Hands-on: Stealth Inc. – A Clone in the Dark – Sony zet bij de PlayStation Vita voornamelijk in op indie ontwikkelaars en de afgelopen E3 was er op de beursvloer een enorme hoeveelheid aan indie games te vinden. Graag hadden we ze allemaal even uitgeprobeerd, maar door tijdgebrek zijn we hier niet aan toegekomen. Waar we wel tijd voor hadden waren enkele potentiële toppers als Spelunky, Hotline Miami en Stealth Inc. – A Clone in the Dark.

Extreem uitdagend

In deze game speel je met een soort agent die in diverse levels de beveiliging te slim af moet zijn, want de dood ligt overal op de loer. Iets wat we al snel hebben mogen ervaren, want hoewel we enige uitleg kregen van een ontwikkelaar, merkten we dat dit een echte hersenkraker gaat worden en daar zijn er tegenwoordig niet al te veel meer van. In dat opzicht is deze game een bijzonder uitdagende puzzelplatformer, die op een leuke wijze gepresenteerd wordt.

Je zult je door allerlei levels moeten worstelen en hierbij zul je te allen tijde onzichtbaar moeten blijven voor de camera’s. Dat is soms een kwestie van eventjes dekking zoeken totdat je uit het bereik van de camera bent en soms zul je slim gebruik moeten maken van de omgeving, die je opties geeft om een alternatieve route om de camera heen te vinden. We merkten echter al snel dat de moeilijkheidsgraad opliep doordat je zeer goed moet nadenken hoe je een bepaalde plek wilt overbruggen zonder dat de camera je ziet en dat is net de essentie van de gameplay.

Overal bloed

Naast dat je gesnapt kan worden door de camera’s, zijn er overal boobytraps verborgen in de levels, wat het des te lastiger maakt. Hier komt nog een ander aspect bij kijken en dat is dat het grover is dan het er uit ziet. Als je gesnapt wordt door een camera, zal er een muur naar beneden vallen, worden er bewakers op je afgestuurd en meer, maar als je niet snel genoeg weg bent, zal er één rode vlek overblijven die jouw geplette lichaam moet voorstellen. Nou ja, echt heel grof is het natuurlijk niet, maar het maakt deze game toch wat volwassener dan je in eerste instantie zou denken.

En dan te bedenken dat booby traps ook nog eens een venijnige klap kunnen uitdelen, wat het aantal keer dat je op gruwelijke wijze doodgaat enkel hoger maakt. Tijdens het spelen merkten we dat het dood gaan een voornamelijke zaak in de gameplay is, want het kwam vaak vooral neer op een stevige dosis trial & error. Sommige levels lijken in eerste instantie volstrekt onoverbrugbaar, maar door vele mogelijkheden uit te proberen en gewoon eens rond te kijken, zul je langzamerhand verder komen en dat is net de uitdaging die de game zijn eigen charme mee geeft.

Visueel een 2D Splinter Cell

De visuele kwaliteit van de game is niet al te bijzonder, want het ziet er op zich redelijk standaard uit. Toch doet het ergens een beetje denken aan een 2D Splinter Cell en die stijl past maar al te goed bij Stealth Inc. – A Clone in the Dark. En dan hebben we nog de audio die met bijpassende muziek en deuntjes helemaal tot zijn recht komt – met name als je een koptelefoon op hebt en niet afgeleid wordt door de omgeving. Iets wat sowieso van belang is, want enige afleiding kan direct resulteren in een virtueel pijnlijke dood.

Voorlopige conclusie:

Stealth Inc. – A Clone in the Dark is een leuke indie titel voor de PlayStation Vita met rond de 80 levels en deze zijn zowel in een paar seconden uit te spelen alsook dat ze gerust 10 minuten van je tijd vragen. Bij het spelen van de eerste vijf levels merkten we dat de moeilijkheidsgraad snel opliep, wat suggereert dat je zeker verderop in de game te maken krijgt met aartsmoeilijke levels. Je moet ervan houden, maar los daarvan kunnen we stellen dat dit een prima game gaat worden die lekker weg speelt, er prima uitziet en lekker klinkt. Ben je op zoek naar wat uitdaging? Houd dan Stealth Inc. – A Clone in the Dark goed in de gaten.