagen de animaties er ook een stuk vloeiender uit en leek het alsof we de andere voetballer meer raakte. Het tackelen voelt net als het druk zetten via een schouderduw al goed aan, waardoor de actie ook een stuk meer fysiek aanvoelde.

Dan komen we aan bij de laatste twee nieuwe features. De eerste is Team Play wat samen gaat met Combination Plan. Jij kunt hiermee verschillende tactieken opzetten voor bepaalde situaties, zoals vrije trappen, hoekschoppen en meer. Hierbij kun je twee of drie spelers gebruiken. Deze zullen dan via de flanken de verdediging proberen te verrassen of gaten proberen te zoeken om zo de zwakke punten van de tegenstander te testen. Daarnaast zullen ze meer de ruimte op zoeken. Dat laatste zagen we niet echt terug in de demo. Sterker nog het aanvallen was vrij lastig omdat we niet zo gemakkelijk weg kwamen bij verdedigers en de AI gestuurde spelers deden ook niet veel moeite.

De laatste nieuwe feature is The Core en dit komt neer op visuele veranderingen en verbeteringen. Denk dan aan nog mooiere stadions, betere gezichtsanimaties en details. Tevens vertelde iemand van Konami me dat de game amper nog onderbroken zal worden door cut-scènes, zodat je meer in de actie zal blijven. Nog meer naar de realiteit dus en dat wil men ook bereiken door de PES ID uit te breiden. Dat betekent dus meer spelers die zich net als in het echt gedragen. Je zal dus aan de bewegingen en animaties kunnen zien welke speler het is. Zo moet je uiteindelijk zelfs gelijk de speelstijl van een team kunnen herkennen.

Gameplay voelt vloeiender aan

Konami richt zich dus op deze 6 omschreven features en hoewel we ze niet allemaal heel direct merkten lijkt PES 2014 echt een vooruitgang te worden. Visueel had het nog wat grove kanten, maar de Allianz Arena zat vol sfeer en details. Qua gameplay voelt het allemaal veel vloeiender aan en bij de vorige PES hadden we soms het idee dat spelers in vaste lijnen liepen, in dit nieuwe deel komt dat niet meer terug. Het voelde aan alsof elke actie invloed had, zoals het draaien of het geven van een lange pass. Soms schoot de bal irritant snel van onze schoen en het tackelen voelt harder, maar we moeten zeggen dat PES 2014 de concurrentie wel aan kan als ze nog wat zaken finetunen.

Voorlopige conclusie:

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur qua footie duidelijk uit gaat naar FIFA 14, maar dat komt omdat ik dat al jarenlang speel en ik hecht veel waarde aan alle licenties en authenticiteit. Toch wist Konami mij lichtelijk te verrassen, want qua gameplay, sfeer en details lijkt PES 2014 een duidelijke vooruitgang te gaan worden. Het aspect dat het publiek invloed kan hebben op de prestaties van jouw team is leuk bedacht. De andere features lijken de game ook alleen maar ten goede te komen. Animaties komen nu al beter over en net als in FIFA 14 lijkt er meer gewicht aan het bewegen te zitten. Hierdoor was de speelsnelheid nog wat laag, maar het maakte op mij een betere indruk dan de installatie van vorig jaar.